Tuesday, October 14, 2014

Ubat Mati Ingat Mati

Pastikan hati bersih. Bersihkan hati dengan pembersih hati. Guna pembersih hati iaitu zikrullah. Antaranya zikir ya Fatah, ya Alim, ya Hakim pada ulangan 11x atau 21x setiap selepas solat fardu atau 300x setiap hari. Hati ilmu ialah hati qalbun. Lembutkan hati untuk Allah. Lembut hati untuk Agama.

Bermula hati orang tua jadi muda pada dua perkara. Pertama kerana umur iaitu lama hidup. Kedua kerana harta. Jika umurku ini penambah dosa maka pendekkan lah umurku ini. Jika umurku penambah taqwa maka panjangkan lah umurku ini. Kalau umur panjang tapi jadi nyanyuk buat apa?

Ramai orang mintak tambah rezki. Jika makin banyak rezki banyak harta makin pemurah makin taat Allah maka itu rahmat Allah. Takut makin banyak harta makin kedekut makin sombong makin jauh daripada Allah maka itu istidraj, itu bala besar. Banyak orang kaya sikit pun sudah lupa Allah. Nau'zubillah.

Sempurna kasih-Nya. Sempurna kekuatan-Nya. Selain Allah, semuanya berubah-ubah. Tiada yang sempurna. Tiada yang kekal. Semuanya berubah-ubah. Masa sihat lain tenaganya. Masa sakit lain pula tenaganya. Aku ini makhluk, barang di jadi. Sampai saat waktu maut menunggu.  Harta musnah, pakaian binasa, rumah musnah, kereta binasa. Jangan kasih pada yang binasa. Kasihlah pada yang kekal.

Usah kasih pada harta tapi kasihlah kepada yang bagi harta. Capai hakikat capai redha Allah. Sesuatu yang datang daripada Allah maka akan kembali kepada Allah. Terima hakikat ini dan benarkan dengan hati. Jalan binasa ialah hilang atau rusak. Hanfon hilang tak dapat terima hakikat? Hanfon rusak dapat terima hakikat? Hikmah nak dapat yang baru. Pada hakikat, kena pandang dengan ilmu.

Semua dalam ilmu Allah. Kalau boleh panjangkan umur. Ya Allah berkati sisa usiaku ini. Pada hakikat semakin tahun semakin pendek usia. Masa cepat berlalu. Bagi orang berfikir, dunia ini sekejap cuma. Makin hari makin hampir dengan mati. Carilah berkat dunia berkat akhirat.

Tiada meningkat sehari ke sehari, makin meninggal akan dunia, makin menghampir akan akhirat. Mati ialah titik akhir dunia dan titik mula awal akhirat. Mohon dan harap mati yang Allah redha sebagaimana orang soleh mati. Matinya orang alim. Alam pun dukacita. Biarlah mati dalam keadaan baik. Tidak tahu bila, bagaimana dan di mana akan mati?

Maka timbul jenis harap. Menjadi kebimbangan orang2 soleh, mohon harap agar mati dalam baik. Beroleh persiapan bagi mati. Mohon berkat tika mati dan selepas mati. Barang yang kamu takut? Kesudahan mati nanti.

Pendek angan-angan. Faedahnya? Kalau aku mati sekarang ini bagaimana keadaanku nanti? Lalu bersegera pada menjaga amal ibadah. Kalau aku mati kejap lagi, sempat ke tahajjud ni? Aku belum tahu hidup lagi tak besok? Bersegera ibadah. Jangan tangguh, terus buat ikut kemampuan. Terjaga malam nak terkencing? Alhamdulillah. Ada hikmah. Jangan tangguh untuk solat tahajjud dua rakaat.

Bersegera pada membuat amal ibadah. Usah tangguh. Perintah Allah berani tangguh? Road tax expired, mahu tangguh? Bersegera benar pi renew road tax. Hukum Allah tidak berubah, tidak kira siapa. Yang ni pulak tak rasa apa2. Terbalik.

Siapa yang ingat mati, pendek angan2nya. dan bersegera dia ibadah. Orang yang mendapat hidayah, tiada lalai dia akan mati. Ingat pesanan Lokman Hakim. Dua perkara yang kena ingat. Ingat Allah dan ingat Mati. Dua perkara yang kena lupa. Lupa kebaikan kita pada orang dan lupa kejahatan orang pada kita.

Orang ingat mati ialah orang yang terbaik. Kalau dia peniaga maka dia ialah peniaga yang berkat. Jika dia pekerja maka dia pekerja yang amanah. Ini tidak. Kebaikan kita yang diingat. Keburukan orang pula yang di ingat. Kebaikan kita pada orang jangan diingat supaya akan berterusan buat baik bukan sekali tu saja buat baik.

Bersedia ia bangkit daripada tidur pagi2 itu dengan bertaubat kepada Allah. Ubat mati ialah ingat mati.Ubat maut itu ialah ingat maut. Supaya peroleh mati yang baik. Alhamdulillah pengajian kitab Penawar Bagi Hati akan di khatamkan tidak lama lagi. Kitab yang jadi amalan para wali dan orang alim. Moga2 kita yang belajar dapat syafaat Allah dan di redhai Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...