CLICK n GO

Monday, December 29, 2014

Musibah Banjir Besar



Mengikut lapuran hari ini Kelantan mempunyai 134,139 mangsa, Pahang pula mencatat 31,669 mangsa, Terengganu (24,097), Perak (7,539) dan Johor (332). Ini merupakan bencana banjir yang sangat dahsyat menimpa negara terutamanya negeri2 di pantai timur. Setelah seminggu bah besar melanda maka tidak dapat tidak rakyat bisa menilai apakah segala tindakan majlis keselamatan negara (MKN) menghadapi banjir ini berjaya menangani dan membantu secara efisyen atau pun tidak?

Sumbangan orang ramai dan NGO mencurah-curah menunjukkan prihatin dan simpati masyarakat kepada mangsa banjir seluruh negara, namun kelemahan ketara yang menjadi rungutan ialah distrubution atau soal pengagihan yang masih banyak kelemahan. Alasan utama ialah masalah logistik atau pengangkutan di mana mangsa2 yang berada di kawasan2 pendalaman atau terpencil banyak yang masih gagal mendapat bantuan. Hubungan darat melalui jalanraya terputus. Maknanya pengangkutan udara dan air sahaja yang boleh diharapkan.

Maka di situlah the root cause of the problem yang perlu di ambil perhatian dan tindakan segera. Penyataan TPM tempoh hari yang mahu SOP majlis keselamatan negara wajar di pertingkatkan sangatlah patut. Namun bagi saya penyataan ini sepatutnya di ambil tindakan beberapa tahun sebelum. Bukankah setiap tahun masalah banjir merupakan bencana yang sudah biasa di negara ini?

Antara cadangan yang di buat ialah memasukkan bekalan sleeping bag dan powerbank dalam pekej bantuan kepada mangsa banjir. Powerbank rasa saya mungkin item baru namun sleeping bag sepatutnya sudah lama ada dalam senarai. Sangat patut kita belajar dari negara2 yang lebih advance seperti Jepun dan Korea Selatan dalam menghadapi bencana seperti banjir besar ini. 

Usahlah mendabik dada mengatakan kita sudah bersedia menghadapi bencana banjir setiap kali datang musim tengkujuh. Asbab penyataan riak sebegini menyebabkan saban kali kita masih gagal bertindak dengan lebih cekap lagi membela rakyat yang menjadi mangsa ini. Usah berselindung menyembunyikan segala kelemahan di sebalik arus media perdana.

Seorang kawan saya pesara askar berpangkat mejer ada menyatakan pihak tentera dulunya dibekalkan dengan bot-bot penyelamat dan ada dedicated team yang akan segera bertindak setiap kali ada bencana termasuklah banjir. Namun kini bot-bot ini sudah tidak dibekalkan lagi kerana sudah di centralize operasinya oleh MKN. Ini menyebabkan pihak tentera darat ibarat patah kaki, apatah lagi bila rangkaian perhubungan darat terputus.

Masalah banjir besar di Kelantan yang kini menjangkau angka 134 ribu di pusat2 pemindahan sangatlah serius namun media perdana seolahnya cuba menidakkan malah gagal menonjolkan kedahsyatan dan kesiriusannya. Alasan yang sering di war2kan ialah takut orang ramai panik. Saya percaya angka mangsa banjir yang di khabarkan media itu tidak termasuk kelompok2 yang masih terputus hubungan dan tidak berada di pusat2 pemindahan banjir yang rasmi. 

Tidak dinafikan ada juga berita2 palsu tersebar di media2 sosial. Namun banyak juga berita2 yang benar dan terdesak daripada pihak mangsa2 yang terpinggir untuk mendapat bantuan dan pertolongan kecemasan. Usahlah menganggap semua mesej atau gambar yang di war2kan itu palsu belaka. 

Semalam saya mengikuti berita di TV9 secara live dimana pemberita TV berkenaan menghubungi Sdra Eizuddin di Kg Guchil 7, Kuala Krai yang juga dihubungi pada hari sebelumnya. Sdra Eizuddin menyatakan bahawa bantuan tetap belum tiba. Dia begitu risau kerana bekalan makanan sudah hampir putus. Dan dia lagi risau pada mangsa2 yang berada di kampung2 yang lebih pendalaman.

Saya sangat pelik, jika mangsa banjir yang dihubungi secara live oleh stesen TV arus perdana, masih juga tidak mendapat perhatian dan bantuan yang diharapkan maka apakah pula nasib mangsa2 yang lain yang terputus hubungan di kampung2 di pendalaman itu?

Saya mohon para pemimpin negara peka dan ikhlas untuk membantu rakyat dengan menyediakan pengangkutan darat dan air yang cukup supaya masalah kelompok2 yang tercicir yang duduk di atas2 bukit atau dalam hutan2 itu dapat kita bantu dengan cepat. Sediakan jumlah helikopter dan bot2 pengangkut yang lebih banyak yang dapat di utilize pada kadar segera setiap kali ada bencana sebegini.

Saya tidak risau sangat kepada mereka yang sudah dipindahkan ke pusat2 pemindahan kerana bantuan bekalan makanan, minuman dan pakaian sampai kepada mereka, in syaa Allah. Sebagaimana yang sering terpapar dalam buletin berita di skrin TV video mereka menerima sumbangan dari tangan pemimpin2 politik yang tersenyum depan kamera. 

Yang perit ialah ada mereka yang masih terputus hubungan dengan dunia luar yang terpaksa lari ke kawasan tanah tinggi di bukit2 atau hutan belukar yang kini tiada bekalan makanan, minuman dan perlindungan daripada kebasahan hujan dan bahaya arus deras air. Ya Allah bantulah mereka ini.

Allah SWT minta kita ambil iktibar daripada generasi terdahulu yang dibinasa sedangkan mereka ini hidup dalam tamadun yang utuh dan kukuh lebih hebat daripada generasi hari ini. 

Kaum Aad yang memiliki susuk badan yang besar dan Allah bagi kebijaksanaan akal hingga dgn pekej yang sempurna ini mereka berjaya menegakkan kota2 yang kukuh dan bangunan2 tertinggi di dunia. Hingga menjadikan mereka bangsa yang sangat sombong dan takabbur. 

Pabila Allah mengutus Nabi Hud menyeru mereka untuk beriman kepada Allah, mereka terus kufur dan mencabar Allah dan Rasul sehingga Allah turunkan bala ribut taufan yang menghancur leburkan mereka seluruhnya tenggelam bersama tamadun kebanggaan mereka itu.

Begitu juga pengajaran daripada kaum Taamud yang bangga membina 2,000 kota yang hebat dan 180,000 rumah dan bangunan dengan bongkah2 batu yang besar. Mereka ialah manusia pertama yang mencipta alat korek gunung. 

Allah SWT mengutuskan Nabi Soleh mengajak mereka beriman kepada Allah, namun asbab takabbur dan sombong, mereka kekal kufur dan menolak dakwah Nabi Solah. Allah hancurkan mereka dengan pekikan kuat malaikat. Allah curahkan hujan yang lebat dan alirkan sungai2 di bawah mereka, kemudian Allah binasakan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa. Manusia sekadar makhluk yang maha lemah di sisi Allah.

Hujan adalah rahmat Allah kepada seluruh makhluk Nya. Hujan adalah bala dan azab Allah bagi orang yang zalim. Hujan adalah ujian Allah kepada hamba2 Nya yang beriman. Pada satu kuliah maghrib saya mencatit sebuah pengajian, bila manusia melakukan 15 dosa maka Allah akan turunkan bala. Apakah dosa itu?
  1. Pabila harta negara beredar kepada kelompok tertentu sahaja. Jurang orang miskin dengan orang kaya begitu jauh.
  2. Pabila amanah di salah gunakan. Berebut jawatan untuk mendapat keuntungan, jadi pemimpin supaya senang jadi kaya.
  3. Pabila dana zakat di selewengkan. Zakat dijadikan cukai, tidak diagih secara adil dan meremehkan ibadah zakat.
  4. Pabila suami dayus membiar isteri dan anak2 melakukan maksiat, tidak ajar supaya beriman dan taat kepada Allah. Di pintu syurga terpapar penyataan "Haram Syurga Bagi Suami Yang Dayus."
  5. Pabila anak derhaka kepada ibubapa.
  6. Pabila anak membelakangi ibubapa, dalam masa sama begitu baik dengan kawan2.
  7. Pabila anak berkasar dengan ayah sendiri.
  8. Pabila masjid tidak di hurmati. Meninggikan suara dalam masjid, berlaku maksiat dalam masjid, tabung2 masjid kena curi, bila masjid dimatikan peranannya dan tidak di imarahkan. Dana masjid banyak tapi gagal diguna untuk hidupkan masjid dengan majlis2 ilmu.
  9. Pabila orang yang hina (terang dosa dan maksiatnya) di pilih dan di angkat jadi pemimpin.
  10. Pabila orang jahat itu dimuliakan kerana kejahatannya. Pada waktu yang sama orang baik dan beriman di keji dan di hina pula.
  11. Pabila arak banyak di minum oleh orang Islam dan senang di dapat di serata tempat.
  12. Pabila pakaian sutera banyak di pakai oleh lelaki.
  13. Pabila alat musik banyak dimainkan sampai orang jadi lalai. Pada asalnya hukumnya harus namun boleh bertukar menjadi haram kalau bisa melalaikan, asyik dengar atau main musik hingga lupa solat, lupa jihad.
  14. Pabila artis2 yang melarakan di sanjung. 
  15. Pabila umat hari ini melaknat atau menghina umat terdahulu yang baik dan bertaqwa. Hina para sahabat, para ulama' muktabar.
Pabila 15 dosa ini berleluasa maka Allah turunkan bala yang berupa angin merah (wabak penyakit), gempa bumi (termasuk banjir besar dan ribut taufan), ubah manusia jadi makhluk lain (binatang), perangai atau sifat kepada perangai atau sifat binatang malah lebih teruk lagi.

