Sunday, October 27, 2013

Pencinta Subuh

"Nama saya Che Mat dari Pontian Johor. Ustaz, saya nak tanya. Saya ni pergi ke masjid untuk solat subuh. Pintu masjid tutup lagi, maka saya pun bukakan lampu, saya solat tahayatul masjid. Orang lain tak mari lagi jadi bila masuk waktu saya pun laungkan azan. Lepas solat sunat subuh masih tak ada jemaah lain datang, jadi saya pun solat sendirian. Soalan saya Ustaz, saya dapat tak pahala solat berjemaah? Kerana niat saya nak solat berjemaah subuh di Masjid." 

Itulah soalan dari seorang penonton rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 pada pagi tadi kendalian Ustaz Salehuddin Abu Samah.

Ustaz pun menjawab dengan nada terharu dan sangat berhemah dengan berdoa semoga penduduk kawasan Masjid berkenaan mendapat hidayah Allah untuk hadir mendirikan solat subuh secara berjemaah di Masjid. In sha Allah solat Sdra Che Mat tadi bermakmumkan jin2 Islam. Ustaz berkata soal samada dapat pahala solat berjemaah atau tidak itu bukanlah boleh dia jawab. Namun berdasarkan mafhum hadis yang menyatakan sesuatu ibadah itu adalah bersandarkan niatnya. Maka kita doakan semoga nilaian ibadah solat Sdra Che Mat ini juga mendapat nilaian pahala solat berjemaah.

Syaitan mengikat orang yang nak tidur. Syaitan ini kerja dia memang nak menyesatkan kita. Hatta masa kita nak tidur pun Syaitan giat dok nak perdaya kita. Masa nak tidur, syaitan akan mengikat kita dengan tiga ikatan dan dia jampi, "Tidur, tidur, malam masih panjang." Syaitan telah menghijabkan kita. Kalau tidak dapat melelapkan kita maka Syaitan akan melengah-lengahkan kita. Tekan jam, "Awal lagi ni," atau tarik selimut lagi. 

Pabila orang tidur tadi terjaga dan menyebut "Allah," maka terbuka dan terungkai ikatan tadi. Bila dia pergi berwudhuk akan teriungkai satu ikatan lagi. Jika dia bangun mendirikan solat maka terungkai lagi ikatan yang ketiga. Sesiapa yang terlepas ikatan akan jadi cergas kerana bebas daripada pedaya dan tipu helah syaitan.

Ya Allah bantu kami untuk bangun mendirikan solat sunat fajar. Boleh baca mana-mana surah namun jika nak buat perkara yang dekat dengan Nabi maka bacalah surah  "Qul ya.." dan "Qul huwallah...". Mengamalkan sunnah Nabi itulah yang terbaik. 

Mafhum hadith Nabi SAW daripada Aisyah RA: "Jika Rasulullah SAW selesai mendengar azan (subuh), maka Baginda solat dua rakaat fajar dengan meringankan (rakaat) keduanya." (HR. Muslim No.724)

Mafhum hadith Nabi SAW daripada Abu Hurairah RA: "Dalam dua rakaat fajar, Rasulullah SAW membaca 'QULYA AyyuHAL KAFIRUN..' dan 'QUL HUWALLAHU Ahad.." (HR. Muslim No.726)

Selagi mana belum solat subuh (solat Fajar) maka bolehlah mendirikan solat sunat fajar ini. Bagi yang istiqamah solat sunat fajar maka bolehlah di qadakan selepas solat subuh jika dia terlepas.

Antara yang paling berat bagi orang munafik ialah mendirikan solat subuh. Kalau orang dapat bangun awal dan dapat solat subuh, maka dia akan jadi gembira dan bersemangat untuk keluar mencari rezki di bumi Allah ini. Letakkan dahi ini sujud kepada Allh SWT di awal pagi supaya segala perlakuan seterusnya termasuklah berpergian mencari rezki itu akan dirahmati Allah. 

Hukum melewatkan solat subuh itu ialah haram dan berdosa jika tiada keuzuran. Ia termasuk dalam gologan orang yang lalai dalam solat. Istilah subuh gajah dalam Islam sebenarnya tiada. Kenapa dikaitkan dengan gajah pun kita tidak tahu. Cumanya dalam masyarakat kita ialah untuk mengingatkan supaya jangan lewat solat subuh hingga dekat dengan waktu terbit matahari. 

Usai ke pasar bersama isteri pagi tadi, kami pun singgah bersarapan roti canai di sebuah restoran mamak. Sambil itu saya pun sms satu pesanan whatsapp buat ketiga-tiga anakanda saya, "Assalamualaikum anakanda sekelian, Jadilah pencinta subuh, pencinta zikir, pencinta Qur'an, pencinta ilmu dan amal. Yang penting cintai diri dengan menjauhi dosa dan bakaran api neraka."

Wahai pencinta subuh, memanglah iman kita ini ada masanya turun dan ada kalanya naik. Semoga Allah teguhkan iman kita dan jadikan kita daripada golongan orang yang mendirikan solat subuh secara berjemaah dan mendapat keampunan Allah. 

@@@  

2 comments:

Zul fattah said...

insyaAllah.. doakan sy tuan utk lebih bersemangat dlm beribdat..

School Of Tots said...

TQ Zul Fattah. Kita sama2 doa semoga mendapat hidayah Allah.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...