Monday, July 23, 2012

Taqwa Yang Di Cari

Ibadah puasa Ramadan ini ialah untuk capai matlamat taqwa. Manusia dinilai di sisi Allah dengan tahap taqwa masing2. Orang yang paling mulia ialah orang yang bertaqwa. Pabila bertaqwa setiap masalah dia Allah bagi jalan keluar, Allah bagi rezki yang tak disangka2. Seruan taqwa ini sentiasa di ulang2 termasuklah pada setiap kali khutbah jumaat, kerana darjat taqwa sangat tinggi di sisi Allah. Berjayalah orang2 yang bertaqwa.

Orang yang bertaqwa ialah orang yang punya keimanan yang sahih kepada Allah. Punya keyakinan yang mantap kepada Allah dan negeri Akhirat. Yakin kepada perkara2 nyata dan ghaib. Beriman dengan perkara2 ghaib. Alam kubur itu perkara ghaib, dosa pahala, syurga neraka, dan segala yang ghaib. Orang bertaqwa mendirikan solat, bukan sekadar melaksanakan solat. Dia jaga segala rukun solat, adat, sunnah, dan sunat. Dia solat dengan khusyuk dan memahami makna bacaan dalam solat. Jika remehkan solat maka Allah akan remehkan manusia.

Ibadah puasa mengajak kita mendidik nafsu supaya condong kepada perkara2 baik. Di zaman Nabi dan para sahabat masjid meriah dengan manusia yang beriktikaf di masjid. Satu hari beriktikaf di masjid, Allah akan jauhkan dari api Neraka sejauh tiga parit. Satu parit jaraknya seperti langit dan bumi. Pabila tunai hajat seseorang Muslim maka Allah bagi ganjaran pahala 10 tahun iktikaf. Sebab itulah penting untuk menuntut ilmu dan faham agama. Dahulukan panggilan Allah. Tiada panggilan sepenting panggilan Allah. Pabila seseorang dapat menunaikan solat berjamaah dengan mendapat takbir ratul ihram bersama Imam selama 40 waktu berturut-turut maka Allah akan jauhkan Neraka dan sifat2 munafik.

Di bulan Ramadan setiap kebaikan di beri 10 ganjaran pahala. Setiap huruf bacaan al-Qur’an, Allah bagi 10 ganjaran. Setiap amalan fardhu, Allah imbuhkan dengan 70 ganjaran pahala. Maka benarlah bak kata Pak Kiyai, Ramadan ini ibarat ‘cuci gudang’ penuh dengan offer yang begitu menarik. Justru kita kena jaga amal. Jangan kecundang oleh perkara keburukan seperti mengumpat dan fitnah. Siapakah orang yang muflis di hadapan Allah? Orang yng amalannya menggunung tapi kerana dia berbuat zalim, maka seluruh kebaikannya habis diberi kepada orang yang dizaliminya, malah setelah habis kebaikannya, maka dosa orang yang dizalimi itu pula yang terpaksa dia tanggung. Itulah muflis yang sebenar-benarnya.

Bercakap bohong dan mengumpat akan memusnahkan pahala. Nafsu yang tidak puas melahirkan akhlak yang buas. Justru lidah mesti dijaga. Marah mesti terkawal. Bersihkan hati supaya betul2 ikhlas. Qari yang dikagumi bacaannya dan merasa riak maka akan mendapat pujian di dunia tetapi mendapat bakaran api Neraka di Akhirat. Jihad di jalan Allah tetapi bukan kerana Allah, berjihad kerana kabilah atau puak maka tiada nialaiannya di sisi Allah, malah akan disiksa oleh azab Neraka. Nabi pesan cungkil daging dari gigi-gigi kamu. Sahabat kehairanan kerana tidak pun makan daging. Rupanya Nabi maksudkan dosa mengumpat yang umpama memakan daging saudara kamu. Dosa mengumpat itu melebihi dosa memakan riba.

Ramadan ialah bulan latihan. Puasa mata dari melihat benda2 yang tidak baik. Puasa lidah dari berkata yang mungkar. Supaya hati terdidik menjadi baik. Mata yang melihat perkara maksiat akan menyebabkan hati pun jadi tak baik. Basahi bibir dengan zikrullah, selawat, dan al-Qur’an. Ramadan ialah bulan al-Qur’an. Al-Qur’an merupakan tawassul (perantara) yang paling besar. Al-Qur’an menaikkan martabat di Syurga. Membaca al-Qur’an masa bangun solat malam sangat digalakkan dan Allah memberi ilmu yang tidak disangka-sangka. Ushakan nangis tika berdoa dan minta hajat yang besar2 seperti mohon hidayah, mohon kekalkan iman, dijauhi azab kubur, dan masuk syurga tanpa hisab. Sebelum di hisab di hadapan Allah, maka hisablah diri sendiri dulu. Setiap kita kena ada amalan.

Maka Ramadan yang mulia ini adalah wadah terbaik untuk bertindak menjadi baik dengan membanyakkan amal soleh supaya dipenghujung nanti akan mendapat darjat Taqwa, keampunan Allah dan pembebasan daripada api Neraka Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...