Kenapa Kelantan teruk sangat banjir kali ini? Ustaz pada sebuah majlis ilmu di masjid as-Salam menjawab, "Nak datang kebaikan, kena beri musibah terlebih dahulu. Kelantan nak buat hukum hudud, hukum Allah." 

Pabila musibah menimpa bantulah dengan doa dan pelbagai sumbangan. Berilah khabar yang gembira bagi orang yang sabar. Bantu saudara yang susah itu lebih baik daripada ikhlas sebulan iktiqaf di masjid Nabawi.

@@@

Tuesday, December 02, 2014

Cinta itu Verb

Cinta adalah perbuatan (verb) bukan sekadar ungkapan. Pernah seorang sahabat bertemu Rasulullah dan mengungkap kata, "Aku cinta Allah." Rasulullah bertanya, "Apa buktinya?" Dia menjawab, "Aku sanggup mati di medan jihad di panah di leher di sini hingga tembus di sini," sambil menuding jarinya ke lehernya sebelah sisi kiri dan kanan. Rasulullah menyatakan,"Sekiranya kamu benar maka Allah akan membenarkan kamu." 

Tidak lama selepas itu di medan perang, Allah telah memberikan kematian yang diminta itu kepada sahabat tadi, syahid di tembusi anak panah berbisa yang masih melekat menembusi batang lehernya. Rasulullah melihat jenazah sahabat yang gugur itu sekejap bila di beritahu. Pabila sahabat bertanya, " Kenapa ya Rasulullah melihat sejenak cuma?" Rasulullah menjawab,"Aku malu melihat Bidadari-bidadari Syurga yang mengerumuni jasad beliau." 

Cinta adalah perbuatan, bukan sekadar ungkapan kosong tanpa penghayatan. Adapun kita tidak? Buat apa pun kita, sentiasa mengharap sesuatu balasan atau imbuhan. Kenapa zikir? Supaya murah rezki, nak itu nak ini. Kenapa istighfar? Supaya mudah dapat zuriat. Memang tidak salah untuk bertawassul dengan ibadah yang kita buat, mengharap tidak pada yang lain melainkan Allah.

Bagi orang yang maqam tinggi, kenapa tidak buat sesuatu tanpa dia mengharap sesuatu? Kerana cinta. Minta mereka kepada Allah adalah kerana menunaikan perintah Allah supaya meminta kepada Allah, kerana menjunjung perintah Allah.

Kita solat hajat seolah macam nak memaksa Allah tunaikan hajat kita. Seolah paksa Allah beri sesuatu. Hakikatnya kita bukan memaksa. Terpulang kepada Allah yang Maha Memberi. Seolah-olah Allah yang ambil nikmat daripada kita. Nikmat itu bukan milik kita. Semua milik Allah. Allah Maha Memberi.

Bukankah orang melihat Allah jadikan Adam. Di perintah para jin dan malaikat sujud hormat kepada Adam. Adam tinggal di Syurga Allah dan kemudian di keluarkan ke bumi. Menjadi khalifah di muka bumi Allah. Hakikatnya Allah nak jadikan Khalifah di bumi ini sebelum Adam di cipta lagi. Maka turunnya Adam ke muka bumi itu ialah suatu kemuliaan sebenarnya.

Kita ini anak cucu cicit Adam adalah daripada keturuna Nabi. Sebelum jasad bersatu dengan ruh, ruh kita berada di Syurga Allah. Ruh kita amat kenal hakikat Allah SWT. Allah Maha Pencipta, Allah Maha Pemurah, Allah Maha Pentadbir, Allah Maha Pengasih. Ruh amat kenal hakikat Allah, amat percaya Allah berkuasa. 

Pabila turun ke bumi Allah gabungkan ruh tadi dengan jasad. Allah gabung diri dengan nafsu, satu elemen yang amat kuat dan dominan. Di tumpang pula oleh Syaitan, satu elemen yang tidak sekuat nafsu sebenarnya. Ruh yang kenal Allah bergabung dengan jasad yang tak kenal Allah. Realitinya bila engkar kepada Allah maka tidak layak jadi khalifah di bumi ini. Layak jadi khalifah itu ialah bila kenal Allah.

Ruh dan jasad, sufi dan haraki itu mesti berjalan seiring supaya mencapai hakikat seorang khalifah yang layak mentadbir dan memegang amanah Allah dengan semua urusan di bumi ini. 

"Ku hadapkan wajahku kepada Allah." Jangan sekali-kali lalai untuk taat kepada Allah. Allah suruh kita fokus dalam solat. Namun di sana masih ada ruang Allah selitkan makhluk2 yang boleh dijadikan ikutan iaitu para Nabi, para Soddikin, dan para Syuhada'. Manusia yang telah berjasa mengingat Allah dan membawa manusia mengingat Allah.Bumi ini akan di warisi oleh orang2 soleh, guru2 mursyid. 

Sepasang suami isteri yang sudah 18 tahun kahwin. Maknanya sudah 18 tahun isteri tadi berkhidmat menjaga urusan makan minum suaminya. Pada suatu hari dia memasak makanan yang kurang enak daripada bahan2 yang layu dan kurang segar. Si suami tetap makan hidangan itu dengan senyap tanpa komplen atau komen. Sesudah itu dia mendakap isterinya dan mencium dahi isterinya, "Inilah makanan yang saya rasa di zaman kita mula2 kahwin dulu." Ia telah mengingatkan si suami untuk mengembalikan keghairahan dan kerinduan semasa zaman bulan itu dalam kehidupan mereka.

Kita persembah macamana pun kepada Allah, Allah tetap terima. Dalam usha kita memperbaiki amalan kebaikan, di selang seli dengan perlakuan dosa namun Allah Maha Pengampun. Allah bukan Maha Pemarah atau Maha Pembenci, Maha Pendendam.  Allah tetap pandang hamba Nya dengan kasih sayang. Sesuai dengan makna sifat-sifat Allah yang penuh kemuliaan.

Siapa yang bisa membawa ruhani kita untuk kenal sifat2 Allah ini kalau bukan para guru2 mursyid dan para alim ulamak muktabar. Ku hadapkan segala-galanya kepada Allah. Berpandukan manusia terpilih iaiatu para Nabi, Soddikin, Syuhada', termasuklah para Solihin dan guru2 murabbi tadi. Golongan yang akan memandu dan membawa kita taat kepada Allah.

Tika kita melafazkan tassyahud, segala kemuliaan segala kehebatan adalah untuk Allah. Makhluk hanyalah wasilah. Masih ada ruang untuk memasukkan manusia2 soleh. Sesiapa yang menafikan ilmu kesufian maka dia sebenarnya juga menafikan satu tugas para Nabi. Antara tugas Nabi ialah mentazkiah para sahabat. Tiada jalan untuk sampai ke maqam2 ini melainkan menundukkan nafsu jahat bagi mencapai kemuliaan ruh dan jasad melalui jalan suffah iaitu dengan berdampingan dengan para ahli sufi.

Wali Allah Rabiatul Addawiyah pernah berkata, "Pabila benar kecintaan dan kerinduan kepada Allah, maka semua yang lain teramat mudah dan senang."

Murid2 ini adalah pencinta kepada gurunya. Pabila murid2 ini melawat gurunya, maka mereka telah dibaling batu oleh gurunya maka bertempiaran lari mereka. Guru tadi bertanya, "Benarkah murid2ku ini kasih kepada ku?"

Allah tidak pernah menghadang kita daripada mengapai setiap keredhaan dari sisi Nya. Kerana setiap sesuatu berasal daripada tanah. Semuanya tidak bisa memudaratkan. Biar semua orang marah kepadaku asalkan Allah redha kepada ku. Jangan pula semua orang redha kepada aku tapi Allah murka kepada ku.

Tika Aisyah RA di fitnah di zaman Nabi, Allah telah menurunkan ayat dalam surah An-Nur untuk membersihkan Aisyah daripada fitnah itu. Ayahanda Aisyah iaitu Abu Bakar telah menganjurkan Aisyah supaya bertemu Rasulullah untuk menzahirkan rasa terima kasih atas penyampaian wahyu Allah yang memulihkan nama baiknya yang tercemar asbab fitnah itu. Namun Aisyah berkata, "Aku tidak berterimakasih kecuali kepada Allah." Seoalahnya Aisyah tidak nampak kepada Rasulullah tika itu yang hakikatnya ialah wasilah. Inilah kecintaan yang hakiki. Inilah jiwa2 yang tinggi didikan Rasulullah SAW.

