Tuesday, June 12, 2012

Ajal Maut Sudah Tersurat

Semalam anak saya menerima berita sedih. Kawannya semasa di sekolah menengah telah kemalangan motosikal dan meninggal di tempat kejadian. Dia yang membonceng dengan kawannya dalam perjalanan pulang ke kampus pengajian di Lumut, telah kemalangan berdekatan dengan Hulu Bernam. Kawannya patah tangan, namun dia mendapat kecederaan parah di kepala dan meninggal dunia.

Anak saya bergegas ke Hospital KKB untuk melihat jenazah di bilek mayat. Adik2 arwah yang masih kecil dengan wajah hiba berada di sisi jenazah di bilek mayat itu. Suasana sungguh memilukan. Arwah merupakan anak sulong. Seterusnya jenazah di bawa balik untuk dimandikan dan disolatkan di masjid BS. Seramai kurang lebih 30 orang kawan2 zaman sekolah di SAMT KKB yang datang dari jauh dan dekat turut mengiringi jenazah ke tanah perkuburan dan selamat dikebumikan menjelang maghrib.

Isteri saya pula mengingati arwah kerana beliau pernah menjadi teman setia anak saya semasa anak saya ditimpa musibah suatu masa dahulu. Arwah juga pernah menumpang kereta isteri saya semasa pergi dan balik sekolah. Arwah juga pernah menjadi tetamu di rumah kami bersama kawan2 anak yang lain semasa kami mengadakan jamuan BBQ. Setiap kali ketemu anak saya di masjid, arwah sering mengirim salam kepada isteri saya. Isteri saya bercerita bahawa arwah ini adalah anak yang cukup sopan dan pandai mengambil hati orang tua. "Dia seorang anak yang baik," ekspresi isteri saya mengenai arwah. "Selalunya Allah lebih menyayangi orang yang baik dengan menjemputnya lebih awal," konklusi dari isteri saya.

Anak saya memberitahu bahwa pada malam sebelumnya semasa menonton Euro2012, arwah ada menyatakan kepada kawannya, "Aku rasa nak mati." Mungkin arwah sudah mendapat bayangan ajalnya sudah hampir. Marilah kita sedekahkan pahala bacaan surah2 Al-Qur'an kepada arwah. Semoga Allah tempatkan arwah di kalangan manusia yang bertakwa. Amiin.

Semasa berborak dengan anak bongsu saya tika mengambilnya dari kelas tusyen malam tadi, saya menyatakan bahwa ajal maut ini sudah ditentukan Allah dan tidak mengenal usia. Pabila ajal sudah tiba maka tidak ada apa yang dapat menyekatnya. Setiap kejadian atau incident itu adalah sekadar asbab pada kematian, bukan sebab pada hakikat kematian itu. Justru dalam usia muda ini penuhilah dengan aktiviti yg bermanfaat, bukan perkara sia-sia yang membuang masa muda. Jaga solat di awal waktu, sedekah jariah pada setiap kesempatan, rebut pahala dan hindari dosa. Sesungguhnya masa itu sungguh berharga dan tidak mampu untuk diganti atau dibeli walaupun dengan wang berjuta.

Kehidupan di alam kubur atau barzakh sangat lama rupanya, beribu-ribu tahun hingga ketibaan hari kiamat nanti. Ahli2 syurga akan mendapat keselesaan di alam barzakh ini manakala ahli2 neraka akan merasakan kesengsaraan lubang kubur yang sempit, gelap yang dipenuhi pelbagai binatang bisa dan penyeksaan. Tiada lagi penghubung dengan dunia yang fana ini melainkan semua di tinggalkan belaka kecuali sedekah jariah, ilmu bermanfaat, dan doa anak yang soleh.

Bagi kita yang masih bernyawa ini, apa yang dapat kita sumbangkan untuk membantu arwah yang berada di alam kubur ialah dengan "doa anak yang soleh" yang mendoakan supaya Allah memberi keampunan dan menempatkan dia di kelompok manusia yang beriman yang layak untuk mendapat nikmat syurga-Nya. Kita sedekahkan pahala bacaan ayat2 Al-Qur'an kepadanya. Sesungguhnya setiap seseorang yang kini berada di alam barzakh itu sangat mendambakan sumbangan ikhlas ini setiap detik dan saat. Itulah yang mampu kita lakukan untuk menyayangi ibubapa kita dan kenalan kita yang sudah meninggal dunia.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...