Thursday, September 29, 2011

Kelompok Terpilih

Syawal sudah meninggalkan kita. Zulkaedah kini muncul. Penerbangan haji pertama sudah berlepas. Musim haji sudah tiba. Di ofis, kawan saya Sdra Mahmud, Sdra Ariffin dan Sdra Ayob akan menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci, Alhamdulillah. Saya doakan Allah permudahkan segala urusan mereka. Saya juga mohon mereka doakan agar Allah permurahkan rezki dan permudahkan urusan untuk saya dan isteri dapat pula mengerjakan ibadah haji pada suatu masa nanti, insyaAllah. Khabarnya tahun ini seramai 28,000 jemaah haji dari Malaysia bakal menunaikan ibadah haji.

Sesungguhnya bakal-bakal haji ini adalah tergolong dalam kelompok manusia yang terpilih untuk mendapat undangan daripada Allah SWT bagi menjadi tetamu-Nya. Ramai yang tidak terpilih walaupun sudah bersedia dari segi fisikal dan harta-benda. Alangkah hebatnya jemputan ini. Sebuah perjalanan dan pengalaman bagi mengadap Allah SWT. Sudah tentulah persediaan ruhani dan jasmani yang mantap akan mengiringi.

Benarlah Islam ini agama yang syumul, lengkap segalanya. Ia bukan sekadar agama teori tetapi penuh praktikal. Bagi saya, Ibadah haji ini memberi peluang kepada seorang muslim untuk menjalani pengalaman praktikal:


  1. Bermusafir meninggalkan rumahtangga, anak2, keluarga, harta-benda dan segalanya (sebagaimana bila kita mati semuanya akan kita tinggalkan).



  2. Untuk anak2 kita melalui kehidupan tanpa ibubapa di sisi (sebagaimana bila kematian ibubapa atau orang tersayang).



  3. Untuk berada di bumi ambiya, merasai sendiri suasana di tanahair Rasulullah dan membayangkan perjuangan dan kehidupannya.



  4. Juga merasai sejarah ibadah haji itu sendiri yang bermula dizaman Nabi Ibrahim terutama ibadah sa'ie dan korban.



  5. Merasai bahawa manusia ini semuanya sama, tiada perbezaan darjat atau pangkat. Hanya takwa kepada Allah.



  6. Merasai suasana di Arafah seolahnya perhimpunan di Padang Mahsyar nanti bersama lautan manusia.



  7. Merejam iblis dan syaitan dari kehidupan pada lontaran jamrah.



  8. Untuk berkorban harta-benda dan kesenangan bagi menuju redha Allah.



  9. Untuk berjaya dan bersabar melalui segala ujian di Tanah Suci demi mencapai redha Allah.



  10. Beribadah di Masjidil Haram dan Masjid Nabi yang ganjarannya berlipat kali ganda dan menjalani pelbagai rukun haji yang penuh hikmah dan misteri demi penyucian diri dan hati patuh kepada syariat Allah.



Selamat menempuh perjalananan dan pengalaman agung ini kepada semua tetamu Allah sekelian. Doakan supaya umat Islam terpelihara daripada segala fitnah akhir zaman dan kebangkitan Islam akan berterusan sehingga mencapai kemuncak kemenangan.




@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...