Thursday, November 21, 2013

Pengurusan Akhirat

" Ustaz, saya sebagai warga emas nak bertanya. Apakah amalan yang terbaik untuk kami ini, maklumlah hidup pun dah tak lama lagi?" Tanya seorang pemanggil secara live pada sebuah program radio IKIM. 

Saya memasang telinga apakah jawaban yang akan di sampaikan oleh Ustaz untuk meraikan soalan yang begitu relevan itu. Ustaz tadi pun menjawab. Katanya ada tujuh perkara yang kita kena ambil tindakan:

  1. Kasi beres soal Rukun Iman. Kena pekemas kalau belum kemas.
  2. Kasi beres soal Rukun Islam. Ambil peduli dan tindakan sewajarnya berdasarkan ilmu.
  3. Kena selalu taubat. Setiap perlakuan dosa mesti disegerakan dengan taubat mohon keampunan dengan penuh rasa penyesalan dan keazaman sebenar untuk tidak mengulangi perlakuan dosa itu.
  4. Tinggalkan benda haram. Yang haram itu jelas. Tinggalkan. Yang samar dan syubahah pun tinggalkan.
  5. Solat yang khusyuk. Ushakan setiap solat kita masuk dalam kategori solat yang khusyuk ikhlas dan taat kepada Allah SWT.
  6. Menulis hutang. Tulis dan rekodkan segala hutang piutang yang ada dan beritahu kepada pewaris terutamanya isteri atau suami.
  7. Buat amal soleh yang kekal manfaatnya. maka sudah tentulah keutamaan kita ialah untuk berusha meninggalkan anak soleh yang akan mendoakan untuk kita yang berada di alam barzakh nanti. Keduanya banyakkan amal jariah yang merupakan bekalan untuk akhirat nanti. Seterusnya fokus untuk meninggalkan ilmu2 yang dapat memberi manfaat kepada umat ini, contohnya resepi ikan percik juga dapat memberi manfaat kepada ramai orang bila diguna pakai.

I think we all should learn Akhirat Management. It should be part of the curriculum. Kita kena mantop dalam skil pengurusan akhirat ni. Maklumlah setiap hari kita bangkit daripada tidur, mendekatkan satu hari lagi kepada akhirat dan memendekkan satu hari lagi hidup di dunia. Itu hakikat. Objektif seorang hamba ialah Akhirat bukannya dunia.

Ibarat pemanduan di lebuhraya PLUS daripada plaza tol Jln Duta menuju utara. Kita bergerak ke depan bukan undur ke belakang. Setiap detik akan mendekatkan kita kepada destinasi akhir. Perjalanan kita jauh. Di depan sana ada detik kematian. Perasan tak kat tepi lebuhraya ada di tanda km berapa. Jadi ibaratnya detik kematian itu bisa berlaku anytime. Kita tidak tahu tika nya, contohnya mungkin di km 105, km 185, km 378 dan seumpamanya? Yang pasti mati itu pasti pada satu detik di depan sana. Tidak boleh exit lagi.

Manusia sentiasa hijrah. Hijrah dari alam Ruh ke alam Rahim ke alam dunia, alam kubur, hijrah ke padang mahsyar, timbangan, titian sirat, dan akhirnya landing di Syurga atau Neraka. Apa persiapan? Kena buat amal soleh selagi denyutan jantung berjalan. 

Otak manusia punyai berbilion sel. Einstein yang diakui sebagai manusia genius itu pun hanya menggunakan 20 juta sel dalam otaknya. Maknanya potensi otak manusia itu sangat besar lagi. Siapa orang yang paling cerdik? Orang yang banyak ingat mati. Jadi orang alim bila ingat mati kerana cari ilmu cari bekal untuk akhirat.

Pengurusan akhirat yang cekap memerlukan kita untuk menntut ilmu, baca dan faham Qur'an, banyakkan zikir, menjaga silaturahim dan fikir permasalahan masyarakat. Kita kena ubah dan hijrah. Hijrah mata daripada melihat benda maksiat dan dosa kepada melihat tok2 guru, helaian kitab dan al-Qur'an, dan rumah Allah. Hijrah telinga daripada mendengar 33 stesen radio yang sepanjang masa menyiarkan irama dan lagu kepada mendengar kuliah2 agama bagi memenuhi iman di dada. Hijrah mulut yang rajin bercakap di ofis dan kedai2 kopi kepada ringan berzikir. 

Kalau kita sanggup berdiri bersesak-sesak berjam-jam kerana membeli tiket bola final Piala Malaysia, maka apa kata hijrah untuk sanggup berdiri mendirikan solat subuh secara berjemaah di rumah Allah. Kalau si suami sanggup membeli baju berharga RM300 kepada isteri tercinta, apa kata hijrah untuk beli tudung berharga RM30 untuk isteri dapat menutup auratnya demi iman. 

Kalau selalu naik moto besar konvoi ke sana ke mari hingga sampai ke Tg Tok Kong, maka apa kata hijrah naik moto besar itu ke masjid dan surau di kawasan perumahan kita untuk solat berjemaah pada setiap kali azan dilaungkan.

Kalau setiap pagi aku tidak miss baca newspaper cover to cover, maka apa kata aku hijrah untuk baca kalam Allah walau sekadar dua ayat setiap pagi. Aku selalu rasa RM50 itu cukup besar bila berada di masjid, tapi sangat kecil nilainya bila berada di supermarket. Apa kata aku hijrah untuk suka bersedekah dan beinfaq di jalan Allah kerana itulah harta yang bakal aku bawa ke akhirat nanti.

Renungkanlah hebat sangatkah kita ini? Hijrah diri kita sebelum bertemu dengan Allah. Mantopkan pengurusan akhirat kita supaya tidak kelam kabut bila berada di akhirat nanti. Bukankah kita akan kekal hidup di akhirat selama-lamanya? Jangan sekadar percaya. Tapi yakinlah. Setiap pagi bangkit daripada tidur mendekatkan aku satu hari lagi kepada Akhirat. Aku cerdik? Aku ingat mati.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...