CLICK n GO

Friday, November 29, 2019

PANDUAN SOLAT JENAZAH


Cara Ringkas Solat Jenazah :



1. Angkat Takbir "Allahu Akbar"  & Niat dalam hati :


  • Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.
  • Jadi makmum? tambah "sebagai makmum kerana Allah Taala"
  • Baca Alfatihah hingga akhir



2. Angkat Takbir Kedua "Allahu Akbar"


  • Baca : Allahumma solli a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
  • Pendek pun takpa, paling elok selawat ibrahimiah macam dalam tahiyyat akhir



3. Angkat Takbir Ketiga "Allahu Akbar"


  • Baca doa (pendek pun takpa, panjang lagi bagus) contoh dibawah ni :
  • Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)
  • Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)
  • Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat. ada doa lain di link bawa (al azkar)



4. Angkat Takbir Ke Empat "Allahu Akbar"


  • "Assalamualaikum warahmatullah " Beri Salam kanan n kiri
  • Selesai



Jika jadi makmum, ikutlah di belakang imam, berdiri rapat rapat. dan ikutlah jugalah rukun di atas. Cukup rukun makalah sah lah solat tersebut. Semoga ia jadi penghormatan terbaik buat jenazah..




Kredit : zamri



#CnPEnterprise

#ShareIlmuBermanfaat






@@@

Sunday, November 24, 2019

UJIAN HARTA & PANGKAT



UJIAN

Orang yg di beri Allah sedikit kemewahan harta, kekadang tu bisa merobah karektor asal. Kalau dulu humble, mudah senyum dan bertegur sapa. 

Kini agak sombong, agak liat senyumnya, agak payah memberi salam atau bertegur sapa memula bicara. Itu lah ujian sebenarnya. Ramai yg kecundang.

Bila berjaya beli kereta baru yg agak mewah contohnya, terus batang hidung menegak ke langit. MPV second hand je kot. Terasa diri sungguh tinggi dlm kasta masyarakat. 

Perasaan terlajak laris, bangga dan teruja. Aku sudah hijrah ke kelompok elit. Yahooo. No more g40. No more ppr. Kesian dia sebenarnya. Hanyut dia dlm banjir kilat.

Begitu juga bila Allah kurnia sedikit pangkat atau jawatan. Tak kira lah sebagai nazir atau ajk masjid. Sebagai ketua cawangan atau exco pemuda. Sebagai wakil rakyat atau baluci parti.

Lagaknya mula berubah. Nada suara bila bercakap pun jadi tinggi. Bergaul pun dgn geng2 dia sahaja. Bertegur sapa dan bergelak ketawa sesama dia sahaja. 

Orang lain kira pandang sebelah spek, atau pandang enteng. Itu ujian, sebenarnya. Dan ramai yg gagal, fail, langgar tembok, masuk gaung.

Kalau dulu berkawan agak baik, time takde harta takde pangkat. Kira teman rapat la jugak, boleh bertepuk bertampar, biasa berbalas2 WA hingga senja.

Kini renggang, retak menunggu belah, telur di hujung tanduk, malah jadi seolah org asing, pendatang tanpa izin. Begitulah tipu daya dunia. Ramai yg terperangkap oleh pribahasa dan perumpamaan. Ada sotong di sebalik pesembor. Whatever. Mintak pujian. Carik habuan.

Hanya segelintir yg kukuh aqidah, waja jiwa, tinggi akhlaq dan ada ilmu bermanfaat dlm dada yg berjaya mengharungi segala ujian dunia ini. 

Kepada kelompok ini aku salute. Anda hebat. Aku respect. Aku tabik spring. 

Takyah mintak org respek kau bro. Kerana respect must be earned. My ten cent for tonite.

#RespectToBeEarned
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...