Friday, June 15, 2012

Doa Selepas Solat

Tadi saya menunaikan solat jumaat di masjid Keramat. Selepas saja imam memberi salam, sebahagian jamaah terus angkat punggung untuk keluar masjid. Tidak dapat meluangkan sedikit masa pun untuk zikrullah dan berdoa kepada Allah. Sibuk hendak kemana sebenarnya? Hendak pergi makan, merokok atau pulang ke ofis? Manusia disibukkan ke tahap maksima oleh rehnah dunia yang entah bila penghujungnya.

Allah sangat suka hamba2-Nya berdoa kepada-Nya memohon segala hajat dan keperluan dan Allah mampu menunaikan segala hajat dan permintaan itu. Allah Maha Berkuasa. Tapi masih ramai yang sekadar percaya tapi tidak yakin. Sebab itulah manusia2 ini terus berlalu tanpa mau mengangkat tangan berdoa bergantung harap kepada Allah untuk meminta segala keperluan hidup samada keperluan dunia apatah lagi keperluan hidup kekal abadi di Akhirat nanti.

Makhluk tidak dapat memberi manfaat secubit pun melainkan dengan izin Allah. Maka Allah adalah objektifnya bukan makhluk. Tapi yang berlaku dihadapan mata saban masa ialah manusia tetap mahu bergantung harap kepada makhluk. Alangkah ruginya. Sedang setiap detik yang berlalu maka sisa hayat umur terus berkurang menjadi semakin pendek. Insaflah.

Suatu hari Ibrahim bin Adham ingin membuang air kecil, lalu dia pun pergi ke tandas awam. Apabila dia ingin masuk ke dalam, seorang lelaki penjaga tandas menegurnya, “Wahai orang tua, bayarlah dulu sebelum masuk.” Mendengarkan sapaan lelaki itu, air mata Ibrahim bin Adham pun bercucuran keluar dari matanya.

Lelaki tadi terkejut dan berkata, “Wahai orang tua, andai kata kamu tiada wang untuk dibayar, masuklah secara percuma. Janganlah menangis kerana ini.” Ibrahim bin Adham menjawab, “Wahai pemuda, aku menangis bukan kerana aku tiada duit tetapi aku terfikir jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki, bagaimana pula dengan syurga Allah? Berapakah bayaran yang harus aku sediakan untuk masuk ke dalamnya?

Susah benarkah kita hamba yang lemah dan tiada daya dan upaya ini untuk meluangkan masa sejenak setiap selepas solat untuk beristighfar, berzikir dan manadah kedua belah tangan dengan penuh pengharapan berdoa kepada Allah SWT untuk diampunkan segala dosa, bertaubat atas segala kesalahan, mohon keampunan Allah, mohon pembebasan dari api neraka Allah, dan mohon dilayakkan diri menjadi salah seorang daripada kelompok manusia yang mendapat redha Allah dan layak mendapat nikmat syurga Allah. Susah benarkah?

Apakah manusia mengharapkan syurga Allah tanpa apa2 bayaran, pengorbanan dan kepayahan? Tiada yang percuma hatta masuk ke jamban untuk berak pun dikenakan bayaran. Tengok wayang pun kena bayar untuk beli tiket. Nak makan kena bayar, nak barang pun kena bayar, nak kahwin pun kena usha wang hantaran. Lagi besar kemewahan yang diidamkan maka lagi besar usaha harga yang perlu dibayar.

Kita tiada upaya melainkan dengan kudrat dan iradat Allah. Maka keluarkan sedikit bayaran untuk mendaki masuk perjalanan yang jauh menuju ke syurga Allah. Bermula dengan duduk sejenak menadah tangan berdoa penuh ikhlas dan harapan kepada Allah SWT pada setiap kali selepas solat samada solat2 fardhu atau solat2 sunat. Tiada Ringgit Malaysia yang dikenakan Allah SWT untuk berdoa. Mulai hari ini istiqamahlah berdoa penuh kasih dan harap.

@@@

4 comments:

kinakona said...

Sgt terkesan. Subhanallah..

School Of Tots said...

TQ ank_ayah. Alhamdulillah.

D'Hatie Home Chocs said...

terasa banyak sangat kekurangan dalam dr ini......

School Of Tots said...

TQ D'Hatie Home Chocs.

Hati yg sakit bila satu ketaatan tak rasa manis tapi satu kemungkaran kita rasa seronok pula. Ubati hati yg sakit dengan makanan yg berkhasiat dan penawar yang mujarab..
e.g. menghadiri majlis2 ilmu.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...