Kita hanya sama level dengan hewan jika menghukum sesuatu berdasarkan lima pacaindera semata. Jiwa akan jadi hebat bila kita menggunakan pancaindera ke enam iaitu Qalbu (Ruh) yang membezakan kita dengan hewan dan makhluk lain. 

Justru jangan jemu melazimi majlis2 ilmu saban malam. Untuk memandu diri keluar dari belenggu kejahilan dan bebas menjadi orang alim, yang ada ilmu untuk memandu iman yang kukuh kepada Yang Maha Pencipta bagi melayakkan kita menjadi hamba-Nya, satu jawatan dan kedudukan yang tinggi maqamnya di sisi Allah. 

Maka fahamlah kita bahawa cinta kepada Allah dan Rasul itu bukan sekadar ungkapan di bibir yang manis tetapi lebih daripada itu hendaklah di zahirkan dengan perbuatan dan penghayatan hati dan perasaan. Cinta sampai ke akhir hayat.

@@@

Thursday, November 27, 2014

Harimau Malaya - Piala Suzuki AFF 2014


For me Dollah Salleh has done a good job considering he only got about 4 months assembling a credible Harimau Malaya (HM) team. Last night Thailand the favourite team to win Piala Suzuki this year got a taste of fighting HM and were lucky enough to get the winning goal in the dying minutes. 

What eeeeerk me so much is that the majority of people if not all has given HM no chance at all. They condemn HM like crazy. For them HM shall loose the games they play before even entering the football field. That bad. No confidence what so ever. No hope. So pity.

In my Whatsapp forum, I quote some of those negative comments..

"Jom tengok Harimau Malaya."

"Tengok Rimau kena baham?"

"Serupa Pahang vs JDT. Gajah makan Rimau."

"Ha ha...betul tu Man."

"Buat apa tengok Malaysia, sama sahaja tukar 20 coach pun result sama saja. Makin sakit hati. Dan yang paling letih ranking makin jatuh. Top management tu patut ganti. Kesian."

"Ganti semua dalam FAM tu atau kita pakat ramai2 daftar persatuan bolasepak baru..."

"Sudah ku katakan, ko tak pecaya padaku....boooo."

"Patut boleh menang, defender blunder. Kan dah susah nak gi semi."

"Bak kata member kat atas tu, buat apa tengok Malaysia sama sahaja tukar 20 coach pun result sama saja. Makin sakit hati. Dan yang paling letih ranking makin jatuh. Top management tu patut ganti. Kesian."


Nobody have confidence Malaysia can win against Thailand last night. Even the stupid TV3 commentator through out the live telecast coverage never give any hope to HM even when the team is leading twice. Negative comments all the way. 

This is a 'jatidiri' crisis that is so big,  its became a killer disease to the true potential of the team. Not just to HM but for other sport as well including our Hockey team.

Entering a prestigious tournament with loosing syndrome in mind is very stupid indeed. We have a good potential to win the tournament. We proof that in year 2010, became the Champion against all odds. 

I recalled everybody so proud of the achievement. The whole nation suddenly supporting Harimau Malaya and hailed them as national heroes. Looks like people love when you win. It's not long ago, yap just 4 years ago. We are so proud with our local coach Rajagopal and he was given a Datukship as a result. But now when the team is loosing, no more heroes but villains. 

The current Ranking as published in TheStar over the weekend was as follows:

  1. Myanmar: 137 (FIFA), 21 (AFC)
  2. Malaysia: 156, 28
  3. Singapore: 161, 31
  4. Thailand: 165, 34

Meaning we should not be intimidated by any team in Group B based on the above ranking. We only needs a winning attitude. The fans should give full support behind the national team no matter what. 

"Kalau kita tak sokong Team Malaysia sapa lagi? Takkan nak harap mat bangla, mat nepal atau mat indon."

For Malaysia, the prospects of progressing hang by a thread. With just one point from the opening two games, Dollah Salleh’s experienced team need to beat Singapore at the weekend to keep alive their hopes.

Thailand's coach Kiatisuk paid tribute to the battling qualities of his players. "The players never gave up, even when we were losing. It was a fantastic game and I’m delighted we have maximum points from our first two games," he said.

For his part, Dollah refused to be downhearted. "I’m happy with the performance, but disappointed with the result. We still haven’t finished yet and I know we will fight to the end against Singapore."

Malaysia needs to defeat Singapore, as simple as that.

If Harimau Malaya put a winning attitude, buck up on the defensive strategy and get goals up front, semi final slot still within reach. 

My dream is for Harimau Malaya to defeat Singapore, entering semi-final maybe facing Philipines. Winning the semis. Thus enter the Final facing Thailand one more time. And of course, defeat Thailand to be the Suzuki AFF 2014 CHAMPION. 

Malaysia Boleh !!

@@@

Alhamdulillah, Malaysia beat Singapore 3-1 to enter the semi final stage. Congratulation Harimau Malaya !!

@@@

Malaysia 1 - Myanmar 2   First leg semi final at Shah Alam. Harimau Malaya needs to win 3-2 at Myanmar on Thu. Who knows..

@@@

History made as Harimau Malaya overcame the 1-2 deficit with 4-2 win at Hanoi to enter the Final.

@@@

Harimau Malaya lost 0-2 to Thailand in the first leg Final at Bangkok. But gallantly made a comeback with 3-0 score in an exciting second leg Final at Bukit Jalil infront of 100,000 fans and millions watching live on TV. But yet letting two goals in the last 15 minutes to win just 3-2, forcing the championship handover to Thailand with 3-4 aggregate. How I wish Harimau Malaya should 'park the bus' in our own penalty area for that 15 minutes attacking madness from energetic Thailand forwards. Nevertheless Harimau Malaya still make us all proud with their gallant display, wins heart and soul of Malaysian from all walk of life. 

Congratulation Dollah Salleh and the boys !!


Friday, November 14, 2014

Sampailkan Dari Ku Walau Satu Ayat

Jam menunjukkan pukul 8:05 pagi. Hmmm...masih awal lagi. Waktu ofis bermula 8:30 pagi. Maka saya pun singgah di warung makan sebelah AEON AU2 untuk sarapan sebentar. 

Terserempak pula dengan kawan seofis di situ. Di memesan 4 bungkus nasi lemak. "Wa bungkus nampak," sapa saya kepadanya. "Eh biasa, tiap-tiap hari Jumaat, insyaAllah." Tu dia satu amalan sedekah yang baik. Mungkin di berikan kepada rakan-rakan ofis yang lain.

Saya pun duduk di meja makan untuk menikmati sarapan saya iaitu nasi lemak telur dan teh o limau panas. Kawan saya tadi pula datang join sekali. Maka kami berborak-borak santai sambil sarapan. "Pergi majlis ilmu mana semalam? Kat surau, masjid kat rumah ke?" tanya saya. "Dah makin ramai orang buat majlis-majlis baca kitab," jawabnya. "Dapat fokus kepada ilmu yang kita tahu sumbernya, tidak bercampur dengan perkara-perkara lain," tambahnya.

"Alhamdulillah, tempat saya pun ada majlis taklim, bagus tu," komen saya. "Menjadi tugasan setiap kita untuk menyampaikan mesej dakwah, sebagaimana sebuah hadis yang membawa erti sampaikan daripadaku walaupun satu ayat. Maksudnya kalau kita dengar 10 ilmu daripada Ustaz dan kita ingat dua ilmu sahaja maka kita sampaikanlah dua ilmu itu kepada orang lain. Barulah berkembang ilmu itu."  

Namun kawan saya ini menunjukkan kerisauannya iaitu mana mungkin kita sampaikan ilmu itu kalau kita belum betul2 faham, atau sampaikan sikit2 macam itu atau kita sendiri masih belum beramal dengannya. Dia memberi analogi, "Kalau kita cerita pasal sebuah basikal. Kita tak cerita semua tapi hanya cerita fasal roda basikal sahaja, maka mana orang nak dapat gambaran sebenar basikal itu," katanya. Betul jugak tu.

Saya pula memberi contoh, "Jika malam tadi Ustaz bercerita tentang beberapa ciri orang munafik. Salah satunya ialah bila cakap dia berbohong. Maka saya pun sampaikan kepada orang lain ilmu yang saya dapat itu. Maka tentulah ia juga mendatangkan manfaat." Saya pula menambah, "Kita semua ini sepatutnya compliment each other. Takkan lah nak tunggu betul2 alim baru nak berdakwah?"

Saya agak kurang senang dengan orang yang berpegang mengatakan jemaah dia saja atau cara yang dia buat saja yang betul. Bila menyertai majlis taklim misalnya, sudah tidak gemar lagi duduk di majlis2 ilmu kuliah maghrib di Masjid yg di adakan saban malam yang disampaikan olah para ustaz dan asatizah yang silih berganti yang datang dari jauh dan dekat. Dia lebih sanggup mengikut Ustaz majlis taklimnya walaupun ke masjid atau surau2 yang jauh di luar khariah. Alasannya ialah tidak mahu mendengar penyampaian yang 'rojak' yang tidak berpandu kepada kitab2 yang khusus, atau tak mau dengar ceramah yang bercampur topik politik?

