Saturday, June 02, 2012

Kini 13 Rejab

Rejab ini bulan Allah. Hari ini sudah 13 Rejab. Sudah lakukan perubahan? Macamana kita nak jadi mulia jika kita tidak muliakan yang Allah muliakan?

Bulan Rejab ini ialah bulan kasih sayang Allah yang tanpanya kita tidak mampu untuk mengucap dua kalimah syahadah dan menikmati nikmat Islam dan iman. Bulan untuk kita renung begitu luas pemberian Allah kepada kita. Tidak mampu kita nak ungkapkan pemberian Allah yang begitu banyak. Bulan ini untuk kita muhasabah atas segala kebaikan Allah kepada kita. Kita sebagai hamba-Nya apakah sudah patuh percaya dan yakin atas segala kalimah Allah yang termaktub dalam manual kehidupan iaitu Al-Qur'an dan segala sunnah Rasulullah SAW?

Ada satu kisah perihal seorang kaya di Yaman pabila menghidangkan minuman teh kepada seorang alim. Dia telah menimbang gula setepatnya sebelum dimasukkan ke dalam cawan yang berisi teh itu hingga menimbulkan tanggapan tetamunya bahawa si kaya ini mungkin bakhil orangnya. Namun di akhirnya si kaya tadi menjelaskan bahawa saya ini bukan orang yang bakhil tetapi saya menyukat gula ini supaya secukup rasa dan tidak membazir yang menyebabkan saya menjadi saudara syaitan dan menjadi asbab tuan mendapat penyakit kencing manis. Ternyata beliau berpegang kepada sepotong ayat Al-Qur'an Surah Al-Isra' ayat 27 yang bermaksud, "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan." Dalam saya menjamu tuan saya tidak mahu menjadi saudara syaitan, jelasnya lagi.

Begitulah orang yang faham Al-Qur'an dan berpegang kukuh dengannya tanpa ragu. Maka di bulan Rejab yang mulia ini masih belum terlambat untuk kita lakukan transformasi diri. Untuk peka kepada segala suruhan dan larangan Allah. Untuk ambil peduli dosa dan pahala, agar kita terkelompok dalam kumpulan manusia yang beruntung bukan sekadar di dunia malah terutamanya di akhirat nanti yang nikmat hidup tidak lagi terbatas sebagaimana kini.

Orang terkaya punyai wang RM50 sebanyak lima treler di pek berkotak-kotak elok. Sebab itu dia layak menjadi orang terkaya berbanding kita yang treler pun tak ada, apatah lagi ringgit sepenuh treler. Maka orang kaya tadi pun dapat kemewahan dunia. Namun kalau kita analisa balik, rupanya kemewahannya tidaklah seberapa kerana masih terikat dengan had limit. Contoh di meja makan untuk sarapan pagi, selepas memakan sekeping roti telor dan segelas teh tarik, dia mungkin sudah kekenyangan dan tidak lagi berselera untuk melahap lebih daripada itu. Sedangkan dia kaya raya?

Maka kemewahan dunia ini tidaklah seberapa, sedangkan kenikmatan di Syurga Allah besok tanpa sempadan dan tanpa had. Maka janganlah pelik lagi pabila melihat orang yang sudah dapat faham hakikat ini tidak lagi memandang nikmat dunia sebagai kemuncaknya malah dunia tidak lebih daripada sekadar medan hiburan dan ujian semata. Namun ia penting kerana segala pelakuan dan ibadah di dunia ini bakal menjadi asbab yang memberi impak dan kesan secara langsung kepada untung nasib di akhirat nanti, samada dapat hidup selesa dan bahagia di Syurga atau celaka dan sengsara di bakar api Neraka Allah.


Marilah kita sama2 tingkatkan iman dan amal di bulan Rejab yang berbaki 17 hari lagi ini sebelum kita berjumpa bulan Syaaban. "Ya Allah berkatilah aku di bulan Rejab dan Syaaban dan hidupkan aku untuk berjumpa bulan Ramadan. Ya Allah ampunkanlah aku, sayangilah aku, dan terimalah taubatku."

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...