CLICK n GO

Sunday, February 26, 2012

UAI di Masjid Tasik Puteri

Santai Tapi Ilmu Sampai
Masjid Tasik Puteri Rawang

Alhamdulillah malam tadi berpeluang ke majlis ilmu Ustaz Azhar Idrus di Masjid Baru Tasik Puteri Rawang bersama ribuan yang lain. Seperti biasalah majlis ilmu UAI di sekitar Selangor ini sentiasa mendapat sambutan hangat, hingga melimpah ruah ke tempat parking masjid.


Ustaz memulakan pengajian Kitab Anak Kunci Syurga, perihal kita ini mengaku Islam tapi tak kenal Allah. Tidak membawa rasa takut kerana sekadar kenal nama tapi tidak begitu mengenal sifat2 Allah. Yang sempurna itu Allah, yang kekurangan itu kita. Barangsiapa mengenal Tuhan maka dia kenal diri.


Allah mendengar, melihat dan berkata-kata. Namun tidak sama dengan dengar, lihat dan berkata-katanya makhluk. Allah tunjukkan kekuasaaan dengan kesempurnaan pada setiap ciptaan-Nya yang tidak terhitung banyaknya. Allah mendengar, layak dengan kebesaran dan kesempurnaan-Nya. Kita mendengar juga tapi tidak sama pada hakikatnya. 


Asal kita dulu tak dapat melihat, tak boleh mendengar, dan tak dapat berkata-kata. Tapi Allah belah mata kita supaya boleh melihat. Allah tebuk telinga kita supaya boleh mendengar. Dan Allah bagi suara supaya boleh berkata-kata. Allah punya semua. Kita tidak ada apa. Datang kita bertelanjang bulat. 


Kalau rasa kita ini hebat, cuba banding dengar kita dengan serigala yang dapat mendengar sehingga jarak 3km. Kalah kita walaupun dengan seekor haiwan. Mata kita melihat tapi makin lama makin rabun hingga terpaksa pakai spek. Cuba banding dengan kambing. Ada kambing kena pakai spek? Mata kambing hebat lagi rupanya. Banding lari kita dengan kucing, kalah juga kerana kita sekadar 35km/jam tapi kucing boleh lari 67km/jam. Nak banding dengan antelop 85km/jam, cheetah 115km/jam. Lemah benar kita. Binatang lagi power rupa2nya. Gagah? Tak payah banding dengan gajah, dengan kerbau pun kalah. Jadi nak bangga apa? Hina kita. 


Kita kalah dengan semua jenis binatang. Taraf kita di bawah binatang pada segala hal. Cuma Allah bagi kelebihan akal. Maka dapatlah kita cari ilmu, buat kajian, cipta teknologi dan peralatan dengan izin Allah. Kita menang dengan akal sahaja. Dengan akal itu, Allah turunkan wahyu, untuk kita belajar kebesaran Allah. Hakikat sebenar kita ini buta, pekak dan bisu. Tapi mengapa angkuh menentang kebesaran Allah? Menentang perintah Allah?


Sekarang ni dengar, dulu pekak. Sekarang ni lihat, dulu buta. Sekarang bijak berbicara, dulu bisu. Akhirnya kembali buta, pekak dan bisu. Bila mati, buta balik, pekak balik, bisu balik. Ibarat BMW 7series, canggih giler, selesa macam duduk atas angin, tapi potong satu wayar, terus tak dapat gerak. Begitulah hakikat hebat manusia ini, bila potong nyawa, mati, tak ada hebat mana dah. Semua kena tinggalkan hatta harta berbillion ringgit.


Justru kena belajar mengenal Allah. Allah yang maha sempurna dan kita yang maha lemah. Tak kenal Allah maka tak kenal diri. Bila tak kenal diri, maka lupa diri. Siapa aku? Aku juara pidato kebangsaan. Medal dan piala kemenangan banyak mencecah bumbung rumah, tapi bila mati sepatah perkataan pun tak mampu dituturkan. Bisu balik sebagaimana asal dulu semasa dalam perut ibu.


