CLICK n GO

Monday, November 18, 2013

Kat Mana Duduk Dapat Pahala?

Kat mana duduk dapat pahala? Masjid. Mengaji dapat pahala lain. Solat dapat pahala lain. Ikuti majlis ilmu dapat pahala lain. Cuma pahala ni tak nampak. Tu yang ramai manusia tak perasan. Pahala di tangguh dapat kat akhirat besok. Itu janji Allah. Asbab pahala ni tak nampak maka ramailah manusia tak berapa gemar pi masjid. Depa lebih gemar pi supermarkat atau pasar malam atau dok rumah tengok TV.

Mai kita perbetul pegangan. Segala sesuatu kena rujuk pada Allah. Ini asas tauhid asas aqidah kita. Kesihatan, rujuk pada Allah. Nak cari penawar kesusahan? Kena kenal dulu sapa yang uji kamu? Tuhan yang uji kamu. Tuhan yang kasih kamu, yang uji kamu.

Tok Wan melangkah masuk pintu rumah, tup...kena buah guli atas dahi. Benjol. "Sapa baling ni?" sergah Tok Wan. "Cucu tok la sapa lagi," sampuk Nenek Wan. Tok Wan marah tak? Tak marah. Sebab apa? Sebab dia kenal cucu dia. Tok Wan sayang kat cucu dia buah hati intan payung.

Bila Allah sayang kita, Allah akan uji. Bermacam ujian. Orang paling berat kena ujian ialah para Rasul dan Nabi. Mereka paling taat pada Allah dan paling Allah sayang, maka Allah telah berikan ujian tahap maut pada mereka. Nampak tak? Makin disayang makin dikasih, maka makin berat diujinya. Bila datang kesusahan, rujuk pada Allah. Bila datang kesenangan dan kemudahan, Alhamdulillah. Puji pada Allah. Bila naik sampan, tiba2 datang ribut, maka cepat2lah cari pulau, cari perlindungan. Ujian kita kecil saja jika mahu dibandingkan dengan orang lain. 

Apa-apa pun ingat azali. Allah sudah tentukan pada azali. Kita tiada upaya. Nikmat dan bala daripada Allah. Menentu pada azali. Hj Husen pesara tentera ada seorang anak bernama Mohd Iqbal belajar di pusat tahfiz. Mohd Iqbal jadi volunteer pada satu muktamar para ulama Kedah. Mohd Iqbal ditugaskan menghantar seorang Ustaz dengan motornya untuk pulang ke tempat penginapan di Pusat Tahfiz. Mohd Iqbal telah terlelap semasa memandu motornya itu dan terlanggar tiang lampu. Dia mati ditempat kejadian manakala Ustaz yang membonceng tadi cedera. 

Masa itu masih belum ada handphone, jadi Ustaz di pusat Tahfiz iaitu Ustaz Ayob bersama beberapa orang lagi berkunjung ke rumah ayah Mohd Iqbal iaitu Hj Husen untuk menyampaikan khabaran ini secara langsung. Sampai ke rumah Hj Husen sekitar pukul dua pagi. Masa itu Hj Husen dok ngaji Qur'an. Jarang nak jumpa orang ngaji Qur'an pukul dua pagi. 

"Assalamualaikum," Ustaz Ayob memberi salam. Hj Husen pun menutup Qur'an yang dibacanya dan membuka pintu sambil menjawab salam. "Hj maaf menganggu malam2 ni. Anak Hj iaitu Mohd Iqbal kemalangan motor dan meninggal dunia dalam pukul 12 malam sekejap tadi." Hj Husen bertanya, "Dia pi mana malam2 tu?" Ustaz menjawab,"Dia bertugas menghantar Ustaz balik ke tempat penginapan." Hj Husen terus menzahirkan kesyukurannya, "Alhamdulillah." 

