Saturday, June 16, 2012

Life Begin At 40

Umat Nabi Muhammad SAW purata hidupnya sekadar 60-70 tahun. Maknanya tidaklah lama hidup seseorang itu. Walaupun apa status, pangkat atau jawatan dalam masyarakat. Ajal maut itu sudah termaktub. Pelbagai asbab dihubungkaitkan dengan sesebuah kematian. Ada yang mati dalam tidur, sakit tua, ramai yang mati asbab pelbagai penyakit atau kemalangan jalanraya.

Umur ini pada hakikatnya setiap detik semakin pendek. Setiap pagi bangun daripada tidur, sehari lagi kurang umur dari sisa umur yang tinggal. Untuk bagi jelas saya bagi contoh, jika ditakdir hayat umur Mek Jenab ialah 46 tahun dan umurnya sekarang katalah 41 tahun 4bulan 13 hari, maka sisa umur Mek Jenab yg tinggal ialah hanya 4 tahun 7 bulan 17 hari sahaja lagi. Ibaratnya begitulah. Setiap hari semakin pendek umur kita. Walau sehebat mana pun kita.

Minggu lepas kawan anak saya (rujuk posting terdahulu) meninggal asbab kemalangan motosikal. Umur arwah baru 21 tahun. Sudah tersurat sebenarnya bahwa umur arwah tarikh luputnya ialah pada 12/6/12, 10:15am. Maka life begin at 40 tidak menjadi kenyataan buat arwah. Yang menjadi kenyataan ialah life di alam barzakh begin at 21 for him. Maka ajal maut tidak mengenal umur. Orang yang bijaksana sentiasa bersedia untuk menghadapi kematian.

Frasa life begin at 40 memberi implikasi bahawa kita enjoy dulu dan jadi baik bila umur sudah meningkat 40 tahun. Jika sekitar umur 40 tahun itu karektor seseorang itu agak positif maka harapan cerahlah untuk dia terus menjadi seorang manusia yang baik. Itulah tanggapan kita. Atau itulah agaknya yang terpahat diminda. Benar atau salah, Wallahu'alam.

Agak malang bila melihat seseorang yang semakin berusia semakin lara, semakin tidak minat untuk ke masjid atau duduk di majlis2 ilmu. Semakin tua dia semakin suka memancing sepanjang hari, bermain golf setiap hujung minggu, hobi moto besar atau sobek kereta, atau makin gila bola. Solat berjemaah di masjid atau tempat azan di azankan tiada dalam agenda. Yang disibukkan ialah mencari duit, mengumpul harta, dan sibuk berniaga atau bekerja tidak kira siang dan malam. Kalau dulu agak alim orangnya tapi semakin tua semakin jahil jadinya.

Maka jangan lupa untuk menadah tangan berdoa setiap selepas solat supaya pengakhiran hidup yang baik, hidup dalam iman dan mati juga dalam iman. Bukan hidup dalam iman tapi di penghujung usia mati dalam kesesatan. Amat malang sekali.

Ujian kemewahan hidup atau kesenangan harta benda adalah satu ujian yang berat sebenarnya daripada Allah SWT. Ramai manusia yang kecundang. Ramai yang sudah jadi riak atau sombong sesama manusia malah turut lupa untuk taat pada Allah. Manusia di hijab oleh istidraj. Semakin kaya dia maka semakin dia lupa Allah. Dia rasa Allah sayang dan kasih pada-Nya, atau dia rasa bahawa dia tidak perlu kepada Agama lagi kerana dia sudah ada segalanya. Istidraj adalah bala yang besar sebenarnya.

Life begin at 40 sepatutnya memberi transformasi positif ke arah manusia yang semakin bertakwa. Manusia yang cinta dan rindu ke Rumah2 Allah setiap masa. Manusia yang rasa manis dan lazat untuk menghadiri majlis2 ilmu, menadah telinga dan kitab pada setiap kuliah maghrib, kuliah subuh dan ceramah2 perdana. Manusia yang berdakwah dan mengajak manusia kepada mentaati Allah pada setiap kesempatan. Manusia yang mengisi masa bukan dengan tidur atau seronok bermain PS3 tetapi petah mengaji Qur'an, mentelaah tafsirnya, membaca buku2 ilmu, meneroka internet mencari lubang2 ilmu dan teknologi bermanfaat. Manusia yang tidak segan untuk azan dan iqamat. Manusia yang bersedia mengimami solat. Manusia yang basah bibir dengan zikrullah dan kata2 yang berfaedah. Manusia yang rasa rugi jika masa yang ibarat jongkong emas itu terbuang tanpa hala tuju.

Life begin at 40. Ayuh kita jadi manusia yang berada di jalan yang benar di jalan yang betul untuk menuju objektif dan destinasi hakiki iaitu mencapai redha Allah.

@@@

2 comments:

Cikli said...

Life begins at 40, menjadikan saya bayi berumur 3 bulan sekarang.
Saya mesti berubah ke arah kebaikan. Mesti banyak mendengar dan belajar agama. TQ atas artikel tuan.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Umur tgh gagoh tu. Boleh mula semula dgn taubat membersih diri, jihad dan mujahadah di sepanjang perjalanan yg mendatang, dan puncaknya ialah menemui redha Allah. InsyaAllah.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...