Bila menyertai jemaah tabligh misalnya, maka tidak gemar lagi duduk di majlis2 ilmu yang di adakan dan hanya mahu menumpu kepada majlis bayan atau program2 jemaah tabligh sahaja. "Ilmu tanpa amal tiada manfaatnya," kata kawan tadi. "Tapi amal tanpa ikhlas juga tiada manfaat," tambah saya. "Ikhlas itu soal hati. tiada siapa yang dapat menilai malainkan Allah," tegas kawan saya itu.

Pernah seorang Ustaz menyatakan bahwa dia menyampaikan kuliah setiap malam di pelbagai masjid seluruh negara. Maka jumlah maksima ialah 7 kali setiap minggu tidak termasuk kuliah zohor atau kuliah subuh. Jumlah odion yang hadir dalam lingkungan 30-80 orang. Namun jika setiap odion tadi menunaikan tanggung jawab menyampaikan "walaupun satu ayat"  maka barulah berkembang mesej dakwah yang Ustaz sampaikan itu. 

Apatah lagi jika ada yang menyampaikan dalam bentuk upload video di youtube, atau menulis posting di blog, mesej di twitter, whatsapp, dsb. Setiap kita punyai peranan. We compliment each other.

Jemaah majlis2 taklim ada peranan dia menyebar mesej dakwah. Jemaah tabligh ada peranan penting dalam menyebar risalah Islam ke serata alam. Para asatizah punyai peranan penting menyebar dan memberi kesedaran agama ke dalam masyarakat. Aktivis parti ada peranan dakwah. Guru ada peranan dia. Suami ada peranan dia. Anak muda ada peranan dia. Majikan dan pekerja ada peranan dia. Aku ada peranan.

Setiap kita yang mengaku beragama Islam punyai tanggungjawab menyambung kerja Nabi SAW untuk menyebarkam Islam ke seluruh alam. Usah kita mencari silap. Kita bersangka baik dan berlapang dada. "Usah bersangka orang lain bersangka itu dan ini," pesan kawan saya tadi. 

Jaga hati kita. Jaga hubungan dengan Allah. Jaga amalan kita. Jaga hubungan sesama makhluk. Semuanya nawaitu kerana Allah. Saya masih ingat Ustaz berpesan, "Walau di majlis siapa pun kamu berada, yang penting kamu bukan mencari masyhur makhluk tetapi carilah masyhur di sisi Allah." 

Sempena hari Jumaat yang mulia penghulu segala hari ini, banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW. "Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkan salam penghormatan kepadanya." (Al-Ahzab:56)

Teruskan usha dakwah tanpa jemu. Jalan dakwah itu banyak termasuklah dengan tunjukan akhlak mulia, amalan yang istiqamah, jiwa yang ikhlas, melalui bicara yang jelas dan mudah, street dakwah bertemu orang di luar sana, mencari target sasar yang khusus, majlis2 ilmu, program menjana minda, forum2 ilmu, ceramah2 umum, dakwah pintu ke pintu dan seumpamanya.

Juga dengan boleh memilih untuk menyertai pelbagai jemaah dan NGO Islamik. Atau aktif dalam media sosial 'cut & paste' ilmu bermanfaat, tapi jangan terjerat dalam penyebaran fitnah pula.

Ada pula berkeupayaan untuk menyampaikan kuliah, tazkirah, khutbah dan seumpamanya. Atau aktif dalam lingkungan usrah, boleh menulis artikel, analisa, laporan, hatta menulis buku. We compliment each other. 

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ash ra., Rasulullah SAW bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempatnya di Neraka.” (Al-Bukhari)

@@@

Tuesday, November 11, 2014

Duduk di Majlis Ilmu

Malam tadi seramai 67 orang duduk di majlis ilmu. Ramai mana yang dapat ilmu? Ramai mana yang faham ilmu itu? Ramai mana yang beramal dengan ilmu yang dia dapat itu? Ramai mana yang dapat sebarkan ilmu itu? 

Ramai mana yang dapat ajarkan ilmu itu semula kepada orang lain? Ramai mana yang sekadar dengar saja? Ramai mana yang masuk telinga kanan dan keluar ikut telinga kiri? Ramai mana yang catit? Ramai mana yang rekod? Ramai mana yang ingat semua poin yang ustaz ajar? Ramai mana yang ingat 2 daripada 10 poin yang ustaz ajrkan malam ini? Ramai mana yang terlelap?

Ada juga yang gemar duduk di berenda masjid bukak kelab bual time ust dok mengajar kat depan. Ahli kelab bual masjid agaknya. Ada juga yang lebih gemar flip flip skrin smart fon dia di bucu2 masjid, tika ust dok mengajar.  Atau jari jemari asyik dok memicit rancak layan forum Whatsapp atau Telegram. Macam2 ragam.

Itulah antara beberapa senerio yang dapat kita analisa saban malam bagi jemaah yang terpilih duduk di majlis2 ilmu. Di masjid khariah kami ini, purata jemaah yang hadir ke majlis2 ilmu kuliah maghrib ini saya dok kira saban malam lebih kurang 70 orang. Tika solat berjemaah maghrib terdapat purata 5 sof, iaitu kira2 200 orang (5x40=200). 

Kemana pula hilang 130 lagi tu? Balik rumah gamaknya, bila azan Isyak baru datang balik kot? Rugi kan. Allah telah pilih cantek dah untuk jadi tetamu di rumah-Nya, tapi mereka pilih untuk tidak tunggu sekejap selepas solat maghrib untuk duduk di majlis ilmu.

Begitu juga senerionya time malam Jumaat. Ramai para jemaah yang hadir ke Masjid berbanding dengan malam2 lain. Maklumlah ada majlis bacaan surah Yaasin secara berjemaah. Siap bawak botol air letak kat tengah ruang solat. Habis majlis bacaan Yaasin je ramai pula yang lesap. Kadang tu hampir separuh hilang.

Malam tadi antara yang saya dapat catit, Ustaz berpesan kalau kita ini nak mulia maka kena ada ilmu. Majlis ilmu ini ialah majlis mulia yang malaikat suka. Yang datang ke majlis ilmu ini mulia belaka. Yang mulia datang ke majlis yang mulia.

Orang yang mengamalkan sunnah Nabi SAW di akhir zaman ini memang ganjil dan sedikit bilangannya. Maka beruntunglah orang yang ganjil. Orang tidur malam itu biasa. Yang menghairankan atau luar biasa ialah orang yang sanggup bangun daripada tidur di pertengahan malam dan mendirikan solat tahajjud dua rakaat. Maka beruntunglah orang yang ganjil itu.

Orang ramai dah rusak di luar sana, tapi dia masih pertahankan Islam. Itu yang mahal. Nak ganjil, nak luarbiasa, kena ada ilmu. Dikira sah menuntut ilmu itu bila beramal dengannya.

Erti taqwa ialah bila zahir patuh dan hati pula kenal. Hati gentar takut Allah. Muka pucat, berpeluh badan, anggotanya bersegera lari. Hati kenal Allah.

Musuh Islam nak rusakkan Islam dengan macam2 cara. Yang betul pun di fitnah. Apatah lagi yang salah. Musuh agama ini tiada kebaikan padanya. Ilmu yang di dapat itu kenalah beramal. Ilmu yang tidak diamalkan dan tidak disebarkan umpama pokok yang subur dengan daun tapi tidak berbuah. 

Ilmu bermanfaat umpama hujan dengan bumi. Bumi yang yang dapat serap air bila di buat kebun atau di tanam pokok akan menghasilkan tanaman yang subur yang mengeluarkan sayur dan buah yang memberi manfaat kepada manusia.

Air yang bertakung pada tanah yang tidak menyerap selepas hujan akan mematikan pokok kerana akar yang terendam air. Itulah ibarat terima ilmu tetapi tidak diamalkannya. Diri tidak manfaat dan orang lain pun tidak mendapat manfaat daripadanya.

Jadilah ayah yang dapat jadi contoh kepada anak. Jadilah suami yang dapat jadi contoh kepada isteri. Kita pun tidak taat kepada Allah, macamana nak mengharap anak taat kepada Allah. Sama2 kita suloh diri masing2 dan berubah menjadi insan2 yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya.

Tiada manfaat amal itu tanpa ikhlas kerana Allah. Ikhlas ini ialah tempat didik Allah. Amal dengan mengharap hanya redha Allah. Hati yang bersih ialah tempat tinggal ikhlas.

Hati ini terbahagi kepada banyak bahagian. Ada tempat iman, ada tempat tauhid, ada hati makrifat, ada nafsu. Nak bersih hati kena ada pencucinya iaitu zikirullah. Ya Allah Ya Allah. Ya Qahar Ya Qahar. Ya Fatah Ya Alim Ya Hakim. Macam2 pencuci yang boleh diamalkan. Kena susah payah menggahal memberus membersih hati. Sebab kita ini hamba. Sifat hamba kenalah berusha dan bersusah payah.

