Tuesday, June 12, 2012

Time Management

Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang rakyat miskin hingga berjaya mengumpul kekayaan, Sulaiman Al-Rajhi, merupakan seorang dermawan yang terkenal di dunia. Beliau adalah pengasas Bank Al-Rajhi, bank Islam terbesar di dunia, dan salah satu daripada syarikat terbesar di Arab Saudi. Sehingga 2011, kekayaan beliau telah dianggarkan oleh majalah Forbes, bernilai sebanyak AS$ 7.7 bilion sekali gus disenaraikan sebagai orang ke-120 yang terkaya di dunia.

Ketepatan masa Al-Rajhi menjalani wawancara ini telah menunjukkan bagaimana disiplin Al-Rajhi dalam menepati masa, lapur wartawan bertugas. “Pada awal karier saya dalam industri, saya mempunyai beberapa perjumpaan dengan beberapa syarikat besar di Eropah. Saya masih ingat lagi kisah dimana saya terlambat selama beberapa minit dalam satu perjumpaan dengan salah seorang pegawai besar sebuah syarikat. Walaupun hanya beberapa minit, beliau tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Selepas kejadian tersebut, setelah projek kami mula berkembang, pegawai yang sama pula lambat untuk berjumpa dengan saya, jadi, saya pula yang tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Saya sering membawa kertas untuk menulis segala perjumpaan dan urusan dan sentiasa memastikan agar saya sering menepati masa walau apa pun.”

Ibadah solat dalam Islam itu sendiri sebenarnya menerapkan konsep 'time management' yang menarik. Waktu solat itu kalau kita perhatikan sentiasa bergerak dan tidak tetap. Ia mengajak kita untuk peka dan sensitif dalam soal menepati masa. Jika seseorang itu memberi ketaatan dan betul2 mengikuti detik masa yang menentukan secara tepat waktu solat dengan mengamalkan solat berjamaah dan solat di awal waktu maka ia melatih diri untuk menepati masa sebenarnya yang mengukuhkan integriti seseorang.

Solat untuk berdiri mengadap Allah yang Maha Agung itu kita berjaya untuk lakukan on-time dan penuh khusyuk dan fokus, maka tidak peliklah kalau kita boleh mempraktikkan dalam hidup untuk on-time dalam urusan kerja pula. Masalahnya kita tidak menghayati apa yang telah ditunjukkan oleh Allah kepada hamba2-Nya. Allah ingin melatih orang Islam untuk menepati masa dan mengurus masa dengna efisyen. Kalau solatpun sudah tidak on-time maka urusan kerja lazimnya tidak akan on-time juga.

Saya nak tanya soalan. Tolong nyatakan waktu2 masuk solat fardhu untuk hari ini? Silakan. Kemungkinan besar majoriti tidak dapat menyebutnya dengan tepat kerana kita tidak mengambil berat fakta ini. Sedangkan sepatutnya detik waktu ini sangat penting dan terpahat di otak kita untuk menandakan waktu yang ditetapkan untuk kita bersedia mendirikan solat untuk mengadap Pencipta kita. Ia suatu waktu yang amat penting dan signifikan.


Bayangkan kalau akan mengadap Raja atau seorang MD di Syarikat kita? Atau untuk menghadiri sesuatu temuduga kerja, bergegas dan bersedia dari awal lagi nampaknya, tapi untuk mengadap Allah kita jadi ambil tak kisah. Terukkan? By the way hari ini Subuh 5.40, Zohor 1.16, Asar 4.42, Maghrib 7.25 dan Isyak 8.40. Bertindaklah untuk menepati masa.

Pihak lain banyak mengambil dan mempraktikkan nilai2 Islam ini dalam kehidupan mereka. Sedangkan kita yang mengaku Muslim sejak lahir ini gagal pula mengimplimentasikan time management yang efisyen ini dalam rutin kehidupan. Kitalah yang rugi. Cuma mungkin detik masa yang kita sentiasa peka dan ambil perhatian ialah waktu berbuka puasa di sepanjang bulan Ramadan saban tahun.

Teringat saya semasa menuntut di Universiti di Kalamazoo, Michigan suatu masa dahulu. Perkhidmatan bas awam di kampus saya itu sungguh menepati masa. Di bus-stop ada signboard ringkas menunjukkan waktu tiba bas. Waktunya tepat ke minit terakhir. Contohnya waktu tiba 9.36, 10.12, 10.33, dsb. Hebat bukan? Dan yang lebih hebat lagi jika saya sampai ke bus-stop itu misalnya pada pukul 9.35, maka selang seminit kemudian iaitu tepat 9.36 saya akan dapati bas berkenaan tiba ke bus-stop untuk saya naiki. Dan begitu juga waktu tiba ke destinasi yang dituju, menepati masa hingga ke minit terakhir itu. Nilai2 Islam yang telah dipraktikkan di dunia Barat dan sudah menjadi budaya hidup yang sihat.

Sebab itu Yusuf Islam pernah memberi komen, "Jika aku melihat Islam itu di gaya hidup seorang Muslim di sebuah negara Muslim maka mungkin aku masih belum memeluk Islam." Mungkin kenyataan itu ada justifikasinya melihat kepada contoh di Negara kita sendiri perihal pelbagai gejala sosial dan penyakit masyarakat termasuklah sindrom 'time melayu' yang menggambarkan ketidakrespekan kita kepada pengurusan masa itu sendiri.

@@@

2 comments:

Cikli said...

Menjaga masa tuntutan Islam. Artikel yang baik tuan.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Masa itu lagi mahal dari jongkong emas. In fact masa tak mampu dibeli walaupun oleh Jack Walsh.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...