Thursday, October 17, 2013

Kongsi Kisah Tika Cuti Raya

Ada beberapa kisah yang saya ingin kongsikan semoga ada manfaatnya. Segalanya berlaku tika cuti Hari Raya Aidil Adha beberapa hari ini.

Usai solat subuh di surau pagi tadi, saya bertegur sapa dengan seorang Pakcik, "Dengar jelas ye speaker kat Masjid sampai ke sini." Dalam kesunyian awal pagi itu memang jelas bait-bait suara imam daripada corong Masjid yang terletak 5 km dari surau kami ini. Pada hari-hari biasa kadang kedengaran juga laungan azan dari Masjid. 

"Saya cukup tak minat Masjid pasang speaker kuat-kuat hingga satu kampung boleh dengar. Kalau nak buat program ke ceramah ke tak payah pasang speaker luar. Sapa-sapa nak ke majlis ilmu pergilah ke masjid," komen Pakcik itu dengan geram. 

Suara bacaan surah al-Waqiah kedengaran di kejauhan. Sungguh indah bacaan al-Qur'an memenuhi ruang udara sayup-sayup. Memang menjadi rutin di Masjid berkenaan untuk imam membimbing para jemaah sekelian membaca beramai-ramai surah al-Waqi'ah selepas solat subuh. Begitulah juga bacaan surah al-Mulk beramai-ramai usai solat isyak. Pakcik tadi sudah berusia umur 70an. Doa saya agar Pakcik tadi mendapat hidayah. 

Azan, ceramah dan bacaan al-Qur'an yang keluar daripda corong2 speaker Masjid itu adalah sebahagian daripada syiar Islam. Kenapa mahu di sekat-sekat. Kita berada di tanah kuasaan Islam. Bunyi2 konsert, lagu atau karoke itu yang patut diharamkan keluar daripada speaker2. Zahirkan penyataan, ini terotori Islam. Usah sensitif atau takut tak tentu pasal. Takutkan Allah bukan takut kepada makhluk.

Pada pagi hari raya aidil adha dua hari lepas, ramai jemaah memenuhi ruangan Masjid hingga melimpah ke luar. Takbir raya bersambutan semenjak 7:30 pagi lagi. Sungguh syahdu. Saya hadir sekitar pukul 8:00 pagi. Solat raya akan di mulakan pada pukul 8:30 pagi. 

Usai nazir Masjid membuat beberapa pengumuman, maka imam bertugas pun menyeru dibentuk saf. Seterusnya imam memberi sedikit peringatan perihal mendirikan solat Aidil Adha ini. "Pada rakaat pertama akan ada 7 takbir dan pada rakaat kedua akan ada 5 takbir. Bacalah subahanallah....walla hu akbar antara takbir itu. Sekiranya saya terlupa membaca takbir, jangan di tegur kerana bacaan Fatihah itu wajib sedangkan takbir itu sunat." 

Saya belum pernah dengar seorang Imam berpesan begitu sebelum ini iaitu soal terlupa takbir. Kemudian imam pun terus memulakan solat suant Aidil Adha ini. Betul-betul kejadian, Imam tadi lupa membaca takbir 7 kali di rakaat pertama itu. Usai solat ada seorang pakcik di sebelah kanan saya mengomen, "Agaknya Allah nak terus tunjukkan supaya tidak terlepas cakap di Masjid."

Disunatkan takbir raya selepas setiap solat fardhu pada hari raya iaitu 10 Zulhijjah sehingga 13 Zulhijjah iaitu selama 4 hari. Maklumlah takbir raya dua kali setahun jadi ramai yang lupa terutamanya part solo terakhir tu. Jadi bila saya di tolak ke depan untuk jadi imam pada solat asar di surau petang itu sebab pak imam regular tidak hadir, maka usai solat saya pun skip takbir itu sebab tak confident ingat. Rasa bersalah pula dalam hati.

Kebetulan pada hari kedua di tolak ke depan lagi untuk jadi imam solat asar di surau. Usai solat Alhamdulillah dapat membimbing takbir raya dengan sempurna. Maklumlah malam tu buat homework ingat balik takbir raya. Terasa kepuasan dan insaf apatah lagi bila memahami setiap bait terjemahannya. 

Pada kuliah maghrib malam tu ada seorang ahli jemaah bertanya ustaz, "Takbir raya selepas solat fardhu itu sebanyak 3 kali atau 4 kali?" Ustaz menjawab, "Itu permasalahan feqah yang ranting sahaja, bukan perkara pokok. Jadi tidak menjadi hal untuk takbir berapa bilangannya 3, 4, 5, 7 ke hatta tidak takbir pun tidak apa."