Bolehkah kita menjadi setenang Hj Husen? Terkadang apa yang kamu benci itu baik untuk kamu dan yang kamu suka itu buruk untuk kamu. Ada sebab atau tidak ada sebab sesuatu yang berlaku itu, kita kena redha. Hj Husen redha ketentuan ajal maut anaknya itu. Besoknya Hj Husen bertugas di muktamar ulama Kedah itu seperti biasa, seolah tiada apa yang berlaku. Inilah seorang yang faham perihal apa-apapun, ingat azali. Kita tiada apa upaya pun.

Pabila kita berjuang, walau kita menang atau walau kita kalah, maka kena redha. Tika kita berniaga, ada kala dapat untung dan ada kala rugi. Tapi kita steady. Terima segalanya ini daripada Allah. Tak goyang sedikit pun. 

Ibarat angin kencang bertanding dengan angin lembut untuk menjatuhkan seekor kodok di atas pokok. Angin kencang yakin dia boleh jatuhkan kodok itu. Dia tiup angin kencang hingga bergoncang pokok itu. Tapi si kodok pegang kuat2 dahan pokok dan dia tidak jatuh. Tiba giliran angin lembut. Tiupan angin lembut yang sepoi2 bahasa itu telah memberi rasa dingin dan nyaman hinggakan kodok terlena. Apa lagi jatuhlah dia ke tanah kerana terlepas dakapannya di dahan pokok tadi.

Begitulah juga ibarat orang main bola. Kadang tu top striker tendang bola sikit punya kuat tapi penjaga gol tepis bola steady je, gagal gol. Tapi ada kala striker kuis slow je bola tapi berjaya menghasilkan jaringan. nampak tak? 

Orang berpangkat besar duduk bangunan tinggi2, bila depa tengok orang kat bawah nampak kecik semacam je, boleh dipijak2. Tapi dia lupa orang kat bawah tu pun bila pandang hala ke tingkat 88 tu, nampak mamat tadi kecik jugak, boleh di tenyeh2 anytime.

Yang besar adalah Allah. Maka janganlah putus asa. Jangan kecewa. Segala upaya manusia tidak akan bisa meroboh kota takdir Allah. Kalau kita bergantung kepada usaha kuat kita maka jika kita gagal memperolah apa yang dihajati, kita rasa kecewa. Bila kita dapat pula, kita akan rasa bangga diri. Rujuk pada Allah. Bila gagal kita tidak kecewa. Bila berjaya kita tidak sombong.

Satu hari Islam akan menang. Itu janji Allah. Pemuda al-Kahfi ditidurkan selama 300 tahun untuk dibangkitkan bagi menyaksikan kemenangan. Pemuda Kahfi bersembunyii di dalam gua itu tika semua manusia di luar sana tidak beriman. Selepas 300 tahun baru tampak hasil perjuangan mereka iaitu semua manusia di luar telah beriman. Maka jangan putus asa dalam perjuangan. Sesuatu perjuangan untuk menegakkan Islam memerlukan umur Nabi Nuh dan sabar Nabi Ayub. Satu hari Islam akan menang. Yakin sungguh2 macam tu.

Syed Qutb pernah berkata bahawa kezaliman ambil masa lama tapi tidak kekal, tapi kebenaran akan menang walaupun lemah dengan izin Allah. Kena pandang pada azali. Rujuk pada Allah. Kalau menang memanjang dalam perjuangan, akan mengundang leka. Jalan lurus kalau di selang seli sekali sekala dengan selekoh akan menyegarkan pemanduan. 

Masa makin suntuk. Umur semakin pendek. Kematian semakin hampir. Bekalan kena banyak. Kerana perjalanan sangat jauh. Rujuklah kepada Allah. Hidup dunia ini sekadar hiburan. Miliki pandangan jauh hingga Akhirat. Itu destinasi kita dalam perjalanan ini. Rajin2lah berkunjung ke Rumah Allah mengikuti majlis2 ilmu. Semoga kita mendapat ilmu dan petunjuk ke jalan yang lurus menuju destinasi hakiki itu.

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...