Tadi solat. Ni solat lagi. Kita hamba, bukan Tuan. Nak capai maqam ikhlas kena kosong hati. Tak nampak lain. Diri pun tak nampak. Nafi aku. Nafi akuan. Aku tidak ada. Alim aku tak nampak. Kuat aku tak nampak. Yang aku nampak Allah. Allah. Allah.

Musuh tersembunyi dalam hati. Itulah nafsu. Nafsu ajar rasa hebat aku. Rasa pandai aku. Mungkin aku ini wali. Itulah Ujub. Ajib dalam hati. Maka datangkan syukur kita. Hebat tadi anugerah Allah. Barulah orang puji tak goyang. Orang hina tak goyang. Sebab itu wali Allah orang dekat tak kenal. Bila sekali sekala datang orang jauh, baru kenal, itu wali Allah rupanya.

Nabi Allah bagi mukjizat. Wali Allah mungkin ada karomah. Orang alim, mungkin doanya mustajab. Ahli batin pula mungkin ada sihir. 

Jangan malas hadap Allah. Ibadah itu kemuliaan. Adakan masa yang khusus dengan Allah. Asingkan diri daripada makhluk. Bangun malam. Putuskan hubungan dengan makhluk. Selagi berhubung dengan makhluk, bukan lagi dapat. Kena asingkan diri. Nak dapat kasih Allah. Kena ehsan dengan makhluk Allah. 

Ada orang memada dengan ilmu. Majlis ilmu dia malas nak pergi kerana rasa sudah cukup ilmu, sudah memada dengan ilmu. Ada ilmu sikit dah rasa memada dan mula nak mengada-ngada. Yang harus di kata haram. Yang haram di kata harus pula.

Amal itu kunci syurga. Ada orang kata, "Saya tak bertudung pun tak apa, yang penting hati saya baik." Atau katanya, "Aku walaupun tak solat, tapi hati aku baik." Maka jawablah balik, "Masuk neraka pun tak apa, yang penting hati baik."

Sebagai konklusi, rajin2lah berkunjung ke majlis2 ilmu, kuliah2 maghrib di Masjid2 dan Surau2. Sudah2lah bersantai berhibur dan lara dengan segala urusan dunia yang tidak berhabisan itu. Luangkan masa antara maghrib dan isyak itu untuk duduk dalam majlis ilmu, taman2 syurga. 

Usah kekal dalam kejahilan atau baramal tanpa ilmu. Masa untuk berubah. Masa untuk Hijrah. Hijrah dari jahil kepada alim dengan hadir duduk di majlis2 ilmu saban malam. Tanam azam. Dan terus bertindak mulai malam ini. Hijrah itu perlukan pengorbanan, perjuangan, persaudaraan dan perpaduan. Lets Rock the world !!

@@@ 

Monday, November 10, 2014

Kerja Dakwah

Cuba tanya diri. Macamana aku boleh ambil bahagian dalam kerja dakwah? 

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ash RA, Rasulullah SAW bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempatnya di Neraka.” 
(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Hadis ini menunjukkan saranan supaya kita menyampaikan ilmu tidak kira banyak atau sedikit, asalkan ia ilmu dari Al-Quran dan Sunnah maka hendaklah ia disampaikan. Dalam ertikata lain, jangan kita tahan ilmu itu sehingga kita mencapai maqam tertentu, atau maqam ulama mujtahidin baru kita boleh berdakwah. Itu bukan syarat.

Dalam satu tazkirah Jumaat di Masjid, saya mendengar Ustaz menyatakan bahwa umat Islam di Malaysia yang mendirikan solat berjamaah tak sampai pun 10%, yang duduk dalam majlis2 ilmu tak sampai pun 5%, dan yang menjalankan usha dakwah tak sampai pun 1%.

Setiap kita umat Nabi SAW punyai tanggungjawab menyambung kerja Nabi SAW iaitu menyampaikan risalah dakwah ke serata alam. Tidak perlu menunggu hingga mencapai tahap tertentu baru nak berdakwah. Nabi SAW berpesan, "Sampaikan dariku walau satu ayat." Maknanya kalau tahu satu ilmu maka sampaikan satu ilmu itu. Usah tangguh lagi.

Barangsiapa yang Allah inginkan agar ia menjadi orang yang baik, maka Allah akan tafaqquhkan dia dalam (urusan) agama. 
(Hadis Sahih, Muttafaq 'Alaihi) 

Siapa2 yang Allah nak bagi dia jadi baik maka Allah bagikan dia faham dalam urusan Agama. Kena faham A hingga Z fasal Agama. Kena hijrah hati agar kenal kecelaan diri. Empat frasa utama dalam peristiwa Hijrah Rasulullah SAW ialah..

  1. Hijrah itu Pengorbanan, 
  2. Hijrah itu Perjuangan, 
  3. Hijrah itu Persaudaraan,
  4. Hijrah itu Perpaduan.
Abu Bakar RA sanggup korban semua harta benda dia untuk perjuangan menegakkan Agama Allah. Bila di tanya apa yang dia tinggalkan untuk keluarganya. Dia menjawab aku tinggalkan Allah dan Rasul. Dalam menegakkan usha dakwah kita kena ada pengorbanan masa, harta, tenaga, atau maruah, hatta nyawa sekali pun. Ali RA sanggup menggadai nyawanya mengambil tempat Nabi SAW di perbaringan dalam peristiwa Hijrah. Cuba tanya apa yang kita sanggup korbankan?

Hijrah itu perjuangan. Sekarang kita solat tapi macam tak solat. Sekarang kita puasa tapi macam tak puasa. Kenapa? Kerana masih belum berjiwa hamba. Kerana masih anggap kita ini tuan. Macamana nak bawa jiwa hamba di hadapan Allah? 

Antaranya kena banyak taubat. Hakikat taubat ialah penyesalan yang sebenar hingga berlinang airmata keinsafan atas segala perlakuan dosa kita dan mengharap sepenuhnya akan belas ehsan Allah memohon keampunan-Nya dengan sepenuh hati dan keikhlasan.

Yang kedua, kenalah rajin dan selalu belajar ilmu Agama. Sesiapa yang hendak kepada dunia maka dia kena berilmu. Sesiapa yang hendak kepada Akhirat maka dia kena berilmu. Sesiapa yang berhajat kepada keduanya sekali maka dia juga mesti berilmu. Kalau malas nak belajar macaman nak faham Agama, nak hidup cara Islam? Ubah cara hidup total 100%. Kena ikut cara Nabi SAW.

Hijrah itu persaudaraan sebagaimana Nabi SAW mempersaudarakan kaum Aus dan Ansar di Madinah. Setiap kita orang Islam adalah bersaudara. Cubit paha kiri paha kiri pun terasa juga sakit dan peritnya. Hijrah itu perpaduan. Jangan sampai kerana berbeza pandangan atau pegangan politik misalnya Agama sanggup di gadaikan. Islam itu untuk memerintah bukan untuk diperintah. Islam mestilah berada di maqam teratas. Teruskankan usha dakwah kita untuk mengajak manusia untuk taat kepada Allah dan Nabi SAW.

Dalam dakwah kena ada strategi, perancangan dan langkah berjaga-jaga. Nabi SAW menunjukkan pelbagai strategi dalam peristiwa Hijrah. Kalau nak ke tempat jauh mestilah berdua atau lebih. Zaman ini zaman fitnah. Nabi SAW mengutamakan projek Agama iaitu memasyarakatkan umat melalui Masjid. Nabi SAW menyediakan pengukuhan akidah iaitu hubungan dengan Allah yang jitu serta membentuk akhlak yang mantap sepanjang 13 tahun di Mekah sebelum berhijrah ke Madinah. 

Cuba tanya diri. Macamana aku boleh ambil bahagian dalam kerja dakwah? Banyak lagi projek2 Agama yang perlukan sumbangan kita. Samada sumbangan dalam bentuk tenaga, masa, wang ringgit dan seumpamanya. Yang penting memberi sumbangan dalam kerja dakwah. Supaya ada jawapan di hadapan Allah nanti. 

@@@

Monday, October 27, 2014

Satu dalam Seribu

Apakah soalan yang di tanya bila hendak menjemput penceramah? Berapa bayaran? Saya mendengar ceramah Prof Muhammad Kamil Ibrahim yang bertajuk Damai Di Hati. Saya catat sedikit sebanyak buat ambil iktibar dan manfaat bersama.

Katanya syarat nak jemput saya ada tiga iaitu saya tak terima sebarang bayaran, pendengar tidak dikenakan bayaran, dan sediakan dua botol air mineral (sebab Prof dahaga kerana ada diabeties). Saya datang berceramah ini kerana Allah, kerana Allah, kerana Allah (di ulang 3x).

Allah berfirman pada hari kiamat : Hai Adam, bangkitkanlah sembilan ratus sembilan puluh sembilan keturunanmu (untuk ditempatkan di neraka) dan satu di antara mereka itu di tempatkan dalam Syurga. (Ketika Rasulullah SAW menerimanya, kemudian menyampaikannya kepada sahabat), beliau menangis tersedu-sedu, demikian pula para sahabat lainnya. Demi Allah yang menguasai jiwaku. (Dibandingkan dengan umat-umat Nabi yang lain, umatku hanyalah bagaikan sehelai bulu putih yang terdapat pada kulit lembu yang berbulu hitam). 
(Hadits Qudsi riwayat Thobrani dalam kitab Al Kabir, yang bersumber dari Abu Darda’ ).

