CLICK n GO

Tuesday, July 10, 2012

Istiqamah Dalam Amal Soleh

Alhamdulillah saya dan isteri berpeluang menghadiri kuliah maghrib di Masjid As-Salam bersama Ustaz Zahidi pada malam ini.

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:





  • Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.


  • Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa.


  • Puasanya orang istimewa, super khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan


Pembahagian di atas memberikan umat Islam ruang untuk berfikir dan menelaah tingkat manakah mereka berada.

Puasa orang awam ini ialah menahan lapar dan dahaga di siang hari, tapi balun makan dan minum cukup2 di malam hari. Ibarat puasa seorang kanak2. Tiada ruhnya. Siang dia lapar. Malam dia kenyang. Puasa budak2. Puasa yang gagal mendidik nafsu. Puasa orang jahil. Puasa sekadakar ikut-ikutan. Orang puasa aku pun puasa.

Puasa peringkat kedua atau pertengahan ini pula ialah puasa yang menjaga bukan sekadar menahan makan dan minum tetapi juga menjaga tingkah laku tujuh anggota yang lain. Mata, hidung, mulut, telinga, kaki, tangan, dan kemaluan di kawal selia pada tahap maksima.



Harapnya tahun ini kita berjaya mencapai tahap kedua ini kerana kita kan sering ke majlis2 ilmu. Sepatutnya berbeza puasa orang mengaji dengan orang tak mengaji. Berbeza puasa orang berilmu/alim dengan orang jahil. Lagi puasa lagi kuat bukan lagi lemah. Orang masam kita senyum. Tengok kueh bukan tengok wanita yang jual kueh. Tidak mendengar orang mengumpat atau cakap benda sia2. Tidak terlibat dengan perkara maksiat. Tidak berlebih pada yang halal, tapi berlebih infaq dan bersedekah tak apa. Tidak harap puji dan balasan daripada makhluk. Harap puji Allah. Siang berpuasa, malam ibadah.

Maqam tertinggi sudah tentulah puasa para Nabi dan para Ambiya' yang mengharap tiada yang lain melainkan Allah. Berbuka dengan apa yang ada. Tidak banyak cakap. Puasanya bukan setakat lahiriah tetapi hatinya turut sama dipantau rapi. Ibadahnya sepanjang siang dan malam. Segala urusan harianya di nilai sebagai ibadah yang ada nilaian di sisi Allah. Syaitan dan nafsu berjaya ditewaskan dan dipenjarakan hingga iman dan amal tumbuh subur mennghasilkan buah2 yang lazat untuk dinikmati.

Harapan kepada syurga Allah tapi tak ikut jalan ke syurga Allah, bagaimana mahu capai matlamat? Maka kena jalan yang benar menuju syurga Allah. Ada orang dapat berjalan terus di jalan itu. Ada orang pula sekejap berjalan sekejap berhenti sekejap berehat. Ada orang pula silap jalan. Maka carilah jalan yang lurus menuju redha Allah ini, supaya destinasi akhir iaitu syurga Allah itu akan dapat kita temui.

Ustaz juga telah fotostat tiga zikrullah yang boleh di amalkan sebagai usaha untuk menuju syurga Allah. Berilmu itu mudah namun beramal dengan ilmu itu yang payah. Berilmu mungkin mudah tapi nak menjaga ilmu itu yang payah. Nak beramal mungkin mudah namun nak pelihara amalan itu yang sukar. Sekejap naik sekejap turun. Sekejap bersemangat sekejap hilang stamina. Maka kenalah amalkan zikrullah sebagai pembersih hati agar hati segar dan dipenuhi hikmah dan sifat2 mahmudah.



Hal akhirat ni kita kena ambil yang banyak. Kena bermasa dan berlapang untuk Allah. Cukuplah masa2 yang berlalu dengan perkara sia2. Masa yang di hadapan kita ini makin pendek. Isikan dengan ibadah dan zikrullah. Zikrullah ini adalah amalan yang paling ringan tapi sangat berat timbangannya di akhirat nanti.

Sesiapa yang bermasa dengan Allah maka Allah tak berlepas untuk dia. Umur kita ini makin dekat dengan mati. Mati makin hari makin hampir. Bibir dan hati yang sentiasa zikrullah mengingati Allah maka insyaAllah nak mati nanti boleh sebut Allah. Bukan senang nak sebut Allah bila nak mati nanti, maka kena biasakan.



Harta kita berapa lama nak simpan? Pangkat kita berapa lama nak bermegah? Amalan zikrullah boleh menjadi asbab kubur yang cantek. Apa maksud kubur cantek? Kubur yang lapang, terang dan wangi. Kubur itu gelap dan sempit, tapi bagi orang soleh Allah lapangkan kuburnya.

Akal seru kepada ibadah. Nafsu seru kepada maksiat. Seruan mana yang berjaya? Jika kuat imannya maka akal akan berjaya dan nafsu akan tewas. Begitulah sebaliknya. Akal seru kepada amal berlawan dengan nafsu. Maka kita kena lawan nafsu pada setiap hal. Akal hasil atas sabar. Sabar untuk taat beribadah. Contohnya malam ini dapat amal wirid. Nafsu akan cakap banyak masa lagi, dah banyak ibadah dah, atau esok ada lagi. Maka kita kena lawan nafsu ini. Kuatkan semangat dan iltizam untuk beramal.

Ramadan ialah bulan untuk kita semua mentarbiyah nafsu. Tundukkan nafsu. Jangan jadi hamba nafsu lagi. Selagi boleh usha maka kena usha asalkan tak melanggar syariaat. Ramadan adalah madrasah untuk mendidik diri manjadi insan yang beriman dan beramal soleh. Ramadan adalah bulan yang ada suasana untuk kita jadi baik. Ya Allah temukanlah aku dengan bulan Ramadan yang mulia dan penuh barokah ini.

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...