CLICK n GO

Tuesday, July 24, 2012

Hadiah Pada Umat Nabi SAW

Syukur kerana doa kita dimakbulkan. Doa kita tahun lepas supaya Allah pertemukan kita dengan Ramadan tahun ini. Allah telah panjangkan usia kita untuk sekali lagi dapat rezki bertemu dengan bulan Ramadan. Ini adalah anugerah, bukan saja2 dapat. Sebab ramai kawan2 dan saudara mara kita tak berkesempatan bertemu Ramadan tahun ini kerana terlebih dulu berhijrah ke alam Barzakh.

Ramadan adalah hadiah unggul daripada Allah untuk umat Nabi SAW. Umat2 terdahulu memang tak ada Ramadan. Allah nak tunjukkan kasih sayang kepada umat Nabi SAW yang umurnya pendek purata 60-70 tahun berbanding dengan umat2 terdahulu. Umat Nabi Nuh umurnya mencapai 950 tahun, umat Nabi Adam umurnya 1000 tahun lebih, dan umat Nabi Ibrahim umur 120 tahun baru akil baligh. Hidup umat Nabi SAW memang sangat singkat, jadi macamana nak menandingi ibadah umat2 terdahulu? Allah Maha Adil maka itulah Allah kurniakan umat Nabi SAW bulan Ramadan yang penuh barokah dengan ganjaran pahala berlipat kali ganda ini.

Ambillah hadiah Allah yang penuh barokah ini dengan penuh kesyukuran. Janganlah melakukan maksiat di bulan mulia ini kerana ia bakal menghapuskan barokah itu, sedangkan umur kita semakin hari semakin pendek. Bagaimana nak ambil hadiah yang Allah bagi ini? Tidak cukup sekadar berpuasa menahan lapar dan dahaga semata, kerana budak2 pun boleh buat macam tu. Maka kenalah Ramadan ini di isi dengan amal ibadah 24 jam sehari semalam.

Kena dirikan solat berjamaah, solat2 sunat, zikrullah, selawat, tadabbur Qur’an, sedekah, taubat, doa, tadarrus, tahlil , iktikaf dan segala bentuk amal kebaikan atas niat kerana Allah dan mengharap redha Allah.

Ada empat hakikat utama kedatangan bulan mulia ini. Pertamanya, telah datang kepada kita bulan yang penuh keberkatan yang mana permulaannya rahmat Allah, pertengahannya keampunan daripada segala dosa, dan penghujungnya pembebasan daripada api Neraka Allah. Apa itu berkat? Berkat itu umpamanya dapat sikit tapi rasa banyak, ruang sempit tapi rasa luas. Itulah berkat. Kena rasa seronok dengan Ramadan. Amalan yang sedikit tetapi mendapat ganjaran pahala yang besar. Dan kemuncaknya ialah mendapat Syurga Allah.

Kena hayati seluruh hari-hari di bulan Ramadan ini dengan taat pada Allah. Jika buat maksiat maka hilanglah berkat itu. Kalau tak baca Qur’an tiap2 hari maka hilang berkat. Eh sibuk sangat ke kita ni hingga tak dapat nak baca Qur’an? Baca suratkhabar orang puteh boleh pulak. Suratkhabar Allah tak baca. Maka Allah cabut berkat.

Bagi perokok tegar elok sangatlah Ramadan ini berubah untuk berhenti merokok. Supaya berkat yang Allah bagi itu tidak hilang. Bagi yang puasa tapi tak tutup aurat. Bagi yang puasa tapi tak solat. Bagi yang puasa tapi masih mengumpat. Insaflah. Berubahlah. Jangan biarkan keberkatan Ramadan berlalu di angin lalu.

Puasa elok dah tapi berbuka dengan makan yang shubahah, makanan yang bertudung tapi tukang jual makanan tak bertudung. Allah nak bagi pahala kepada kita dengan asbab berkat. Agama lain tak ada istilah berkat ni. Rezki kita biarlah rezki yang berkat. Kita selalu mohon keberkatan dalam semua aspek kehidupan kita. Maka janganlah dicemari hari2 yang berbaki ini dengan benda shubahah, makruh, haram dan maksiat. Telah datang kepadamu bulan yang penuh keberkatan.