Pada petang 9 Zulhijjah, ramai juga para jemaah yang akan berbuka puasa di Masjid. Sedikit juadah akan disediakan. Nazir pada malam sebelumnya membuat pengumuman bahawa pihak Masjid ada sedikit menu untuk jemaah berbuka puasa. Namun terlintas juga di hati apakah ikhlas jemputan berbuka ini? Sebabnya ia tidak begitu jelas atau bersungguh. Dengarnya seekor kambing akan di sembelih. Mungkin ada jamuan nasi lauk gulai kambing? 

Petang itu kelihatan kurang lebih 30 orang para jemaah datang untuk berbuka di Masjid. Namun agak pelik sedikit kerana tempat jamuan itu akan tersorok sebelah ruang dapur dan tidak begitu inviting. Apa pun semangkuk laksam dan dua gelas air sirap menjadi rezki saya untuk berbuka. Alhamdulillah. Kemudian saya pun bersedia untuk solat maghrib secara berjemaah. 

Seorang makcik memberi komen, "Saya ingat berbuka gulai kambing, rupanya lauk rendang ayam, boleh sakit perut ni." Khabarnya rendang ayam itu agak hancur sedikit. Malam tu makcik tadi meragam perutnya. Yang pelik orang lain ok je. Maka mungkin Allah nak tunjuk juga agar tidak terlepas cakap di rumah-Nya.

Anyway jamuan kambing tidak kunjung tiba. Namun ada pula jemputan tahlil di rumah salah seorang jemaah selepas solat isyak itu. Cuba teka apa jamuannya? Antaranya gulai kambing. Alhamdulillah. 

Saya sukalah mencadangkan kepada pihak Masjid untuk membuat pengumuman yang jelas akan program atau aktiviti yang akan dilaksanakan termasuklah jemputan jamuan atau kenduri di Masjid. 

Rasanya elok benar kalau pihak Masjid bermurah hati untuk meraikan para jemaah dengan jamuan nasi lauk gulai kambing sekali sebulan. Maklumlah jumlah kutipan Masjid secara purata melebihi RM25 ribu sebulan. Kalau nak dicongak perbelanjaan, elaun untuk Ustaz kuliah maghrib dalam lingkungan RM6,000 sebulan (jika RM200 setiap malam). Bil air dan letrik mungkin RM3,000 sebulan. Maka rasanya masih banyak lebihan. Berbelanja untuk pemaslahatan umat lebih utama daripada menyimpan dan kekal menyimpan dana awam hingga terkumpul sikit punya banyak.

Pihak Masjid kenalah terus-terusan cuba menarik para ahli khariah datang ke Masjid. Kita tidak boleh berpuas hati dengan jumlah purata jemaah yang menghadiri majlis ilmu yang sekadar lingkungan 70-100 orang sahaja dulu kini dan selamanya. Maka keseronokan di jamu makan percuma dengan kenduri nasi berlauk gulai kambing sekali sebulan anjuran Masjid itu sangat wajar dan berpatutan rasanya bagi meraikan ahli khariah yang hasil kutipan tabung Masjid itu ialah dari sumbangan mereka semua.

Menyentuh ibadah korban. Alhamdulillah dari segi jumlah binatang korban sangat membanggakan dari tahun ke tahun. Lapahan binatang korban dan agihan daging korban juga agak sistematik dan mendapat pujian ramai. 

Menyentuh jumlah dana Masjid juga, rasanya tidak keterlaluan untuk meneyediakan T-shirt percuma buat para petugas. T-shirt ini adalah sebagai cenderahati dan juga boleh menjadi bahan iklan sepanjang tahun untuk Masjid. Penerimanya sudah tentu merasa seronok. Semarakkan budaya memberi bukan budaya meminta.

Rasanya amalan memberi T-shirt kepada para petugas ini dilaksanakan oleh pihak Masjid beberapa tahun lalu sehinggalah pengurusan baru mengambil alih pentadbiran Masjid. Kalau tidak mahu usik dana Masjid, mungkin sebagai alternatif pihak Masjid boleh mencari penaja daripada kalangan korporat. Yang penting usha pihak Masjid untuk terus meningkatkan aktiviti menarik minat masyarakat ke Masjid. Feel good factor sangat membantu. Hidayah milik Allah.

Alhamdulillah pengumuman yang di buat baru-baru ini tentang penubuhan Kelab Memanah Masjid sangatlah di alu-alukan. Begitu juga dengan kemudahan gerai2 yang menjual barangan Islamik di anjung dan perkarangan Masjid. Kita mahu hidupkan Masjid dan menjadikannya sebagai satu pusat tarikan orang ramai dan penduduk setempat mengunjunginya. 

Masjid mestilah 'user friendly' dan kretif dengan program, servis, kemudahan infra, mesej dakwah dan maklumat semasa. Untuk itu komunikasi dua hala perlu di promosikan untuk menggalakkan cadangan dan teguran membina para jemaah bagi diambil peduli oleh pihak AJK Masjid untuk memperbaiki segala kekurangan demi meningkatkan kebaikan ke arah mencari redha Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...