Tuesday, September 13, 2011

Rumah Terbuka

Weekend lepas khabarnya jem di sana sini kerana warga kota berkunjung ke rumah terbuka hari raya. Itulah meriahnya beraya di KL ni. Kalau kat kampung sambutannya setakat seminggu paling lama, tapi kat KL ni rayanya sebulan terutamanya dihujung minggu memang padat dengan majlis rumah terbuka. Perancangan perjalanan dan urutan jemputan juga mesti dibuat dengan baik. Kalau tidak mungkin akan kecewa kerana banyak kehilangan masa di jalanan hingga ada jemputan yang terlepas nanti.


Aku berkunjung ke rumah terbuka Maybank untuk kali pertama. Memang best, maklumlah budget besar. Bagi aku kalau nak buat rumah terbuka ni mesti buat betul2, biar puas hati. Next year kalau buat insyaAllah orang datang lagi. Selalunya kat tempat lain kalau menu kambing panggang memang kena Q panjang, tu pun dapat sikit je. Tapi kat Maybank ni, mewah beb, aku sampai balun dua pinggan kambing panggang black pepper. Pastu aku pekena satay dan pesembor. Minuman pulak air fresh oren, air guava dan yg istimewa ice blend 'starbuck'. Last sekali pembasuh mulut buah2an & kueh mueh. Lasting impression. So next year kalau dapat jemputan aku datang lagi kot kat Maybank ni.


Malamnya selepas melawat anak2ku di UIA Gombak, aku singgah di Dewan Zulkifli Taman Melewar. Sebelum tu dinner mihun sup di salah satu gerai kat situ. Aku mengikuti ceramah oleh Tn Ibrahim, Mat Sabu & TG Hj Hadi bersama lebih 1,200 pengunjung yang lain. Siapa sebenarnya pejuang kemerdekaan menjadi antara topik menarik yang dikupas oleh Tn Ibrahim dan Mat Sabu selain dari huraian konsep negara kebajikan oleh TG Hj Hadi. Aku bertolak pulang sekitar 11:30mlm.


Esoknya hari Ahad aku berkunjung ke 4 rumah terbuka bermula dengan rumah kawan anakku di Perumahan Kasturi. Di sana juadah istimewanya ialah nasi tomato. Kemudian singgah di rumah Nizam dan pekena laksa johor. Seterusnya di rumah Ust Roslan di Baitul Islah, aku makan nasi impit dan rendang. Hujan turun renyai2. Malamnya selepas isyak aku berkunjung ke rumah Hj Nawi dengan juadah istimewanya nasi lauk gulai kambing dan dalca. Di iringi air tebu sejuk dan disudahi hirupan teh o panas.


Hari ini aku meneruskan puasa sunat bulan syawal. Ini adalah hari ke 4. Tengah puasa begini, imaginasi merewang pula. Terasa ingin sangat pekena nasi kandar Brahimsha jln TAR lauk daging hitam dan sotong...ish ish. Nafsu perut dah mula tunjuk belang. Tadi call orang umah mintak masak percik ayam untuk berbuka. Beres kata isteri. Jam baru 3:56ptg. Lepas asar nanti aku ingat nak terus belah.



Setiap tahun aku sekeluarga tidak pernah miss untuk buat rumah terbuka. Tapi tahun ini bila isteri bertanya samada nak buat ke tak? Aku menegaskan tak payah, sebab penat. Tapi dua tiga hari ini anak bongsu dok desak suruh buat sebab kawan2nya ramai nak datang. Aku tetap kata tak payah. Isteri aku kata kita buat secara small scale pada hari Ahad ni. Sebab memang ada kawan2 yang nak mari dan dok bertanya bila open house kita orang? Jadi kena buat jugak la kot secara kecil-kecilan. Permintaan hangat dari mereka2 ini ialah jamuan nasi dagang. Masa balik Kelantan raya last week memang dah beli beras nasi dagang sekampit 5kg.


Kat kalendar aku dah mark 6 rumah terbuka untuk dikunjungi pada minggu mendatang. Disamping kena menyambut tetamu yang akan mengunjungi kami pada dua hari ahad yang berikut ini. Aku masih ingat last year aku sekeluarga mengadakan 3 kali rumah terbuka untuk 'invited guests' pada 3 hujung minggu yang berturut. Tidak kurang dari 150 tetamu yang hadir terutamanya dari kelompok kawan anak2 kami, jiran tetangga, dan kenalan kami sekelian. Istimewanya rumah terbuka raya kami ialah isteri masak sendiri semua juadah termasuklah biskut raya. Agak penatnya ialah kerana kami tidak pernah ada helper atau orang gaji. Semuanya gotong royong kami 5 beranak.


Kesimpulannya budaya Rumah Terbuka sudah sinonim dengan sambutan raya di kota, samalah seperti budaya balik kampung pada minggu pertama raya. Semoga ada kebarokatan dalam pengendalian Rumah Terbuka ini di samping peluang untuk berkenal-kenalan dan bersilaturrahim sesama kita.


@@@

2 comments:

Cikli said...

kambing 2 pinggan takpa. orang kata kolestrol kurang.
meriah betul.

School Of Tots said...

Ya betul Cikli. Daging kambing better than daging lembu, kurang kalori/lemak/kolestrol...he he.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...