Kedua, Allah buka pintu Syurga. Matlamat hidup kita ialah untuk masuk Syurga Allah. Ya Allah aku pohon Syurga-Mu. Syurga jadi matlamat. Aku mengharap Syurga-Mu. Suami kena minta isterinya, “Yang, tolong bantu abang untuk masuk Syurga Allah.” Jadilah sedermawan manusia mungkin. Hubungkan siltulrahim. Pastikan anak2 menjaga aurat dan akhlak. Taubat sepanjang masa atas segala dosa dan kesilapan. Jadilah manusia yang baik, manusia yang Allah redha jadi hamba-Nya. Pintu Syurga terbuka seluas-luasnya di bulan Ramadan al-Mubarak ini. Usahakan sedaya mungkin untuk memasuki Syurga yang sudah terbuka luas itu.

Ketiganya, pintu2 Neraka tertutup rapat. Jangan biarkan diri kamu dihumban ke dalam api Neraka Allah yang maha pedih siksaannya itu. Tolong jauhkan aku dari api Neraka-Mu. Maka berdirilah mendirikan solat dengan lama di dunia ini supaya di Padang Mahsyar dapat berdiri dengan sekejap. Usahlah mengomel lagi jika Pak Imam baca surah2 panjang dalam solat.

Buatlah pilihan? Nak berdiri lama di Padang Mahsyar yang terik mentarinya sejengkal atas kepala atau nak berdiri lama di dunia ini mendirikan solat. Biar susah di dunia tapi senang di Akhirat. Rasulullah bersolat teraweh begitu lama hingga habisnya hampir waktu bersahur. Maka apatah lagi janganlah dok berkira sangat 8 ke 21 rakaat, dan macam2 benda remeh temeh itu. Yang penting jangan biarkan diri ini di humban ke dalam api Neraka Allah. Ambillah peluang di depan mata untuk meraih pahala kerana pintu Neraka ditutup rapat sepanjang bulan Ramadan ini.

Dan yang keempat, Allah telah gari, ikat dan belenggu syaitan. Tak ada lagi syaitan untuk mangacau kita. Untuk sekali seumur hidup manusia bebas dari gangguan Sayitan. Hanya di bulan Ramadan yang penuh kemuliaan. Yang tinggal ialah nafsu yang jika tidak dididik akan menjadi racun dalam badan yang akan membunuh secara perlahan-lahan, yang jika tidak terkawal boleh mengheret empunya badan ke lubang Neraka. Macamana nak bagi pendidikan kepada nafsu? Baca Qur’an. Sibuk sangat ke aku hingga tak sempat nak baca Qur’an ni? Setakat jadi JKK takde la sibuk mana.

Ada satu malam di bulan Ramadan yang lebih baik daripada 1000 bulan bersamaan dengan lebihkurang 83 tahun. Kasihnya Allah kepada umat Nabi SAW untuk memberi peluang umat ini menyaingi ibadah umat2 terdahulu yang diberikan umur yang panjang, maka Allah kurniakan berkat bulan Ramadan yang ada di dalamnya Lailatul Qadr. Jika kita dapat peroleh 10x Lailatul Qadr sepanjang hayat ini, maka ia sudah menyamai lebih kurang 800 tahun ibadah. Maka benarlah Allah itu Maha Pemurah. Ibadah yang sedikit cuma tapi ganjarannya masyaAllah. Umur yang singkat tapi pahala yang banyak. Alhamdulillah.

Jom muhasabah diri. Sudah empat hari Ramadan berlalu. Yang berlalu tidak akan kembali. Cakap banyak pun tak guna. Kalau asyik memenuhi masa dengan tidur yang panjang, maka apakah hasilnya? Justru berubahlah. Ada 26 hari lagi baki Ramadan ini. Ayuh bangkit dari tidur dan segala kemalasan atau kepenatan. Just Do It !!

Ringankan diri untuk dirikan solat dhuha, kita zikrullah, kita ngaji Qur’an, dirikan solat2 fardu berjamaah 5x sehari, dirikan solat sunat teraweh, bertahlil, berstighfar, bertahmid, bersedekah, berbuat segala kebaikan, tadarrus Qur’an, bangun Qiyamullail, bersolat tahajjud, solat witir, bermuhasabah diri, berdakwah, bertaubat, merintih dan menangis pada Allah. Mohon untuk keampunan daripada segala dosa, agar diberi pembebasan daripada api Neraka, dan agar aku dapat berada bersama kelompok manusia yang layak masuk ke Syurga Allah yang sedang terbuka luas. Mungkin ini Ramadan Terakhirku?

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...