Dan sabda Nabi SAW :

… Dan tidak akan masuk Syurga kecuali yang berjiwa Muslim, sedangkan kalian kalau dibandingkan dengan ahli syirik, bagaikan sehelai bulu putih di tengah-tengah kulit lembu yang berbulu merah. 
(Bukhori – Muslim). Dalam kitab Hadits Al Lu’lu’ Wal Marjan No : 132.

Nabi Adam membawa 1,000 orang, maka di pilih 1 daripada 1,000 orang itu untuk dimasukkan ke Syurga tanpa di hisab. Apa rasa? Biar ada getar di hati kita. Ustaz bertanya sukarkah hendak masuk Syurga tanpa di hisab ini? Benda baik maka kena azam dan usha bersungguh-sungguh, baru ada peluang. Peluang luas terbuka.

Umur purata kematian bagi seorang lelaki ialah 72 tahun. Umur purata kematian bagi seorang perempuan ialah 76 tahun. Jadi purata hidup manusia ialah 74 tahun. Makanya jika 74 tahun bahagi dua ialah 37 tahun. 

Justru sesiapa yang sudah berumur 37 tahun maka itu titik tengah. Antara usia yg sudah hidup dengan usia yang akan di tempuhi nanti, akan terus makin berkurang. Mati makin hampir, kalau ikut purata umur manusia. Cari bekalan sebelum mati.

Ustaz kerja di Madinah, ada parking sendiri di Masjid Nabawi. Bayaran 1 jam 1 Rial untuk parking harian. Namun Ustaz sewa untuk season parking RM1,500 setahun. Dalam pemerhatiannya time solat subuh hanya ada tidak lebih daripada 20 kereta secara purata. Maksudnya tak ramai datang solat subuh di Masjid Nabawi.

Di UAE 20 % Penduduk tempatan dan 80% lagi pendatang asing datang bekerja. Solat subuh di Masjid berdekatan hotelnya sekadar 2-3 orang sahaja. Solat subuh di Sudan hanya satu saf sahaja. Solat di Penang satu saf. Solat di Kuala Nerang. Solat subuh di Thailand. Solat di Msj Sultan Singapura pun sekadar satu sof. Mana2 sama sahaja. Tak ramai yang mendirikan solat subuh secara berjamaah di Masjid.

Dari Abi Hurairah RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda, ”Tidak ada solat yang lebih berat buat orang-orang munafik dari solat Isya’ dan solat Subuh. Seandainya mereka tahu keutamaan keduanya, pastilah mereka akan mendatanginya meski dengan merangkak.
HR Bukhari dan Muslim)

Tanda orang munafik ialah tidak solat subuh berjamaah di masjid. Nak masuk Syurga tanpa di hisab? Banyak Quota lagi. Cuma orang tak nak. 

Kalau tanya orang yang pergi Umrah, 'Saya rindu sungguh kepada Madinah." Apa yang di rindu? Raudah, Masjid Nabawi, apa? Kalau rindu ada di Madinah sahaja berat la kita? Betulkah Madinah yang menyebabkan kita damai di hati? 

Orang beriman dan beramal soleh akan mendapat damai di hati. Orang yang hati damai itu ialah ahli Syurga. Kalau kita ada kehendak insyaa Allah boleh. Mari bertekad untuk solat subuh berjamaah di Masjid atau Surau.

Kenapa nak masuk Raudah? Kerana doa yg mustajab. Taman Syurga. Tiada nas doa mustajab di Raudah? Satu pertiga di hujung malam. Itulah masa doa mustajab. Tak payah pergi 7,000km dan bayar Andalusia RM6,000. Waktu tahajjud sepanjang tahun. Doa mustajab di 1/3 terakhir malam.

Mereka yang berpuasa doa dimakbulkan. Boleh buat di mana-mana. Puasa Isnin dan Khamis. Puasa sunat yang paling disukai ialah puasa Nabi Daud, puasa selang sehari. Ada orang amal? Habis kenapa tak buat? Tidak ada upaya iaitu malas. Kalau rasa nak jadi calon masuk Syurga tanpa hisab, kena buat la. Kudrat itu kita minta daripada Allah SWT.

Haji mabrur dapat Syurga. Umrah yang mabrur (atau makbul)? Umrah yang makbul antara satu umrah dengan satu umrah terhapus dosa. Dah terhapus dosa, stop la buat dosa. Masuk Syurga. Bila mati, ya Allah kubur aku luas. Jawab soalan malaikat tak sampai seminit. Dapat masuk Syurga tanpa hisab. Itu tandanya dapat Haji yang mabrur. Mesti kita rasa sedih bila nak balik Umrah nak balik Haji. Peluang nak mari lagi mungkin sudah tidak ada.

Ada tiga tempat dalam syariat yang afdal untuk bermusafir dan beramal soleh, Masjidil Aqsa, Masjidil Haram, dan Masjid Nabawi. Tapi yang peliknya 100,000 orang yang pi umrah setiap tahun tu dok perabis masa 20 jam sehari di hotel dan tempat2 lain. Hanya purata 4 jam sahaja beribadah di masjid setiap hari secara purata. Rugi Tuan2. Kalau nak selesa dok hotel, baik la pi sewa Hotel Concorde Shah Alam tu, lagi hebat.

Puasa di bulan Ramadan. Tiga golongan. Puasa lapar dan dahaga. Puasa semua anggota. Puasa kerana Allah iaitu puasa para Nabi dan para Ambiyaa. Sekiranya sudah merasa nikmat puasa para Ambiyaa, mengapa mahu undur ke belakang lagi untuk puasa sekadar lapar dan dahaga? Usha lah untuk jadi 1 dalam 1,000 yang masuk Syurga tanpa hisab.

Macamana nak tahu kalau tak tahu? Puasa para Nabi dan para Ambiyaa mengikut aturan. Tuan Nabi ke Rasul? Kita manusia biasa. Kita guna aturan biasa. Sifat api itu panas dan membakar.  

Ujian berbuka puasa. Pilih berbuka di rumah daripada solat berjamaah. Kalau dah rasa masa haji dan umrah, teruskanlah. Sanggup bayar RM100,000 untuk Umrah di bulan Ramadan. Berapa ramai yang dapat Lailatul Qadar? Takan tak tahu lagi? Macam anak ambik periksa. Ada rasa dapat A ke B ke C? 

Berapa kali dapat Lailatul Qadar? Ustaz tanya dan ustaz jawab. 7 kali sejak 2007. Mengikut aturan. Habis kalau kita tak bangun tahajjud, tu yang tak tau tu? Kena ada rasa.

Sejak balik dari haji. Tahun 2007 tu, Masjid Kg Jawa, tiada lagi berbuka di Masjid. Maka Ustaz mujahadah bawa bekal kurma dan air mineral. Azan saja saya berbuka dan solat maghrib berjamaah. Satu sof 6 orang. Sanggup berbuka di rumah dan lupakan solat berjamaah di Masjid?

Berjanji jadi 1 dalam 1,000. Kita clear dengan apa yang kita nak. Kita akhir kehidupan kita dengan Syurga. Orang perempuan paling mudah masuk Syurga. Kenapa pakai telekung? Sebab nak menutup aurat. Kenapa tutup aurat? Sebab undang2 macam tu. Berusha bersungguh-sungguh untuk menutup aurat. Jangan lupa pakai stokin untuk cover kaki. Allah bagitau dan kita ikut.

Tanam azam insyaa Allah untuk bangun malam,solat berjamaah di Masjid,puasa Nabi Daud, baca al-Qur'an & biar faham, solat Dhuha. Doa ibubapa sangat mustajab. 

Allah buka pintu hati kita. Bila baca Qur'an tak faham, pergi kpd Tafsir. Yang sebenar kita banyak soal jawab sangat. Yang tak tahu, sentiasa bertanya. 

Kenapa nak masuk Raudah? Jawapannya ialah, "Tak boleh kah aku nak berdoa tempat Rasulullah SAW berdoa. Tak boleh ke aku nak solat tempat Rasulullah SAW solat?"

Jemaah Haji 30,000 setiap tahun daripada Malaysia. Jemaah Umrah 100,000 setiap tahun. Kemana mereka? Tak mari solat berjamaah di Masjid? Kemana mereka? Kenapa Masjid2 dan Surau2 masih kosong? Haji atau Umrah mabrurkah mereka ini?

Seluruh kehidupan kita adalah ujian samada ujian suka atau ujian duka. Ada orang naik pangkat, jadi bos suka marah orang. Itu ujian bagi dia. Ada orang tak dapat naik pangkat, kutuk orang lain pandai bodek. Itu ujian bagi dia.

Semua kita akan di uji. Untuk membahagi manusia kepada dua kumpulan. Satu kumpulan beriman. Satu lagi kumpulan pendusta. Makin kita di uji sepatutnya makin kita solat, makin kita pergi masjid. Ia akan hilangkan gundah gulana dalam hati. Damai di hati walaupun tika di landa musibah.

