Friday, November 11, 2011

Fenomena Islamphobia

Apabila membaca posting terbaru Pena Maya perihal Islamphobia yg melanda dunia maka seruan untuk kita sebagai Muslim untuk melengkapkan diri dengan ilmu bagi menangkis propaganda ini amatlah penting. Kita tidak boleh berpeluk tubuh sedangkan Islam di hina dan di cerca. Setiap kita berperanan menjelaskan kebenaran. Islam is nothing but The Truth. Islamphobia is nothing but a false fake attack.

Bagaimana untuk mempertahankan Islam atau menjelaskan kebenaran jika diri sendiri tumpul dengan hujah kerana tiada pengisian ilmu? Maka bertindaklah hari ini. Usah tunggu lagi bagi mencari ilmu yang benar. Saranan saya ialah cintai majlis2 ilmu. Yang kedua rajin2lah tengok video para pendakwah yang banyak di youtube. Dan yang ketiga baca buku. Yang utama engage yourself pada wacana ilmu no matter what, where, when, why, who and how. Sangat elok kalau boleh luahkan ilmu yg ada dalam penulisan kretif atau penyampaian yang efektif.


Apabila semalam anak saya memberitahu bahawa dia ada assignment untuk buat presentation berkenaan topik 'Peranan Ekonomi Islam Dalam Dakwah' pada minggu hadapan, saya pun cuba membantu dan memaparkan poin2 berikut:

  1. Sebagai muslimah dan seorang scholar Economic, show akhlak and peribadi mulia. Itu sebahagian dari Dakwah.
  2. Keruntuhan ekonomi dunia terutamanya di Europe dan USA adalah kerana sistem riba. Allah telah mengharamkan riba sejak 1500 tahun yg lalu, maka apabila manusia gagal mematuhi perintah Allah ini maka kehancuran pasti berlaku. Dakwahkan tentang fakta ini.
  3. Ekonomi berlandaskan riba sangat bersifat 'unfair' dan penuh ciri2 penindasan yg sangat menjarakkan antara the poor and the rich. Sedangkan ekonomi Islam adalah dasarnya membawa keadilan kpd seluruh manusia. Dakwahkan tentang hakikat ini.

Minggu lalu saya melihat video dari The Deenshow yang membincangkan persoalan Islamphobia ini bersama Syaikh Khaleed Yaseen. Antara hujah yang saya dapat petik ialah seperti berikut:
  1. Tuduhan Anti Christ - Islam mengiktiraf Jesus sebagai Rasul Allah yg membawa agama Allah. Jesus anak Mary. Jesus bukan Kristian. Kristian dicipta oleh Constantin. Muslim cintakan Jesus Christ. Jesus Christ (Nabi Isa) disebut dlm Al-Qur'an lebih banyak daripada Nabi Muhammad. Islam cintakan Nabi Isa. Maka tuduhan bahawa Islam itu anti-Christ adalah salah.

  2. Terrorism - Bermula pada tahun 1948 apabila Palestin mula di jajah, dan apabila rakyat Palestin berjuang untuk membebaskan tanahair mereka, maka mereka telah digelar terrorism. Ini adalah label yg diberikan oleh penjajah bertujuan untuk menidakkan kewujudan dan hak mereka. Ia adalah propoganda untuk memburukkan Islam oleh penjajah yang merupakan terrorist yang sebenarnya.

  3. Islam and Muslim is not the same - Muslim yang ditindas mungkin bertindak menggunakan nama agama. Namun bomber Oklahoma seorang Kristian dan Hitler seorang Kristian, pembunuh di Norway baru2 ini juga seorang Kristian, tapi kita tidak memburukkan Kristian tetapi individu berkenaan. Maka sangat salah untuk melabelkan Islam sebagai terroris, sebagaimana juga salah untuk melabelkan Kristian sebagai teroris.

  4. Wanita di tindas - Beauty is in the eyes of beholder. Barat memandang kecantekan wanita mereka dengan berpakaian seksi. Tapi Islam berbeza dari pandangan barat. Maruah dan kecantekan wanita itu sangat berharga ibarat emas, dan mesti di sembunyikan. Mana ada barang berharga dibiarkan terdedah tanpa kawalan.