Kalau Allah nak beri, plastik pun boleh bercakap. Pasang CD bacaan Qur'an Abdul Rahman As-Sudais. Sedap sungguh kita dengar. CD tu plastikkan? Mana lagi hebat bacaan kita ke bacaan plastik? Bila kita dapat bercakap ingatlah itu kurniaan Allah. Kita tiada upaya. Upaya kita ini hanya atas ehsan Allah. Tapi kenapa kita masih lawan tentera Allah, Kitab Allah, Nabi Allah? Maka belajarlah segala ilmu agama supaya faham terutamanya ilmu2 fardu ain, tauhid, feqah, dan akhlak (tasauf). 


Orang yang mendapat kefahaman agama merupakan manusia2 terpilih yang Allah sayang dan kasih. Semoga kita tergolong sebagai manusia alim yang faham agama.  


Allah Maha Pemurah. Murahnya Allah memberi nikmat kepada manusia walaupun manusia yang terang2an menentang dan syirik pada Allah. Manusia pemurah juga tapi tidak untuk selama-lamanya, pemurah mengikut keadaan dan suasana. Tapi pemurah Allah hinggakan setiap permintaan makhluk apabila ditunaikan tidak akan sedikitpun menjejaskan keluasan perbendaharaan kekayaan Allah SWT. Ibarat melempar sebatang jarum ke dalam laut luas, tidak sedikit pun terjejas.


Allah yang kaya. Orang kaya itu tidak kaya pada hakikatnya. Kerana lahir dulu berbogel. Mati pun berbogel dan papa kedana. Dua kali manusia dibogelkan. Supaya kita ingat bahwa kita ini fakir dan tidak kaya. Sedangkan cuba kita lihat manusia fakir di dunia ini, ada tak yang berbogel tak ada baju atau seluar untuk di pakai? Itulah peringatan supaya kita ini berfikir bahawa akhirnya aku ini jadi bukan setakat fakir dan miskin, tapi papa kedana dan hina sehina-hinanya.


Tujuan belajar ilmu ini ialah untuk jadi orang. Apa guna Allah bagi akal yang membezakan kita daripada makhluk haiwan, kalau kita tidak mahu berfikir? Dengar tapi buat2 tak dengar. Nampak tapi buat2 tak nampak. Jangan nampak hensem tapi bodoh macam kambing. Mata tak melihat. Telinga tak mendengar.


Hakikat kewujudan manusia bermula semasa terciptanya Nabi Adam. Setiap ruh manusia dikeluarkan daripada tulang sulbi Nabi Adam untuk hidup di alam ruh. Umur seluruh umat manusia dari dulu, kini dan selamanya adalah sebaya sahaja di alam Ruh ini. Bila lahir ke dunia, umurnya berbeza-beza. 


Di alam Ruh ini, seluruh manusia sudah berjanji dan membuat MOU di hadapan Allah, siapa Tuhan kamu? Ya Allah, Engkaulah Tuhan sebenar dan kami tidak akan tunduk melainkan kepada-Mu sahaja. Kita sudah berjanji. Nabi diutuskan untuk mengingatkan kembali akan janji yang termaktub ini. Al-Qur'an menceritakan semua ini. Sesungguhnya Al-Qur'an itu adalah sumber sejarah yang terhebat.


Jadi tolonglah agama Allah. Walaupun kita ada beribu kitab tapi ilmu tidak boleh dibeli untuk masuk ke dalam dada. Ilmu mesti dituntut. Itu hak kita. Taqwa boleh dibeli? Tidak sama sekali. Kerana kasih sayang Allah, kita semua dapat hadir ke majlis ilmu. Maka istiqamahlah menuntut ilmu supaya dapat kenal dosa pahala, dapat kenal Allah. 


@@@

4 comments:

Ibnu Hatari said...

Allah yg jadikan mata2 utk manusia melihat, maka Allah itu pasti lebih Maha Melihat

Allah yg jadikan telinga utk manusia mendengar, maka Allah itu pasti lebih Maha Mendengar

terima kasih atas isi kandungan kuliah ust azhar idrus melalui laporan tuan, sangat menarik.

jazakallah :)

School Of Tots said...

TQ Ibnu Hatari. Hakikatnya kita ini insan yg lemah. Maka patuhlah kepada Allah yang Maha Kuat itu. Perkongsian ilmu sekadar kemampuan saya, Alhamdulillah.

Cikli said...

untung dapat ikuti majlis ilmu

School Of Tots said...

TQ Cikli. Alhamdulillah kerana rezki peluang mengikuti majlis ilmu. Semoga kita sama2 meneruskan pencarian ilmu walau dgn apa cara sekalipun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...