Di sepertiga akhir malam Allah melihat..
Ada tak yang berdoa, Aku nak makbulkan.
Ada tak yang mohon ampun, Aku nak mengampunkan.
Ada tak yang meminta kepada Ku, Aku nak memberi.

Bila kita redha, Allah akan bagi Insyaa Allah. Damai di hati. Mohon doa ke hadrat Illahi untuk layak masuk Syurga tanpa hisab. Jadi satu dalam seribu. Quota masih terbuka luas..

@@@

Thursday, October 16, 2014

Solatlah Dulu Iwan



my school of tots...

Semua Allah Punya



my school of tots...

Tuesday, October 14, 2014

Ubat Mati Ingat Mati

Pastikan hati bersih. Bersihkan hati dengan pembersih hati. Guna pembersih hati iaitu zikrullah. Antaranya zikir ya Fatah, ya Alim, ya Hakim pada ulangan 11x atau 21x setiap selepas solat fardu atau 300x setiap hari. Hati ilmu ialah hati qalbun. Lembutkan hati untuk Allah. Lembut hati untuk Agama.

Bermula hati orang tua jadi muda pada dua perkara. Pertama kerana umur iaitu lama hidup. Kedua kerana harta. Jika umurku ini penambah dosa maka pendekkan lah umurku ini. Jika umurku penambah taqwa maka panjangkan lah umurku ini. Kalau umur panjang tapi jadi nyanyuk buat apa?

Ramai orang mintak tambah rezki. Jika makin banyak rezki banyak harta makin pemurah makin taat Allah maka itu rahmat Allah. Takut makin banyak harta makin kedekut makin sombong makin jauh daripada Allah maka itu istidraj, itu bala besar. Banyak orang kaya sikit pun sudah lupa Allah. Nau'zubillah.

Sempurna kasih-Nya. Sempurna kekuatan-Nya. Selain Allah, semuanya berubah-ubah. Tiada yang sempurna. Tiada yang kekal. Semuanya berubah-ubah. Masa sihat lain tenaganya. Masa sakit lain pula tenaganya. Aku ini makhluk, barang di jadi. Sampai saat waktu maut menunggu.  Harta musnah, pakaian binasa, rumah musnah, kereta binasa. Jangan kasih pada yang binasa. Kasihlah pada yang kekal.

Usah kasih pada harta tapi kasihlah kepada yang bagi harta. Capai hakikat capai redha Allah. Sesuatu yang datang daripada Allah maka akan kembali kepada Allah. Terima hakikat ini dan benarkan dengan hati. Jalan binasa ialah hilang atau rusak. Hanfon hilang tak dapat terima hakikat? Hanfon rusak dapat terima hakikat? Hikmah nak dapat yang baru. Pada hakikat, kena pandang dengan ilmu.

Semua dalam ilmu Allah. Kalau boleh panjangkan umur. Ya Allah berkati sisa usiaku ini. Pada hakikat semakin tahun semakin pendek usia. Masa cepat berlalu. Bagi orang berfikir, dunia ini sekejap cuma. Makin hari makin hampir dengan mati. Carilah berkat dunia berkat akhirat.

Tiada meningkat sehari ke sehari, makin meninggal akan dunia, makin menghampir akan akhirat. Mati ialah titik akhir dunia dan titik mula awal akhirat. Mohon dan harap mati yang Allah redha sebagaimana orang soleh mati. Matinya orang alim. Alam pun dukacita. Biarlah mati dalam keadaan baik. Tidak tahu bila, bagaimana dan di mana akan mati?

Maka timbul jenis harap. Menjadi kebimbangan orang2 soleh, mohon harap agar mati dalam baik. Beroleh persiapan bagi mati. Mohon berkat tika mati dan selepas mati. Barang yang kamu takut? Kesudahan mati nanti.

Pendek angan-angan. Faedahnya? Kalau aku mati sekarang ini bagaimana keadaanku nanti? Lalu bersegera pada menjaga amal ibadah. Kalau aku mati kejap lagi, sempat ke tahajjud ni? Aku belum tahu hidup lagi tak besok? Bersegera ibadah. Jangan tangguh, terus buat ikut kemampuan. Terjaga malam nak terkencing? Alhamdulillah. Ada hikmah. Jangan tangguh untuk solat tahajjud dua rakaat.

Bersegera pada membuat amal ibadah. Usah tangguh. Perintah Allah berani tangguh? Road tax expired, mahu tangguh? Bersegera benar pi renew road tax. Hukum Allah tidak berubah, tidak kira siapa. Yang ni pulak tak rasa apa2. Terbalik.

Siapa yang ingat mati, pendek angan2nya. dan bersegera dia ibadah. Orang yang mendapat hidayah, tiada lalai dia akan mati. Ingat pesanan Lokman Hakim. Dua perkara yang kena ingat. Ingat Allah dan ingat Mati. Dua perkara yang kena lupa. Lupa kebaikan kita pada orang dan lupa kejahatan orang pada kita.

Orang ingat mati ialah orang yang terbaik. Kalau dia peniaga maka dia ialah peniaga yang berkat. Jika dia pekerja maka dia pekerja yang amanah. Ini tidak. Kebaikan kita yang diingat. Keburukan orang pula yang di ingat. Kebaikan kita pada orang jangan diingat supaya akan berterusan buat baik bukan sekali tu saja buat baik.

Bersedia ia bangkit daripada tidur pagi2 itu dengan bertaubat kepada Allah. Ubat mati ialah ingat mati.Ubat maut itu ialah ingat maut. Supaya peroleh mati yang baik. Alhamdulillah pengajian kitab Penawar Bagi Hati akan di khatamkan tidak lama lagi. Kitab yang jadi amalan para wali dan orang alim. Moga2 kita yang belajar dapat syafaat Allah dan di redhai Allah.

@@@

Friday, October 10, 2014

Korban Diri

Hari Raya Korban sudah melabuhkan tirainya. Apakah korban kita kerana Allah? Jika korban itu kerana Allah. Alhamdulillah. Semoga Korban itu di terima Allah.

Wali Allah Rabiatul Adawiyah pernah bicara, "Teman bicara hatiku ialah Allah. Untuk jasad ku terpulanglah siapa ingin mendampinginnya."

Sudah lama saya tidak melakar coretan di sini. Kekadang tak ada idea apa nak di tulis. 

Hari ini hari Jumaat penghulu segala hari. Banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW. Kita dambakan syafaat Rasulullah di Mahsyar besok di kala tiada lagi pertolongan bahkan masing-masing hanya memikir untung nasib diri semata.

Dalam banyak2 mesej Whatsapp yang saya terima, terasa wajar pula untuk paparkan di sini sebuah mesej perihal empat perkara yang bisa menjadi rutin sebelum lena di ulik mimpi saban malam melayani nikmat tidur yang Allah kurniakan..

Rasulullah berpesan kepada Aisyah RA, “ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :
  1. Sebelum khatam al-Quran.
  2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.
  3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.
  4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Aisyah RA : “Ya Rasulullah! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasulullah SAW tersenyum dan bersabda :
  1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al–Ikhlas tiga kali Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran - ” Bismillaahirrahmaa nirrahiim, Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’ lam yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ (3x) “
  2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat - “ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad" (3x) 
  3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau - “ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih" (3x)
  4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah - “ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim. Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar " (3x)

Tidak payah sebenarnya untuk kita sama2 jadikan ini sebagai amalan, insyaa Allah. Tepuk dada tanya iman.

Saya petik satu frasa dari sebuah coretan di blog isteri tercinta..

"Sesiapa yang ada masa dengan Allah, maka Allah akan ada masa dengannya. Kesenangan hakiki adalah Akhirat. Allah mengetahui lintasan hati kita. Detik hati pun Allah boleh tahu, apa lagi perbuatan dan tingkahlaku kita, Maka marilah kita perbanyakkan usha memburu redha Allah."

How true. Allah is watching. All the time. Zahir dan Batin. Semua tidak terlepas dari pandangan dan pengetahuan Allah. Kita sekadar menzalimi diri sendiri pada setiap perlakuan dosa yang di lakukan. Kebodohan yang terserlah. Maka sampai bila mahu jadi bodoh?

Hasrat hati ialah berkongsi ilmu dan pengalaman diri supaya ada manfaatnya bagi para pembaca budiman sekelian. 

Kita punyai peranan masing2 dalam menyebar luas risalah Allah dan mesej dakwah ke seluruh pelusuk alam. Yang penting "Just Do It" walau sekecil mana pun ia. Ibarat si burung kecil yang memunggah air dengan paruhnya untuk memadam api yang marak membakar Nabi Ibrahim. Itu kemampuan yang dia ada. Kita bagaimana?

Sebuah kematian akan memutuskan segala nikmat dunia yang fana ini. Hidup di dunia, ada peluang luas untuk melakukan segala amalan. Detik kematian memisahkan dan menidakkan segala peluang itu. Tika jasad di semadi ke lubang kubur bersama sehelai kain kapan, maka tiada lagi amalan. Yang ada hanyalah perhitungan. Menyesal pun sudah tiada gunanya lagi.

