CLICK n GO

Sunday, October 13, 2013

Puasa 9 Zulhijjah



Saya sudah beberapa kali mendengar Ustaz menyatakan kelebihan berpuasa pada 9 Zulhijjah. Esok hari Isnin 14 Oct 2013  bersamaan 9 Zulhijjah 1434H adalah hari Arafah dan fadilat puasa pada hari Arafah ini amatlah besar. Jadi marilah kita bangun sahur malam ini bersama seluruh ahli keluarga untuk berpuasa sunat pada esoknya. Semoga kita termasuk orang yang dimudahkan oleh Allah untuk melakukan puasa tersebut dan meraih keutamaan di dalamnya.

Puasa sunat Hari Arafah ini hanya disunatkan kepada mereka yang tidak mengerjakan Haji. Mereka yang sedang mengerjakan Haji tidak disunatkan berpuasa pada tarikh tersebut. Terdapat tegahan dari Nabi SAW sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Hurairah RA; Sesungguhnya Nabi SAW menegah dari berpuasa pada hari Arafah bagi jamaah haji yang berada di Arafah” (Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim).

Hari Arafah ialah hari ke-9 Zulhijjah. Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi SAW bersabda; “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari Arafah” (Riwayat Imam Muslim).

Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu Qatadah RA yang menceritakan; Nabi SAW ditanya tentang puasa hari Arafah. Baginda bersabda;
“(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang.” (Riwayat Imam Muslim)

Ini menunjukkan bahwa puasa Arafah adalah di antara jalan untuk mendapatkan pengampunan di hari Arafah. Hanya sehari puasa memberi manfaat pengampunan dosa untuk dua tahun. 

Hari Arafah juga merupakan waktu mustajabnya doa sebagaimana disebutkan dalam hadis,
 
“Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah. Dan sebaik-baik yang ku ucapkan, begitu pula diucapkan oleh para Nabi sebelumku adalah ucapan “Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah, lahul mulku walahul hamdu wa huwa ‘ala kulli sya-in qodiir (Tidak ada sembahan yang berhak disembah kecuali Allah semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Miliki-Nya segala kerajaan, segala pujian dan Allah yang menguasai segala sesuatu)”.” (HR. Tirmidzi, hasan)

Carilah peluang pada setiap ruang untuk mencari keuntungan di Akhirat. Jelas ibadah puasa sunat 9 Zulhijjah antara yang sangat utama. Just Do It, dengan penuh ikhlas dengan harapan ada nilaian nya di sisi Allah. Fikir-fikirkan dan selamat beramal.

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...