Wednesday, October 09, 2013

The Red Warriors 2013

Gomo Kelate Gomo !!
Juara Bertahan Piala Malaysia

Pasukan bolasepak Kelantan terus gah di pesada bolasepak negara. Era kebangkitan Kelantan mula terserlah bermula di musim 2009. Sebelum itu pasukan bolasepak Kelantan memang tidak banyak mengecap kejayaan walaupun dibarisi oleh pemain2 hebat dan berbakat setiap tahun. Kelantan  sering menjuarai Piala Emas Raja-Raja dan Piala Presiden dan ini menunjukkan Kelantan tidak kering daripada kelompok pemain2 yang berbakat hebat. 


Namun di peringkat pertandingan yang lebih besar Kelantan terus-terusan gagal mengecapi kejayaan sebenar. Ada saja sentuhan kecundang yang berlaku di tengah jalan atau masalah sampingan atau dalaman yang mengheret mereka keluar daripada arus perdana bolasepak negara terutamanya soal pengurusan, masalah gaji dan disiplin pemain. 

Kelantan menjadi pasukan yang digeruni dan punyai puluhan ribu peminat fanatik yang sangat setia tapi tetap gagal menjadi kuasa besar bolasepak negara saban tahun. Penduduk Kelantan terutamanya anak muda melihat bolasepak sebagai sukan paling popular dan sumber hiburan dan kebanggaan negeri yang bisa menaikkan semangat dan maruah rakyat Kelantan. Mereka sanggup bergolok bergadai atau menitiskan darah kerana maruah. Saya sendiri di era 80'an dan awal 90'an jarang miss menyaksikan perlawanan di Stadium Sultan Mohd ke-IV dan sering naik bas dari KB ke Stadium Merdeka bersama kawan2 untuk  menyaksikan perlawanan Kelantan menentang Selangor.

Nama-nama tersohor yang besar jasa mereka dan pernah meniti di bibir para peminat serta menjadi kebangaan rakyat Kelantan ialah seperti  Dali Omar, Kamaruddin Md Noor, Anizan Daud, Hashim Mustapha, Zahasmi Ismail, Zami Md Noor, Halim Napi, Halim Ramli, Wan Kamaruzaman, Boonpot Paraphot, dan Warrawoot Srimaka.

Pasukan Kelantan ini tidak pernah sunyi daripada mendapat sokongan padu para peminat yang setia yang begitu bersemangat menyokong mereka. Penyokong Kelantan memang berakal umbi sudah lama maka tidak peliklah jika kumpulan penyokong Kelantan merupakan antara yang paling besar dan terulung masakini yang tidak jemu memenuhi setaip ruangan stadium home and away pada perlawanan yang melibatkan Kelantan.

Tahun 2007 menyaksikan perubahan dalam lanskap kepimpinan KAFA yang baru apabila TS Annuar Musa diberi kepercayaan menerajui Persatuan Bola Sepak Kelantan bagi penggal 2007/2010. Pasukan bolasepak Kelantan mula di gelar The Red Warriors (TRW). Era perubahan TRW mula menjadi kenyataan. Pada musim 2007/08 itu Kelantan berjaya menduduki tempat ke-3 Liga Perdana. 

TS mungkin berjaya menerapkan sistem pengurusan yang lebih perofesional berteraskan model pasukan di EPL dan berjaya pula meningkatkan sumber kewangan sumbangan para penaja. Kini brand TRW sudah boleh dijual dengan laris dan menjadi kebangaan sebagai suatu yang berkualiti. Saya dapat lihat para peminat TRW begitu bangga memakai jersey rasmi TRW seumpama peminat Chelsea atau Liverpool bangga memakai jersey pasukan mereka masing2. Kudos saya ucapkan kepada TS Annnuar Musa dan tepat sekali TS mendapat gelaran Bapa Pembangunan Bolasepak Kelantan.

Pada 2009 Kelantan mula digeruni kawan dan lawan bila bergelar Naib Juara kepada dua pertandingan berperestij negara iaitu Piala FA dan Piala Malaysia. Pasukan TRW bukan pasukan sebarangan lagi. Pada 2010 Kelantan akhirnya mencipta sejarahnya tersendiri kerana berjaya mencapai status Naib Juara Liga Super dan Juara Piala Malaysia. Pada 2011, Kelantan mencipta sejarah memenangi Piala Sultan Hj Ahmad Shah buat kali pertama. Untuk rekod, Kelantan FA pernah beraksi sebanyak 5 kali di pentas akhir Piala Malaysia iaitu pada tahun 1955, 1970, 2009, 2010 dan 2012.

Mungkin peningkatan Kelantan agak ketara pabila dibimbing juralatih Peter Butler dari England pada musim 2008/09. Selepas itu TRW di bimbing oleh B.Sathianatahn, M.Karathu, dan Butler sekali lagi. Bojan Hodak mula membimbing pasukan bermula musim 2012 dan telah membawa pasukan Kelantan menjuarai Piala FA buat kali pertama dan berjaya mengekalkan kejuaraan Liga Super 2012 yang dimenangi Kelantan pada musim sebelumnya. Kelantan mengesahkan selaku kuasa besar bola sepak negara musim 2012 dengan melengkapkan kejuaraan treble selepas menjulang Piala Malaysia buat kali kedua dalam tempoh tiga tahun.

Pada musim 2013, TRW sudah berjaya mengungguli Piala FA dengan mengalahkan JDT 1-0 di pentas final. Dan kini JDT turut menjadi mangsa kebangkitan TRW di pentas Piala Malaysia pabila di benam 1-6 di KB setelah JDT menang di JB 4-2. Kini ATM menanti TRW di Stadium Shah Alam pada 18 Okt nanti di peringkat semi final pertama. Melihat kepada prestasi semasa saya yakin TRW bisa menjinakkan ATM dan bakal beraksi di pentas final Piala Malaysia sekali lagi. Jangkaan saya lawan TRW di final Piala Malaysia ialah pasukan Sarawak.Sudah tentu satu pertembungan yang hangat. 

Dengan pemain hebat seperti Piya, Apex, Indra Putra, Obinna Nwaneri, Dickson Nwakaeme, Fakri Saarani, Daudsu, Nik Shahrul, Shakir dan Nor Farhan, saya yakin penuh pada TRW untuk sekali lagi muncul juara Piala Malaysia. Gomo Kelate Gomo !!

@@@

5 comments:

Zul fattah said...

gomo klate gomo.. glory to the kelantan

Anonymous said...

Kejayaan yg sementara..tipudaya dunia je

School Of Tots said...

TQ Zul Fattah. Sejarah TRW agak menarik. Semoga para peminat dlm seronok tengok bola jangan sampai lupa solat.

School Of Tots said...

TQ jungo capi. Ya benar dunia ialah jambatan untuk akhirat. Dalam dok seronok dengan tipudaya, ujian dan hiburan dunia, jangan lupa untuk solat dan pelaburan akhirat. Sesungguhnya peminat fanatik bola yg solat lebih baik daripada seorang pemuda zuhud yang tak solat.

School Of Tots said...

TQ mader rb. Jgn mare. Sekadar ibarat utk tonjolkan keutamaan solat.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...