Wednesday, November 27, 2013

Siapa Dapat Masuk Syurga?

Siapakah yang akan dapat masuk ke Syurga Allah? Manusia dapat masuk Syurga jika dipilih Allah. Hanya Allah yang berhak memasukkan manusia ke dalam Syurga atau Neraka. Namun sebagai asas perkiraan atau ground rule maka ciri-ciri sunatullah haruslah terlebih dahulu dipenuhi. 

Jadi saya ingin mengajak untuk membuat satu analisa secara sedikit ilmiah bagi memberi gambaran kasar. Supaya kita tidak mengambil mudah persoalan Syurga Neraka ini. Jangan anggap kerana aku ini Muslim maka tempat aku di Syurga. Mari kita tapis dan geledah.


Di nyatakan kini kedapatan kurang lebih 7.1 Bilion umat manusia di muka dunia ini. 23% daripada jumlah ini adalah Muslim iaitu sekitar 1.62 Bilion.


Menjelang tahun 2030 populasi dunia akan berkembang ke jumlah mencapai angka 8 Bilion umat manusia yang mana 26% adalah kelompok Muslim iaitu kurang lebih 2.2 Bilion adalah Muslim.



******



The world population is 32% Christian, 23% Muslim, 15% Hindu, 7% Buddhist, and 0.2% Jewish, according to a new demographic study from the Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life.
The Pew Forum found that 157 countries have a majority Christian population, while 49 have a majority Muslim population. The five nations with the largest Christian population are the United States, Brazil, Mexico, Russia, and the Philippines.
The average Muslim (23) is younger than the average Christian (30): worldwide, the median age is 28.
******
By 2030 the global population is set to reach over 8 billion and 26.4% of that population will be Muslim.
A report by the Pew Forum on Religion & Public Life titled “The Future of the Global Muslim Population” projects that the number of Muslims in the world is set to double from 1.1 billion in 1990 to 2.2 billion in 2030.
While these are impressive numbers, it actually indicates that the worldwide growth of Islam is “growing but slowing” as it will drop from a growth rate of 1.7% between 2010 and 2020 to 1.4% between 2020 and 2030.
Pew project that Pakistan is set to overtake Indonesia as the country with the world’s largest number of Muslim’s as it’s Muslim majority population pushes to over 256 million. The number in the U.S. will double to over 6.2 million while Afghanistan’s Muslim population is set to rise by almost 74% as the number rises from 29 million to 50 million, making it the country with the ninth largest Muslim population in the world.
*****
Apakah semua muslim dapat masuk Syurga? Soalan yang relevan untuk dicerna. Perlu di ingat majoriti Muslim ini hanya Muslim pada nama. Berapa ramai yang engkar perintah Allah iaitu tidak mengikut suruhan Allah atau tidak meninggalkan larangan Allah. Setuju? Berapa ramai yang tidak solat? Berapa ramai yang rusak akidah? Berapa ramai yang mengikut ajaran sesat?

Berapa ramai pula yang beribadah namun tidak mendapat nilaian di sisi Allah? Betapa ramai pula yang amal buruknya lebih berat timbangannya daripada amal baiknya? Berapa ramai pula yang akan gugur tika melintas titian sirat nanti?


Jadi berdasarkan statistik populasi terkini, jika 1.62 Bilion daripada 7.1 Bilion manusia di dunia hari ini mangaku diri sebagai orang Islam maka berapa ramai sebenarnya yang dapat masuk Syurga Allah berdasarkan faktor asas iaitu memenuhi segala kriteria sunatullah sebagai pre-requisite untuk melayakkan diri bagi memohon dan diberi pertimbangan sewajarnya mendaftar keahlian untuk masuk ke Syurga Allah?


Di kalangan Muslim itu terpecah kepada banyak kumpulan dan yang selamat ialah kalangan ahli sunnah wal jamaah iaitu orang Islam yang berpegang dan beramal dengan al-Qur'an dan as-Sunnah. Berapa ramai daripada kalangan 1.62 Bilion ini ahli sunnah wal-jamaah? Katalah 50%. Maknanya 810 juta orang sahaja. Berapa ramai daripada kelompok ahli sunnah wal-jamaah ini yang amal soleh lebih banyak berbanding dengan amal dosanya? Katalah 50% maka yang tinggal hanya 405 juta orang sahaja. 


Malah setelah pelbagai checkpoint dan tapisan di buat, jumlah akhir yang lepas dan layak dipertimbangkan untuk dapat masuk Syurga mungkin angka yang jauh lebih kecil lagi. Ada statistik menyatakan 80% umat Islam tidak solat. Apa harapan yang ada? Itulah hakikatnya. Kelompok manusia yang dapat masuk Syurga hanya sedikit. Yang banyak ialah manusia yang dihumban ke api Neraka.


Banyak yang sangat perlu kita fikir dan risau. Apakah bekalan pahala aku cukup untuk hidup selesa di akhirat besok iaitu dapat masuk ke Syurga Allah? Masa makin suntuk. Perjalanan masih jauh. Bekalan kena banyak. Tiada masa untuk di sia-siakan lagi. Tiada ruang untuk bergelak ketawa lagi. Jadikan setiap detik itu pahala bukan dosa.


Ya Allah kekalkan aku di jalan yang lurus menuju redha Mu dan berikan aku pengakhiran yang baik. Ampunkan segala dosaku yang banyak ini. Terimalah segala amalku yang sedikit ini. Hindari aku dari azab Neraka Mu. Jadikan aku tergolong dalam kelompok yang sedikit. Redha kan aku untuk layak masuk ke Syurga Mu. Amiin.


@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...