Saturday, June 30, 2012

Buku Badiuzzaman Said Nursi

Alhamdulillah saya telah khatam sebuah buku bertajuk BADIUZZAMAN SAID NURSI Pejuang Dan Pemikir Islam, karya penulis novel sejarah no.1 di Malaysia iaitu Abdul Latip Talib yang diterbitkan oleh PTS Litera Utama Sdn Bhd cetakan 2012.

Badiuzzaman Said Nursi lahir pada tahun 1877 adalah tokoh hebat Turki yang menggadaikan seluruh riwayat hidup beliau untuk mempetahankan iman dan akidah umat Islam ketika mana Turki di jajah oleh pemerintahan sekularisma di bawah Mustafa Kamal Antartuk setelah menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah. Syeikh Badiuzzaman menjadi tokoh yang sangat digeruni pemerintah kerana ketokohannya hingga diberi pelbagai tekanan dan sekatan yang melampau.

Tika itu Undang2 Islam diganti dgn undang2 barat dan pemerintah mengharamkam semua syiar Islam. Al-Qur'an diharamkan, masjid dan sekolah agama ditutup, tulisan arab dan pemakaian hujab dilarang, dan kegiatan dakwah disekat.

Dalam bidang pelajaran diwajibkan mempelajari bahasa Inggeris, huruf arab diganti dengan huruf latin, pelajaran agama Islam diharamkan diajar di sekolah, wanita disuruh berpakaian barat, lelaki disuruh memakai topi koboi dan dilarang memakai serban. Al-Qur'an diterjemahkan ke bahasa Turki dan seruan azan juga dalam bahasa Turki.

Syeikh Baiduzzaman punyai puluhan ribu pengikut. Arus ajaran terutamanya karya agung Badiuzzaman Said Nursi iaitu Risalah al-Nur tersebar di seluruh pelusuk Turki secara sembunyi. Ia menjadi bahan bacaan utama pabila kerajaan sekular mengharamkam Al-Qur'an dan kitab2 agama.

Dalam bidang pendidikan beliau berpendapat perlunya penyatuan antara pendidikan agama dengan sains. Daripada sudut politik pula, beliau berjuang menegakkan sistem pemerintahan yang berlandaskan syariaat Islam. Pada era pemerintahan selepas Kamal Atartuk iaitu di bawah Adnan Manderas Risalah al-Nur diberi kebebasan bagi disebarkan.

"Selama 28 tahun saya ditahan dan dipenjara dengan azab penindasan. Adakah itu masih tidak mencukupi?" kata Said Nursi kepada polis yang menghalangnya bersalaman dengan orang ramai pada bulan Dec 1959.

Mengkaji Risalah al-Nur menyebabkan manusia lupa pada manusia, dan membawanya kepada suasana ilmu ketuhanan. Ia mengadun dan membentuknya dalam cahaya dan misteri al-Qur'an. Ia mampu mengeluarkan sifat2 buruk daripada dalam diri dan mengikat manusia kepada Rasulullah, al-Qur'an dan Allah yang Maha Besar.

"Bukannya aku yang sakit, tetapi umat dan negara yang sakit. Aku datang ke sini bagi mengubati penyakit mereka, dengan harapan dapat menyelamatkan mereka."

"Sesungguhnya punca kemunduran dan buruknya situasi yang kita hadapi adalah kerana tidak memelihara syariaat."

Jam 3 pagi, hari Rabu 23 Mac 1960, 25 Ramadan 1379H, Badiuzzaman Said Nursi kembali ke rahmatullah menetap di alam kekal abadi.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...