Friday, February 10, 2012

Berjaya Kerana Agama



Kalau hendak berjaya, kena ada agama. Allah telah tetapkan kepada manusia untuk berjaya di dunia dan akhirat, kemuliaan hanya dalam agama. Jika nak berjaya kena ambik agama. Allah tidak letak kejayaan dalam dunia, harta dan pangkat. Boleh mati kalau tidak ada dunia, tidak ada keluarga tapi jangan mati tanpa ada agama dalam kehidupan kamu. Orang dulu2 bagi faham agama, Allah bagi dia faham agama. Jadikan dirimu untuk akhirat. Pada hari akhirat, harta banyak mana, keluarga dan waris-warah tidak dapat menolong.


Dunia ini sementara. Sebaik2perhiasan dunia ialah perempuan solehah. Dunia sebagai infradi. Adapun agama setiap orang kena buat usha atas agama, sebab ia istimain. Perempuan solehah kena buat 4 perkara - jaga solat, puasa, aurat dan ketaatan pada suami. Org perempuan solehah sibuk dgn amalan2. Jadikan rumah kamu kiblat dan dirikan solat, jangan jadi kubur, tidur sokmo.


Nabi anjurkan jaga amalan2 kerana itu pintu rezki yg sebenar. Nak dapat harta yg banyak. Jika wanita solehah dia akan lebih baik dari 70 org lelaki soleh. Ibadat dituju kpd semua umat. Allah lebihkan umat ini dengan dakwah. Umat ini sambil jaga ibadat kena ada dakwah. Nabi usha dakwah selama 23 tahun. Tugas dakwah Allah letakkan di bahu umat ini sehingga kiamat.


Baitullah dijadikan untuk semua mansia. Al-Qur'an dijadikan untuk seluruh umat ini. Sebab itu Allah bagi umur kita pendek, supaya bukan untuk beribadah semata tetapi untuk usha dakwah. Allah muliakan kita kerana dua tugas iaitu ibadah dan dakwah. Agama tidak datang dengan senang. Ribu2 nabi kena korban. Allah tidak tengok dunia. Sebab dunia manusia jadi punah. Tetapi agama sebagai asbab selamat, mulia, tinggi, dekat dgn nabi, dekat dgn Allah. Allah cinta pada agama lebih pada yang lain.


Dunia ada racun. Ramai yg rusak oleh dunia. Allah sentiasa tengok kamu, setiap detik, apa yg kamu buat? Maka hendaklah kamu takut pada dunia, takut pada perempuan yg bukan solehah. Perempuan solehah jadi ubat bukan penyakit. Banyak kena tipu dgn org perempuan yg mabuk pada dunia.


Agama mari dgn susah. Sesiapa yg Allah cinta maka Allah bagi susah dgn agama, hatta nabi kita, Allah bagi susah. Supaya kita cinta agama lebih pada yg lain. Nabi Ibrahim tinggal isteri dia 4 tahun lebih. Kemudian dia  balik melawat, Allah perintah nabi ibrahim tak turun daripada unta. Siti hajar sembunyi airmata dgn basuh dengan air zam-zam. Nabi keluar berdakwah. Lepas 4 tahun baru balik dan Allah perintah korban anaknya Ismail pula.


Siti Khadijah korban harta dan segalanya untuk agama. Seorang perempuan punya banyak kekuatan. Usha Nabi berjaya. Seorang budak di zaman Rasullah, Aklab tanya mana ayahnya? Tanya ibunya. Ibunya menangis. Ibu bagitau tanyalah Rasulullah. Di manakah ayahku? Rasullah bagitau Aklab, sesungguhnya ayah kamu meninggal di jalan Allah semasa kamu dlm kandungan, dan ayah kamu menunggu kamu di pintu Syurga. Aklab azam untuk keluar di jalan Allah untuk bela agama. Minta izin ibu. Ibu kata dia akan hidup seorang, tapi kerana agama, pergilah.


Aklab berada disamping Rasulullah dalam perang. Dia nampak orang kafir lempar lembing ke dada Rasulullah. Aklab telah berlari menahan lembing dgn dadanya. Aklab mati syahid mempertahankan Rasulullah. Katanya, supaya sampaikan salam pada ibunya dan berpesan dia dan bapanya akan menunggu ibu di pintu syurga.


Suatu masa Rasulullah turun dari mimbar untuk mendekati cucunya yang tidak mahu berhenti menangis. Rasulullah kucup Hasan dimulut dan Husen Rasulullah kucup di tengkuk. Apabila ditanya Fatimah, Rasulullah bagitau Hasan akan mati di racun, Husen akan mati   dipenggal dileher. Fatimah sangat sedih dan minta Rasulullah 'doa mustajab' untuk mohon keselamatan mereka. Doa mustajab ini aku tak rasa nak guna kerana tidak seteruk kisah aku di Taif. Allah sudah buat ketetapan mati. Bila sampai ajal dia kena mati juga. Aku rela tengok. 


Aku simpan doa mustajab ini untuk umat aku di padang mahsyar, kerana kerja berdakwah berterusan hingga hari kiamat. Kesusahan nabi, keluarga nabi mati kena bunuh berlumuran darah belaka,untuk sempurna agama. Rasulullah cintakan umatnya, melebihi cinta pada ahli keluarganya sendiri.


Orang solat di masjid, amalan masjid hidup 100%, dalam rumah telah jadi madrasah, hidup taklim, anak2 jadi hafiz, org soleh, org takwa. Janji Allah untuk bagi hidayah. Walaupun Abu Talib kamu kasih, kamu tak boleh bagi hidayah.
  1. Allah hantar Nabi
  2. Allah hantar Qur'an 
  3. Baitullah
  4. Masjid
Siratallazi...17x sehari dalam fatihah. Orang solat berjuta2 tapi masih ikut cara hidup orang yahudi. Sesipa yg bermujahaddah dgn harta dan diri mereka di jalan Allah, Allahakan buka jalan hidyah. Agama mari dgn mujahaddah susah payah. Dengan pengorbanan, Allah boleh tukar nizom.


Kejayaan sebenar dalam hidup ialah kejayaan kerana Agama. Jadilah manusia alim yang berilmu dan faham agama. Dunia ini sekadar hiburan. Destinasi akhir ialah kehidupan Akhirat. Dunia di jadikan Allah untuk manusia, namun manusia dijadikan untuk Akhirat.


@@@ 

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...