Thursday, July 18, 2013

Masa Tepat Raih Kemuliaan

Bahagia itu bila hati bertemu dengan Allah bukan kerana kemewahan atau kefakiran. Ramai kita lihat penghibur yang menghiburkan orang tapi dia sendiri tidak terhibur hingga terpaksa ambil dadah dan bahan terlarang. Hiburan yang sebenar ialah bila hati dapat taat pada Allah, ubudiyah pada Allah. Hiburan yang paling besar ialah hubungan dengan Allah. Nak Qasidah pun boleh sikit2, bukan sepanjang masa. 

Ramadan adalah masa tepat untuk kita meraih kemuliaan di sisi Allah. Setiap ruang Ramadan hendaklah di isi dengan segala kebaikan dan kebajikan. Dunia melambai dengan segala kemewahan dan hiburan namun orang beriman akan terus menghala mukanya kepada Akhirat.

Carilah puasa yang ada nilai di sisi Allah. Barangsipa yang berpuasa atas dasar iman bukan atas dasar suasana atau adat dengan penuh perkiraan dan perhambaan kepada Allah, maka harapnya puasa itu ada nilaiannya di sisi Allah. Setiap perkara yang hendak dilakukan dikira atas neraca keredhaan Allah. Ambil peluang di Ramadan ini dan jangan biarkan ia berlalu tanpa pengisian faedah yang semaksima mungkin.

Di sana akan tetap ada halangan iaitu godaan Iblis melalui ajen2nya dan godaan hawa nafsu. Jangan biarkan diri terpedaya lagi dengan godaan Iblis. Usah tunduk dengan godaan hawa nafsu yang menentang kehendak Allah, maka tundukkan ia dengan puasa. Didik hati untuk membesarkan Allah. Jadikan seluruh kehidupan dengan tunduk kepada Allah.

Syukur atas nikmat iman dan Islam yang membawa sifat kehambaan pada Pencipta. Moga2 dengan sifat kehambaan kita akan selamanya memegang jawatan mulia sebagai Hamba Allah. Di sisi Allah yang paling tinggi maqamnya ialah mukmin yang bertaqwa, mukmin yang ikhlas.

Suasana Ramadan menjana manusia kepada tahap soleh dan solehah yang bakal beroleh kemuliaan di negeri Akhirat nanti. Sempena Ramadan bulan bersih, bulan mendidik, bulan tarbiyah, maka bersihkanlah hati. Bersih hati membawa kita duduk di Rumah Allah yang bersih ini. Jangan bosan berbuat baik sesama makhluk kerana pastinya Allah akan membalas kebaikan itu dengan kebaikan jua. 

Jangan jemu sedekahkan al-Fatihah kepada si mati kerana satu masa nanti orang tidak akan jemu sedekah al-Fatihah kepada kita pula. Ambil kesempatan pada Ramadan ini untuk mata yang boleh lihat kepada perkara soleh. Cetuskan rasa kasih, cinta dan berahi untuk mengambil kesempatan melakukan amal soleh. Bawa anak2 ke Masjid semoga berkat Ramadan anak2 akan berubah menjadi anak2 yang soleh. 

Berserah hati kepada Allah dengan penuh ikhlas untuk mencapai maqam yang sempurna. Ikhlas itu duduk di hati yang kosong selain Allah. Ramadan itu bulan ikhlas. Buang segala hasad, dengki, buruk sangka, dan segala sifat tercela itu. Yang kedekut bisa jadi pemurah. Yang malas bertukar kepada rajin. Yang berat jadi ringan. Perbanyakkan ibadah, taubat dan damping pada Allah.

Ramadan bulan mulia, bulan keampunan. Mohon rahmat Allah, mohon keampunan dan pembebasan daripada api Neraka Allah. Berlumbalah untuk dapat Lailatul Qadr. Dirikan solat hajat setiap malam mohon penuh harap Allah pertemukan dengan Lailatul Qadr. 

Nafsu itu musuh. Nak buang nafsu tak boleh. Maka kena latih diri untuk lawan kehendak nafsu. Syaitan itu musuh bagi kamu. Antara perkara musuh bagi syaitan ialah:

  1. Ilmu - maka hadiri majlis2 ilmu, jadi orang berilmu, keluar daripada kepompong jahil.
  2. Makrifat - iaitu takutkan Allah, bukan takut pada makhluk.
  3. Mensucikan diri - banyakkan taubat, bila salah terus taubat kepada Allah.
  4. Solat Malam - bangun dan dirikan solat malam setiap malam.
  5. Berlapar pada siang hari - bila lapar nafsu jadi lemah.
  6. Kekal Berwudhuk - bila batal wudhuk terus ambil wudhuk, malaikat suka damping orang berwudhuk.
  7. Zikrullah - sentiasalah basahi bibir dengan zikrullah agar tiada ruang untuk syaitan.
  8. Solat 5 Waktu - peka dan jaga solat 5 waktu, jangan tangguh dan afdalnya solat berjemaah 5 waktu sehari semalam.
Moga2 kita akan sentiasa dinaungi rahmat Allah. Solat berjemaah menjanjikan kita tidak ditimpa kefakiran, tiada seksa kubur, menerima buku amal di tangan kanan, melalui titian sirat sepantas kilat, dan memasuki syurga tanpa hisab.

Ikhlas hati kepada Allah dan mengharap semua amal ibadah kita di terima Allah. Allah terima amalan orang bertaqwa. Sentiasalah kita mohon ampun dan istighfar. Sifat orang bertaqwa ialah sentiasa bertaubat. Sifat orang bertaqwa ialah sentiasa bersyukur dengan mengetahui kelemahan diri dan yakin bahwa semua pemberian daripada Allah. Menjalani kehidupan dengan sifat zuhud iaitu besederhana. Harap tidak dihisab di Akhirat nanti. 

Segala kejahatan terkumpul di suatu tempat dan kuncinya ialah cinta dunia. Manakala pintu kebaikan pula ialah zuhud kepada Allah. Setiap yang bernyawa akan menemui mati. Kehidupan dunia hanya tipu daya. Kita tanam sayur dan mengaku itu hak kita, tapi ulat kata hak dia. Tubuh itu hak kita, tapi kencing manis kata hak dia. Rumah ini hak kita, tapi cicak kat hak dia. Usah sayang dunia yang pura-pura ini. Tiada milik kita sebenarnya. Semua sekadar pinjaman yang sebentar.

Bina dinding dan pagar hati kita supaya tidak diganggu syaitan. Panggilan Allah yang mesti disahuti, Raja pada segala raja. Sabar memutus urusan dunia iaitu tidak rasa besar atau bangga dengan kehebatan dunia ini kerana ibadah dan munajat pada Allah. Kenal kepada siapa kamu munajat? Permohonan apa yang kamu minta? Moga keluar daripada madrasah Ramadan ini dengan kejayaan menjadi manusia yang Taqwa.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...