Thursday, February 16, 2012

Kepompong Kejahilan

Bebaskan Diri Daripada
 Kepompong Kejahilan
Musuh utama ialah kejahilan. Maka jihad kita ialah keluar dari kepompong kejahilan ini. Bagaimana? Kena menuntut ilmu. Kena rajin hadir ke majlis ilmu. Majlis2 ilmu cukup banyak di masjid2 dan surau2 serata tempat terutamanya di Selangor ini. 


Inilah antara nikmat Allah kepada kita. Sangat rugilah jika kita tidak mengambil peluang keemasan yang terhidang di depan mata ini. Peluang untuk membebaskan diri dari kepompong kejahilan.


Bila tak mengaji memang tak tahu. Kena faham Islam betul2. Ramai yang tak tahu apa yang dia tak tahu, tapi dia tak mahu mengaji. Ada yang tahu apa yang dia tak tahu, lalu dia pergi belajar. Ada juga yang tak tahu apa yang dia tahu, pakai bantai saja. 


Selalulah berdoa, "Ya Allah kurniakan aku kebijaksanaan dan kefahaman ilmu. Berilah aku kefahaman agama dan kebijaksanaan yang luar biasa." Minta diberi kefahaman agama, insyaAllah yang lain2 akan beres.


Doa ada tiga kategori. Pertama Allah tunaikan secara cash. Nak bagi Allah makbulkan doa, kena banyak doa untuk orang lain. Tiap2 kali solat setiap bacaan itu adalah doa. Kalau kita nak dihargai maka hargailah orang lain. Yang kedua, Allah perkenan doa kita pada bentuk yang lain. Contoh kita minta murah rezki, Allah tukar gantikan dengan kesihatan yang baik. 


Yang ketiga, kita mintak2 Allah tidak bagi cash tapi Allah tangguhkan. Allah juga tidak tukar pada bentuk yg lain. Allah tangguhkan. Kita minta anak yang soleh. Allah tangguhkan. Kita akan terus berdoa. Kalau kita faham agama, tak sama dengan orang yang tak faham agama. Daripada 24 jam yang Allah bagi, kita luangkan 1 jam untuk memperbaiki jiwa dengan menghadiri majlis ilmu. 


Jalan-jalan cari makan, bila makan sudah kenyang. Makan minum makan minum, tidur. Mengikut satu kajian di Malaysia untuk purata umur 60 tahun hidup, kita telah tidur selama 30 tahun, 15 tahun urusan makan, dan untuk mengaji hanya 2.5 tahun. Katakanlah setiap malam kita hadir kuliah maghrib, maka dapat 30 jam iaitu bersamaan dgn sehari suku setiap bulan. Iaitu 365 jam setahun yakni bersamaan 15 hari, kita mangaji ilmu. Itu kalau hari2 kita mengaji. Nak mengaji kena cari jalan. Jangan jadi mati mengaji. Kalau 3 hari tak mengaji, hati jadi mati.


Penamat kebaikan hidup dunia ialah istiqamah dalam ibadah. Orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang beriman kepada Allah, bukan yang ragu tentang Islam. Amalan kena sama dengan perkataan. Kalau kita kata tiada yang berhak di sembah melainkan Allah, tapi tiba2 kita sembah juga selain Allah maka itu bukan istiqamah namanya.


Amalan kita akan terhijab akibat perbuatan syirik. Kalau kita kata hanya Allah yang berhak disembah tapi kenapa kita tidak laksana hukum Allah? Amal-amal mereka ibarat fatamorgana. Nampak macam ada gelombang air, tapi bila sampai tak ada air. Buat ibadah tanpa aqidah yang betul, sayang sungguh sebab hanya sia-sia, tiada nilaian di sisi Allah. 


Justru itu berusahalah sedaya upaya agar kita keluar dari kepompong kejahilan dengan melengkapkan diri dengan ilmu dan beramal dengan ilmu, nawaitu kerana Allah. Jangan mati melainkan dalam Islam dan beriman dengan Allah.


@@@

2 comments:

Cikli said...

bila dah keluar kepompong barulah nampak cantik macam kupu-kupu

School Of Tots said...

TQ Cikli. Yang penting hadiri majlis ilmu. Ubati penyakit 'rasa tahu belako doh'. Sebenarnya lagi banyak blajar lagi byk tak tahu. Ilmu Allah luas sungguh.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...