Friday, June 29, 2012

Manisnya Hidup Bersyariaat

Alhamdulillah kerana berkesempatan untuk mengikuti Karnival Ceramah Perdana di Masjid Al-Azim pada hujung minggu lepas. Saya ingin berkongsi beberapa ilmu yang saya dapat untuk manfaat kita bersama.

Manusia ini adalah sebaik-baik kejadian. Seluruh makhluk yang Allah ciptakan ini ialah untuk berkhidmat kepada makhluk terbaik ini iaitu manusia. Kita lihat makhluk yang bernama lembu. Sebanyak mana sangat lembu ini di baham oleh harimau berbanding dengan lembu yang di makan oleh manusia? Namun jangan bangga sebagai makhluk yang paling hebat, bijak dan cerdik. Kerana hakikat kejadian makhluk terbaik iaitu manusia ialah untuk menyembah Allah, patuh kepada segala perintah Allah.

Organ yang paling hebat ialah hati dan hati yang paling hebat ialah yg dipenuhi dengan iman. Maka jangan disia2kan iman kurniaan Allah ini. Orang yang hebat akan mangakui diri ini tidak punyai apa2. Segala yg dia dapat dikembalikan kepada Allah dengan bersyukur. Kalau tak dapat pun dia bersyukur. Kalau dapat maka dia menzahirkan kesyukurannya iaitu orang lain pun boleh tumpang sama nikmat tadi.

Sifat manusia ialah terburu-buru dalam hidup, semua nak cepat. Tapi mati nak lambat. Hidup ini kenalah ikut syariaat. Apa itu syariaat? Syariaat ialah agama iaitu peraturan hidup. Rupanya hidup kita ini kena ikut peraturan. Peraturan mana? Peraturan Allah, peraturan agama Islam. Kerana Islam itu adalah agama yg diperakui Allah sebagai agama yang sempurna. Kehidupan ini kena ingat Allah. Tidak salah hiburan kerana ia sesuai dengan naluri manusia namun kenalah ikut batas dan peraturannya.

Tidak salah bersukan tapi kena ikut peraturan Allah. Ikut peraturan Allah dulu baru ikut peraturan sukan itu. Contoh pakai pakaian sukan yang menutup aurat, jaga solat, jaga pergaulan. Renang itu sunnah tapi kerana tidak ikut peraturan Allah maka jadi punah.
Hidup orang beriman dan bertakwa pasti bersyariaat. Manisnya hidup dengan syariaat.


Pabila ruh2 Islam tiada maka terdapat gap atau kekosongan yang akan di isi oleh ruh2 barat atau lain. Maka sebagai seorang muslim kita ini tiada pilihan melainkan kena ikut syariaat. Bila kita cinta pada agama maka tiada alasan untuk tidak hidup mengikut syariaat. Usah cari alasan. Bila tidak ikut syariaat maka bala pasti akan tiba.

Solat yang tidak khusyuk itu ialah pabila hati berjalan kita berhenti dan bila hati berhenti kita berjalan. Lain pula dengan jantung. Jantung berjalan kita berjalan, jantung berjalan kita boleh berhenti, tapi bila jantung berhenti maka kita boleh mati.

Ulama berpesan agar cucikan hati dari tiga sifat ini iaitu sombong, kedekut dan suka hina orang. Allah sembunyikan wali-Nya di kalangan hamba-Nya. Orang yang berilmu itu tidak rasa berilmu, malah selalu rasa kurang ilmu. Bila tahu kurang ilmu maka kena belajar kena mengaji kena menadah kitab. Bila ada ilmu maka kena beramal. Kadang2 dah tahu tapi masih tidak beramal. Kena betulkan ini.

Maka ushakan agar jiwa bersih, bersih akal dan bersih hati. Allah benci kepada orang fasik. Allah lagi benci orang berilmu yang fasik. Allah benci orang yang kedekut. Allah lagi benci orang kaya yang kedekut. Begitu juga Allah benci orang sombong. Allah lagi benci orang miskin yang sombong. Maka berjanjilah untuk tidak tergolong di kalangan manusia yang fasik, kedekut dan sombong ini.

Antara amalan kebaikan yang sangat tinggi nilaiannya ialah bersedekah. Duit sedekah atau derma itu kekal menjadi milik kita dan akan mengeluarkan dividen keuntungan saban masa walaupun jasad sudah tertanam di lubang kubur. Duit yang dalam poket atau dalam bank pula belum tentu milik kita. Ia boleh jadi milik fomen kereta, milik TNB, milik Syabas, milik doktor, milik anak2, milik isteri, milik Celcom, milik peniaga, dan macam2 lagi. Menyedari hakikat itu maka jangan kedekut untuk berderma, bersedekah dan infaq di jalan Allah. Sedekah dulu baru mohon pertolongan. Kenduri dulu baru minta hajat.

Persiapan untuk mati kita tidak cukup. Kena gandakan usha untuk mencari bekalan mati. Ibadah solat itu kenalah dimulakan dengan mengosong hati dan jiwa daripada sifat2 tercela dan mazmumah, dan di isi dengan sifat2 terpuji dan mahmudah. Amalkan solat malam yang mana ganjarannya 100x solat siang. Solat malam itu boleh menjadi teman penerang kubur.

Tidur itu mati yang sementara. Pabila terjaga dari tidur maknanya dikembalikan ruh kedalam jasad iaitu dihidupkan semula. Maka jangan amalkan sangat tidur yang lama atau menghabiskan masa dengan tidur. Afdal untuk kurangkan tidur dan bangun malam mendirikan solat dan bermunajat kepada Allah dalam kegelapan dan kesunyian. Segala bisikan hati dan yang dilafazkan oleh lidah diiring titisan airmata keinsafan itu sungguh tinggi nilaiannya, insyaAllah.

Ulama berpesan jika ingin lena tidur di alam kubur nanti tanpa gangguan azab kubur, maka istiqamahlah untuk bangun dari tidur di dunia ini untuk solat malam. Semoga mati iaitu kehidupan di alam kubur itu akan terasa sebentar cuma iaitu persis berada antara pejam dan celik. Bukan hidup yang panjang dan tersiksa oleh azab kubur yang dahsyat.

Jadilah manusia minoriti yang celik akhirat. Usahlah jadi manusia majoriti yang bodoh akhirat dan di hijab oleh hiburan dan lara dunia. Bercita-cita untuk menunaikan sunnah itu adalah wajib hukumnya. Semoga kita tergolong dalam kelompok manusia yang menang besar di akhirat bukan sekadar mencari menang besar di dunia semata.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...