Tuesday, October 08, 2013

Sejarah SOT



Rupanya SOT sudah berada di alam siber melewati 8 tahun. Rasanya baru saja SOT bermula. Itu pun setelah ditunjuk ajar oleh seorang rakan se ofis iaitu Sdra Jamal perihal selok belok nak mewujudkan laman blog di platform blogger.com ini. 

Alhamdulillah sejarah SOT terus menongkah arus demi merekodkan isi hati, kreativiti eksperesi diri dan imaginasi minda yang cuba merangkumi perkongsian ilmu, coretan2 keluarga, nukilan sajak, panorama sukan, realiti politik, rehnah sosial, fakta sejarah hinggalah ke kisah2 santai penglipur lara. Ia adalah sekolah seorang perenung dan pemikir, luahan SOT untuk saudara sedunia.

Hingga saat ini sedar tak sedar sudah 548 posting telah berjaya SOT paparkan untuk tatapan umat ini di serata dunia. Harap hati ialah agar sebahagian besar posting SOT ini membawa sedikit sebanyak manfaat yang punyai nilaian di sisi Allah hingga membawa pulangan keuntungan bagi SOT bila berada di alam barzakh nanti.

Posting pertama SOT bertarikh 5/10/2005 yang merupakan sebuah sajak perihal bencana alam taufan Katrina dan Rita yang melanda USA tika itu yang saya cuba gambarkan akan kekuasaan Allah yang tiada bandingannya kalau nak di nisbahkan kepada kekuasaan manusia hatta sebuah kuasa besar dunia. Bermula dari sinilah mungkin arah tuju blog SOT untuk mengajak manusia mengenal Allah dan muhasabah diri kita yang penuh lemahnya.

Saya paparkan kembali sajak ini:

Katrina dan Rita

Nak Di Uji Negara Paling Perkasa 

Nak Di Perlihat Kepada Hamba Semua 
Yang Sangat Bangga Hebat Segala 
Cuba Lupa Allah Yang Maha Berkuasa 
Bala Allah Buat Polis Dunia Amarika
Memusnahkan Segala Dengan Deruan Katrina 
Sekelip Mata Musnah Segala 
Hilang Harta Hilang Ribuan Nyawa 
Di Susul Pula Rita Yang Manja
Sebuah Amarika Yang Gah Perkasa 
Di Sangka Gagah Tapi Lembik Rupanya 
Kelam Kabut Dan Haru Biru Semua 
Hebat Mereka Di Filem Cuma 
Gagah Mereka Pada Yang Lemah Cuma 
Pada Allah USA Itu Persis Sebutir Habuk Cuma 

Pada Kita Allah Maha Segala Nya.

School Of Tots
5 Sept 05.


*****

Pengunjung SOT tidaklah ramai tapi syukur Alhamdulillah kerana sudah mencecah jumlah 92,000 orang semuanya dengan purata pengunjung bulanan seramai 1,226 orang. Rekod pengunjung teramai ialah pada bulan Sept 2013 iaitu seramai 4,422 orang, di ikuti pengunjung bulan Jan 2013 seramai 4,237 orang dan bulan July 2011 seramai 3,924 orang. 

Pecahan pengunjung pula ialah 62,399 dari Malaysia, 11,669 dari USA, 3,044 dari Indon, 2,881 dari Rusia, 816 dari Singapore, 653 dari Germany, 520 dari Brunei, 466 dari South Korea, 378 dari UK dan 249 dari Latvia. 

Saya terkedu juga dan sangat surprise melihat kunjungan pelawat blog SOT dari negara luar terutamanya USA dan Eropah termasuklah juga dari Korea. Ini membuktikan sekali lagi bahawa wadah penyampaian melalui blog boleh mendapat capaian yang luas tanpa sempadan dan lebih bersifat kekal jika berbanding dengan platform penyampaian yang lain. Blog SOT In Sha Allah akan kekal sebagai saksi dan pusaka peninggalan saya dalam sejarah dunia hingga ke hari kiamat.

Profile SOT sudah di lihat oleh seramai 2,710 pengunjung. Dan sebanyak 1,002 comment sudah di rekodkan. Referring URLs yang terpopular ialah dari blog http://biaqpila.blogspot.com iaitu sebanyak 3,374 pengunjung. Diikuti tempat kedua oleh http://blogkarkun.blogspot.com iaitu sebanyak 2,073 capaian. Manakala refering sites terunggul pula ialah yang dari www.google.com.my iaitu sebanyak 20,233 capaian.

Jumlah followers pula sekadar 125 orang. Posting paling popular SOT bertajuk "Aku Seorang Karkun" dibaca oleh 3,055 orang. Kedua "Manusia Keturunan Nabi Adam" yang menerima kunjungan 875 orang. Ketiga ialah "Blog Karkun" dengan 725 pengunjung. Manakala tempat keempat jatuh kepada "Dunia Penuh Tipu Daya" dengan jumlah capaian 628.

Paparan dalam SOT juga telah berjaya menghasilkan sebuah buku karya sulong SOT bertajuk RAMADAN TERAKHIR yang di terbitkan oleh Galeri Ilmu pada bulan Jun tahun 2011. 

Harapan SOT ialah supaya Allah terus memberikan hidayah kepada SOT untuk mencintai majlis2 ilmu, mengamalkan segala ilmu itu, dan menyebarkan ilmu yang bermanfaat untuk umat. Seterusnya saya memohon supaya Allah memberikan kekuatan kepada saya untuk Renung dan Fikir akan kebesaran dan kekuasaan Allah. 

Sesungguhnya segalanya ini milik Allah. Saya tidak ada apa-apa. Semoga Allah kurniakan saya kekuatan untuk terus berkarya dan berkreatif. Terima kasih daun keladi untuk seluruh peminat setia dan para pengunjung SOT. Jangan jemu untuk kembali berkunjung ke blog SOT ini. Jazakallah.

@@@

2 comments:

Masjid As-Salam Bukit Sentosa said...

Tahniah ! SOT juga banyak menulis berkenaan pengajian di Masjid Assalam dan mudahan SOT boleh menjadi penulis tamu di blog Assalambs.blogspot insyallah

School Of Tots said...

In sha Allah. Terima kasih. Majlis2 ilmu d msj as-salam adalah sekolah saya.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...