Wednesday, July 04, 2012

Ramadan Menggamit Kemenangan

Semua makhluk bertasbih kepada Allah. Seruan azan bersambung-sambung 24jam sehari semalam mengelilingi dunia dari sebuah daerah ke sebuah daerah, sebuah negeri ke sebuah negeri silih berganti. Seruan menegak syiar Islam.

Allah telah memilih kita lahir sebagai seorang Islam, ruh kita yang diambil dari Luh Mahfuz itu ruh orang Islam. Allah pilih siap2 dah. Islam ini fitrah kepada manusia. Martabat Islam duduk di makam paling tinggi. Marilah kita ambil kesempatan ini untuk muhasabah diri. Ramai di kalangan manusia tak tahu tujuan hidup. Kemana arah tuju kita?

Allah mengarah malaikat untuk mengambil tanah. Allah nak cipta manusia daripada tanah. Itulah Nabi Adam. Kemudian daripada itu manusia dibina daripada air yang hina. Tika berumur 4 bulan dalam rahim ibu, Allah tiup ruh masuk ke jasad. Ramai tak nak fikir daripada mana datang kita ini? Keluar dari lubang yang kotor. Nanti akan kembali ke dalam lubang juga, lubang kubur. Rasa martabat tinggi benar, hebat sungguh, tak sedar akan masuk lubang kubur jugak.

Orang yang mulia di sisi Allah hanyalah orang yang bertakwa. Islam agama fitrah. Satu ketika nanti orang akan nak pada agama. Akhirnya mereka akan cari Islam, agama yang benar. Allah sudah bagi amaran supaya manusia bertakwa. Sebab Allah nak sangat kita ini untuk bertakwa? Allah jadikan jin dan manusia ini untuk beribadah kepada-Nya. Itu tujuan hidup.

Di Mesir 82 tahun Ikhwanul Muslimin berjuang akhirnya kini Allah bagi kemenangan. Hari ini tokoh pejuang Ikhwanul Muslimin, Dr. Muhammad Mursi telah dinobatkan sebagai Presiden Mesir yang baru menggantikan Hosni Mubarak yang telah digulingkan atas suara-suara akar umbi Dataran Tahrir yang telah menyalakan api perjuangan demi sebuah pembaharuan yang dikehendaki oleh rakyat Mesir sendiri. Kini di pundak Dr Mursi tergalas segala keringat dan air mata malah percikan darah juga menjadi saksi revolusi yang dicetuskan oleh rakyat untuk mengangkat dirinya sebagai pemimpin yang diharapkan untuk melakukan perubahan seterusnya mengangkat martabat Islamiah.

Dr Muhammad Mursi seorang engineer pernah ada 1,000 pekerja di bawahnya yang hafiz Qur'an. Dalam ucapannya, jika saya berbuat silap tegurlah saya. Saya akan tentukan rakyat Mesir tidak dizalimi. Dia tidak mahu duduk di Istana Presiden, dia sewa rumah duduk dengan lima anak yg semuanya hafiz dan hafizah. Isterinya juga hafizah. Dia tak nak fleet kereta presiden, dia nak pakai satu kereta saja takut jem jalan hingga menyusahkan rakyat. Isteri dia berucap, saya tak mahu digelar first lady atau sebagainya, saya nak dikenali sebagai orang biasa2 saja. Anak dia tulis surat, jika ayah berlaku zalim kepada rakyat maka sayalah orang pertama yang akan memimpin rakyat menjatuhkan ayah. Hebat tuan2. Inilah yang sepatutnya dijadikan pemimpin idola.

Ucapan Presiden Dr. Muhammad Mursi, "Aku sangat yakin dengan kelebihan (kurniaan) Allah, kemudian aku yakin dengan kamu samua. Aku tidak takut melainkan kepada Allah, setelah itu aku bekerja untuk kamu dengan bersungguh-sungguh. Oleh itu, aku datang pada hari ini untuk bertemu rakyat Mesir setelah aku mendapat kepercayaan dan dipertanggungjawabkan dengan amanah. Aku datang untuk memperbaharui janji dengan kamu semua. Aku ingatkan kamu semua, bahawa kamulah tujuan yang menjadi tempat untuk aku mulakan segalanya, setelah pertolongan Allah yang menyokongnya. Adakah kamu sudah bersedia? Adakah kamu bersama aku sehingga akhir bagi mendapatkan kembali hak-hak kita dan hak-hak kamu? Ini segalanya adalah kehendak kamu , setelah ia juga merupakan kehendak Allah."

Allah is watching all the time. Bila kita tidur Allah pastikan malaikat kawal supaya tak ada semut yang merayap masuk ke dalam telinga kita. Allah kirim malaikat untuk jaga kita masa jaga, tidur dan mati. Besok akal mengadu kepada Allah dan kita gagap nak menjawab di hadapan Allah. Jadi agar tidak gagap maka kena berada di majlis ilmu. Belajar ilmu Allah. Kena berkehendak kepada ilmu. Jika kita beramal tanpa ilmu, taklik buta saja maka sia2.

Allah tak bagi sifat malu pada haiwan, pada lembu. Nak tengok punggung lembu tengoklah. Kita manusia ada aib. Kalau Allah tak hijab aib kita, maka malu besar. Janganlah kita membuka aib orang lain. Kita pandang dengan mata hati. Kehidupan terbahagi kepada tiga - pertama keperluan, kedua berkehendak, dan ketiga hidup nak seronok. Maka berpada-padalah dalam menjalani hidup, jangan sampai berlebih-lebihan.

Kita tak lama lagi Ramadan. Antara Ramadan dengan Ramadan gugur dosa2 kecil. Allah nak bagi bersih orang2 Islam ini. Allah nak menguji amanah dan ikhlas seseorang. Allah sendiri akan bagi poin puasa seseorang. Ini ujian kata Allah. Ramadan adalah satu madrasah yang mendidik nafsu. Kalau dia buat betul2, maka akhir sekali dapat takwa. Dia terus ikhlas dan amanah. Kena bina. Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh ini yang hampir dengan Allah. Rukun Islam yang ketiga ialah puasa, mendidik kita untuk sabar, amanah, dan ikhlas. Takut kepada manusia kita makin jauh dengannya, tapi takut kepada Allah, kita makin rapat makin hampir dengan Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...