@@@

Wednesday, September 17, 2014

Cita-cita Tinggi

Ada seorang alim bertanya anaknya, "Apa cita-cita mu?" Maka jawab anaknya, "Aku nak jadi macam ayah." Orang alim itu menangis, "Aku boleh jadi macam ni kerana cita-cita aku dulu nak jadi macam Saidina Ali RA, tapi aku tak mampu capai. Jika kau sekadar bercita-cita nak jadi macam aku, apa akan jadi pada kau?"

Briged al-Qassam di Pelestin yang sangat di geruni oleh tentera Zionis Israel itu tidak lagi bergantung kepada makhluk tapi bergantung semata-mata kepada Allah. Pernah di ceritakan mereka di kepung dan terperangkap dalam kubu bawah tanah selama 21 hari, namun masih dapat hidup dengan hanya sedikit bekalan air dan tamar. Cita-cita mereka ialah akhirat bukan lagi dunia.

Dalam kitab Ayyuhal Walad Imam Ghazali menyatakan, "Jadikanlah himah (cita-cita) mu dalam meningkatkan ruhani mu dan jadikan kegagalan itu pada pihak hawa nafsu mu." 

Ayah kita dulu orang kampung biasa. Hidup susah. Namun himah ayah ialah untuk melihat anaknya besar nanti tidak menjalani nasib susah seperti dia. Cita-cita ayah tinggi, bukan singkat. Maka ayah hantar anak bersekolah, pantau anak dengan disiplin. Kini Alhamdulillah berkat himah ayah kita 50 tahun dulu, maka anaknya berjaya jadi manusia yang faham agama dan hakikat kehidupan ini.

Seseorang yang mempunyai himah yang tinggi, matlamatnya bukan dunia tetapi akhirat di alam ghaib itu. Pernah di ceritakan Imam Ali Zainal Abidin telah di cerca oleh seorang pemuda yang diupah oleh seorang kaya untuk membuatkan Imam Ali menjadi marah. Hinggakan anak murid Imam Ali cuba mengahalang pemuda berkenaan daripada menghina Imam Ali sebegitu rupa. Namun di tegah oleh Imam Ali, "Biarkan dia sehingga selesai sebut apa yang dia ingin luahkan."

Setelah pemuda itu selesai menghamburkan segala kata2 nista dan cercaannya maka Imam Ali pun berkata, "Segala yang engkau nyatakan itu tadi memang ada pada diri ku ini. Bahkan apa yang tersembunyi yang tidak engkau sebutkan tadi pun ada pada diri ku ini." Pemuda itu terkedu dan terus berkata, "Maka benarlah engkau ialah seorang daripada keturunan Nabi SAW."  Himah Imam Ali Zainal Abidin begitu jauh sekali dan tergambar pada reaksi dan responnya kepada pemuda itu. Sebab itu mereka ini boleh menarik manusia dekat kepada Allah.

Sayangnya cita-cita dan matlamat kita singkat dan dekat. Himah yang tinggi ialah untuk mencari redha Allah. Pada hakikatnya makhluk tidak dapat bagi apa pun. Ciri-ciri orang beriman ialah memiliki matlamat akhirat, perkara ghaib, syurga, pahala dengan mematuhi perintah Allah mematuhi ajaran Rasulullah SAW.

Pada situasi di puji oleh seseorang, dia tidak merasa kebaikan itu ada pada dirinya. Maka jawablah, "Ameen." Kerana tidak yakin benda yang di puji tadi ada pada diri aku, mudah-mudahan Allah kurnia apa yang di puji itu.

Orang yang bodoh ialah terima sesuatu pada sangkaan seseorang, pada diri yang yakin akan dirinya. Tuan rumah lebih mengetahui isi rumahnya. Maksudnya tuan empunya diri lebih tahu hakikat sebenar dirinya. Bahawa dia sebenarnya tidak layak pun menerima pujian orang terhadapnya. Orang puji dia alim sedangkan dirinya yakin benar bahawa dirinya bukanlah alim pun. Orang puji, " Tuan ni penyabar orangnya." Sedangkan dia tahu bahwa diri nya bukanlah penyabar mana pun. Orang yang yakin akan dirinya tidak sanggup menerima pujian makhluk ke atas dirinya. Segala akhlak sabar itu contohnya adalah hasil ajaran Nabi SAW.

Adakah kita rasa benar-benar alim atau sabar? Himahnya untuk dapat pujian manusia? Jawablah Ameen pada setiap pujian itu. Tidak pernah yakin mereka ada kebaikan itu. Kalau ada pun, itu datang hasil ajaran Nabi SAW. Jika tidak Nabi SAW ajar aku akhlak sabar ini nescaya aku tidak kenal akhlak sabar ini. Lihat sesuatu yang ghaib, harap habuan daripada Allah, cinta Allah.

Jadikan kegagalan itu di pihak hawa nafsu mu. Ada kisah seorang ulama. Suatu pagi dia berhajat untuk makan roti dan telor. Maka dia menaiki kapal untuk mencari roti dan telor. Asbab wajahnya yang mirip seorang penyamun wanted list, maka orang ramai telah menangkapnya dan memukulnya tanpa belas kasihan. Dia tidak melawan sehingga menerima 70 pukulan sehingga ada seorang pemuda yang mengenali ulama ini dan menyatakan bahawa beliau bukan penyamun seperti di sangkakan tetapi seorang ulama besar (kalau tak silap namanya Abu Buraq al Ansafi}.

Pemuda tadi telah membawa ulama tadi ke rumahnya untuk di rawat dan berehat. Pemuda itu telah menghidangkan ulama itu roti dan telor. Ulama tadi merenung hidangan itu, "Makanlah wahai nafsu, setelah badan mu di pukul 70x." Dia nampak Allah pada setiap kejadian seolahnya Allah menegur bahawa engkau keluar rumah mencari roti dan telor itu kerana melayan nafsu mu dan lupa kepada Allah. 

Ada seorang ulama (kalau tak silap bernama Abu Hemal as Kalani) ingin makan ikan siakap, maka dia pun masuk ke sebuah restoran dan memesan makanannya. Tika hendak menjamah hidangan ikan siakap itu, jarinya sudah tercucuk tulang ikan itu. "Ya nafsi, kau tengoklah aku nak makan rezki yang halal, tapi aku buat sesuatu mengikut nafsu maka Allah segera menegur aku." Bagaimana agaknya Allah hukum kepada sesuatu perkara yang haram?

Seorang perempuan berkahwin dengan orang kaya. Apakah dia sekadar mahu kekayaan orang itu sahaja? Atau di ingin keberadaan bersamanya suaminya? Jika bercinta dengan seseoarang sudah tentu kita ingin berjumpanya secara nyata. Bukan hanya bertemu di dalam mimpi atau dalam whatsapp sahaja.

Jika cintakan Rasul SAW maka bercita-citalah untuk berjumpa dengan Rasulullah SAW di akhirat nanti. Lakukan segala sunnah dan ajaran Rasullah SAW dalam kehidupan di dunia ini. Ini tidak? Bercita-cita bertemu Rasulullah SAW dalam mimpi pun tidak? Himah yang tinggi, cita-cita yang jauh ke depan hingga ke akhirat sana.

Nafsu sifatnya ialah mencapai lazat dengan segera. Maka jadikan kegagalan itu di pihak hawa nafsu mu. Maksudnya kehendak hawa nafsu ini mesti di lawan. Pabila terjaga mendengar azan subuh di laungkan di surau berdekatan, nafsu menyuruh tangan menarik selimut. Usahakan supaya hawa nafsu itu menemui kegagalan. Bangkit dari katil, bangun ke bilik air dan bersiap ke surau. Lawan nafsu tadi. Jadikan kegagalan itu milik nafsu.

Allah bagi dunia bagi orang yang dipilihnya. Tidak semua orang mendapat dunia. Rugi kalau kita tidak termasuk dalam kumpulan itu, sedangkan kita bertungkus lumus mengejar dunia hingga tidak upaya untuk ke masjid, leka daripada amal ibadah. Dunia melepas, akhirat juga melepas. At least orang yang yang dalam kumpulan dunia tadi dapat dunia yang di carinya walaupun tersiksa di akhirat nanti.

Bila manusia dapat kenal kaca? Iaitu bila pecah gelasnya. Allah akan bersama dengan hati yang fakir, hati yang kebergantungan hanya kepada Allah. Selagi ada aku aku aku punya, maka selagi itu hati akan terhijab dari mengenal Allah.  Bila hati pecah maka baru kenal Allah. Kaya ini milik Allah. Diri ini milik Allah. Rumah ini milik Allah. Sihat ini milik Allah. Semuanya Allah Allah Allah. Aku Aku Aku itu ialah permainan syaitan laknatullah yang sepanjang masa akan menyesatkan manusia daripda taat kepada Allah.

Sebagai kesimpulan daripada posting yang saya garapkan daripada satu sesi kuliah subuh yang di sampaikan oleh guru saya Ust Hafizi Husin semalam, perkasakan ruhani kita dengan melawan dan tidak melayan kehendak dan kerenah hawa nafsu, dengan cita-cita yang bukan dekat atau singkat tetapi jauh menjangkau ke alam ghaib iaitu alam akhirat yang menjanjikan kehidupan yang kekal abadi itu. Semoga perkongsian ini ada manfaatnya.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...