CLICK n GO

Thursday, September 08, 2011

Jihad Menuntut Ilmu di UIA Gombak

Kampus UIA Gombak



Pada hari Selasa lalu anakku Amir & Farihin telah mendaftar sebagai mahasiswa sarjana muda UIA di kampus Gombak setelah bercuti panjang 6 bulan selepas berjaya menamatkan pengajian peringkat asasi di Kampus PJ & Nilai.

Amir akan ke fakulti kejuruteraan dalam pengkhususan Otomotif manakala adiknya pula di fakulti ekonomi dengan pengkhususan Akaun. Amir ditempatkan di Mahallah Farouk dan Farihin di Mahallah Sumaiyyah.

Maka bermulalah sebuah perjalanan jihad menuntut ilmu di sebuah institusi yang ulung yang menghidangkan flavor antarabangsa. Di sini sebuah perjuangan dan pengorbanan bagi menuntut sesuatu yang haq. Ilmu Allah yang Maha Kaya yang diberi ruang oleh Allah untuk dituntut hamba-Nya.

Di kampus ini kulihat para pelajar dari pelbagai bangsa dan negara merantau untuk mencari ilmu. Ada dari benua Afrika, ada dari Eropah, benua China, Asia Tenggara, dan Timur Tengah.

Kampus yang gah di pusatkan pada Masjid Sultan Ahmad Shah yang majestik sebagai fokal poin bagi mendirikan solat fardu dan sunat, majlis ilmu, bermunajat pada Allah, mengulangkaji dan berdiskusi. Dapat dirasakan kebarokatan dan aura yang berkesan menusuk sanubari.

Aku doakan anak2ku faham untuk menyesuaikan diri dan mengoptimakan masa yang ada sepanjang tempoh pengajian selama kurang lebih 4 tahun mendatang ini. Janganlan jadi seperti pekerja kutubkanah yang buta ilmu walaupun dikelilingi pelbagai kitab ilmu dan buku2 ilmiah.

Apapun, fokus kepada penggalian ilmu dan belajar rencah kehidupan supaya 'street smart' dan bersedia untuk mengharungi hidup yang penuh pancaroba masakini dan mendatang. Anak2ku cintailah ilmu dan majlis2 ilmu. Ambil setiap peluang yang terhidang. Jadilah manusia alim yang faham agama dan berjiwa intelek. Kuatkan jatidiri. Kukuhkah akidah, jaga aurat dan akhlak.

Papa doakan kalian berjaya cemerlang mengharungi persoalan dunia untuk cemerlang dalam setiap bidang dan yang utama supaya tidak menyesal dan tidak rugi di akhirat nanti. Remember Allah is watching. Bergantung harap pada Allah dalam setiap hal setelah berusaha yang terbaik mungkin. Pahala jadi rebutan dan dosa jangan dipandang ringan. Selamat Berjihad Anak2ku. Nawaitu ikhlas kerana Allah.


@@@

2 comments:

Cikli said...

belajar tugas sepanjang hayat.
semoga anak-anak tuan sot sukses dunia akhirat

School Of Tots said...

TQ Cikli kerana doa dan kata2 semangat itu. Memang benar kita semua adalah penuntut ilmu. Ilmu itu hak kita dari Allah SWT. Sama2lah kita tuntut hak kita ini hingga ke hujung hayat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...