Tuesday, July 30, 2013

Harta Terhebat Harta Waqaf

Menara Wakaf Bank Islam
Jalan Tun Perak, KL
Kalau pada posting yang lalu saya ada menyebut perihal Mariam Bee Binti Syeikh Abdul Hamid yang mewakafkan hartanya untuk pembinaan sebuah surau di Perak hinggakan namanya terukir pada dinding surau untuk kekal pada lipatan sejarah surau itu diceritakan dari generasi ke generasi, maka kali ini saya terkedu bila mendengar kisah yang diceritakan oleh kawan saya iaitu Sdra Azmi perihal surau Dadabhoy di Menara Wakaf Bank Islam di tengah2 KL ini. 

Betapa surau jumaat itu begitu imarah dengan jemaah jumaat dan solat2 fardu, serta padat dengan program tazkirah saban hari terutamanya di sepanjang Ramadan ini. Para penceramah jemputannya pula bukan calang-calang iaitu dari kelompok penceramah tersohor dan popular.

Saya begitu terkedu pabila Sdra Azmi mengkhabarkan kisah Ahmad Dawjee Bin Dadabhoy yang telah mewakafkan tanah prime land ditengah2 KL Golden Triangle ini. Antara pra-syarat yang diberikan ialah agar bangunan yang didirikan nanti tidak digunakan pada perkara yang bertentangan dengan syariat. 

Asbab barokah ibadah wakaf ini agaknya maka surau ini yang di bina dan diselenggara oleh Bank Islam begitu imarah dan hidup kini dan selamanya memandangkan kedudukan yang strategik di kawasan pusat tumpuan di tengah2 kepadatan popolusi warga kota. Setiap hari jumaat tiga level parking area akan di tukar menjadi tempat solat dengan hamparan untuk solat siap dengan skrin besar dengan live coverage pada setiap level. 

Sdara Azmi berkata asbab barokahnya penyumbang harta waqaf ini maka surau yang imarah itu telah dikenali di kalangan para jemaah sebagai surau Dadabhoy. Bank Islam telah menyewa bangunan ini dan dijadikan ibupejabatnya yang baru. Surau berkenaan terletak di dalam bangunan ini dan di bawah penyeliaan Bank Islam.

Arwah Ahmad Dawjee Bin Dadabhoy ini berasal dari Gujerat India yang meninggal dunia pada 24 Januari 1987 tanpa meninggalkan waris. Arwah tinggal dan meninggal dunia di sebuah flat biasa di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur. Almarhum dikatakan telah mewakafkan harta-hartanya sejak 1934 lagi dan di Malaysia beliau memiliki sebidang tanah 0.484 hektar di Jalan Perak, Kuala Lumpur. Ya, di KL golden triangle.

Tanah tersebut kini telah dibangunkan menjadi sebuah bangunan pejabat kelas-A setinggi 34 tingkat yang dikenali sebagai Menara Wakaf Bank Islam. Tabung Haji (TH) sebagai pemberi modal dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sebagai pemegang amanah harta wakaf. Ketika projek tersebut bermula pada sekitar 2007 nilai hartanah tersebut adalah RM 31.915 juta dan bakal menjadi RM 300 juta setelah selepas tempoh 25 tahun. MAIWP bakal menerima RM 56.6 juta dalam tempoh tersebut dan juga keseluruhan bangunan tersebut selepas tamat tempoh sewaan. Ini adalah model pembangunan, pelaburan harta wakaf yang sangat berjaya. 


"Bahawa Ahmad Dawjee Dadabhoy telah mewujudkan satu wakaf di sisi agama Islam. Ini berdasarkan kepada lafaz yang dibuat dalam Surat Ikatan Pengisytiharan Wakaf dan pengakuan bertulis saksinya Syed Mustapha bin Syed Wazir." 
- Fatwa diwartakan oleh JAWI pada 17 Aug 1989.

Dan ini juga bagi saya satu model pelaburan paling berjaya. Walaupun punya harta berjuta ringgit tapi arwah hidup di dunia dengan sederhana sahaja tapi lebih memandang kepada Akhirat dengan pelaburan wakaf yang hebat. Semoga kini dia berbahagia dengan harta berjuta pahala yang dibawanya ke Akhirat. 

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...