  5. Cara hidup Islam terkebelakang - hujan itu relevan untuk selamanya, maka begitulah Al-Qur'an. Ia kekal relevan untuk selamanya. Apa yang dihujahkan dlm Al-Qur'an akan sesuai untuk sepanjang zaman kerana kalam Allah, Pencipta manusia.

  6. Benefit sebagai pemeluk Islam - kalau dilihat ekonomi sebagai isu utama, Islam sangat kehadapan dengan mengharamkan riba (compunded interest) dlm sistem ekonomi. Islam boleh membebaskan manusia dari hutang. Cuma manusia cuba bertindak bijak mengikut akal. Akibatnya sistem ekonomi yang berdasarkan sistem riba kini runtuh contohnya di Greece dan USA.

Untuk yang baru berjinak dengan Islam - Baca Qur'an dan bacalah sirah Rasulullah. Peruntukkan 1 atau 2 jam. Dan percayalah hidup anda tidak akan menjadi sama lagi. Islam itu terlalu indah untuk di phobiakan. Ia hanya mangsa propoganda musuh2 Islam. The Truth akan terserlah jua.



@@@

10 comments:

Unknown said...

mashallah,menarik kupasan saudara...

zul permatang badak said...

kadang2 kita terlupa mengukur soal kemampuan..maka terjebaklah kita dalam urusan jual beli berunsurkan riba.......
kita boleh menolak jika kita bersabar dengan takat kemampuan yg ada namun kalah bila menoleh masyrakat sekeliling......berpendapatan seperti kita tapi berkenderaaan mewah berbanglo besar....

mengapa kita tidak bersabar dan akur dengan kemampuan serta jumlah pendapatan yg ada.....

School Of Tots said...

TQ Anak Pendang Sekeluarga. Kadang tu org Islam sendiri takut kpd Islam. Org Islam sendiri yg Islamphobia. Kerana berkiblatkan barat.

School Of Tots said...

TQ zul permatang badak. Manusia di gula2kan oleh 'credit power' oleh sistem ekonomi riba. Nafsu manusia yg digoda pula oleh setan sangatlah cintanya kpd kemewahan kebendaan. Maka apabila income yg tidak seberapa dibantu oleh 'credit power' maka berbelanja besarlah manusia. Credit=hutang. Maka manusia yg expenses > income akan terus berhutang lagi dan lagi dgn 'credit power' yg ada. Gaji RM5,000 sebulan tapi ada credit kad limit RM47,000. Gula2 yg sedap.

ooooooooo said...

jzkk atas perkongsian ..ada benar..dan itulah pentingnya kita sentiasa mencari halaqah2 ilmu yang berdekatan.supaya ada yang menasihati kita tatkala kita tersilap jalan...

saya ada jmpe satu website menarik yang rasa boleh dikongsi.. http://www.dawahiseasy.com/

dia buat streetdawa ..dekat europe banyak diorang buat camni..tapi bagus effort diorang ni..

antara paling bagus video ni ..

http://youtu.be/F2XNlKVSpIQ

wallahualam..apa2pon kita berusaha,Allah yang memberi hidayah...

Assalamualaikum.

School Of Tots said...

TQ Umar. Zaman saya blaja di USA dulu pun Streetdawa ni pun agak lumrah,terutamanya oleh penganut Kristian. Maka elok benarlah kalau muslim pula berbuat demikian. Tugas kita mencari ilmu & berdakwah walau dgn apa cara. Hidayah adalah kurniaan Allah.

Cikli said...

apa yang kita boleh buat ialah berakhlak sebaiknya.

abah aman said...

salam sot,
lazatnya Islam ialah apabila kita bersungguh-sungguh mengamalkannya...

School Of Tots said...

TQ Cikli. Sangat setuju, akhlak yg baik adalah dakwah yg terbaik. Rasulullah spend 13 tahun yg pertama kerasulannya untk memperbaiki akhlak manusia.

School Of Tots said...

TQ abah aman. Ibarat kata bijakpandai 'Theory if not put in practice, worth nothing.' Ada pulak kata, 'Knowledge if not apply = Library." Bila tiba kepada perintah Allah, no question ask - Just Do It !! Semoga iman kita makin mantap, Taqwa kita makin kukuh.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...