CLICK n GO

Wednesday, November 16, 2011

Hidup Berkat

Saya ada mendengar ceramah Ust Azhar Idrus dalam salah satu videonya. Ustaz mengupas perihal siapa orang susah? Cuba angkat tangan. Boleh angkat? Cuba tarik nafas. Boleh tarik nafas? Cuba pandang sekeliling. Boleh nampak? Cuba dengar bunyi-bunyian di sekeliling. Boleh dengar? Cuba bangun. Cuba duduk. Cuba berjalan. Cuba makan. Cuba minum. Cuba bercakap. Boleh?

Kalau jawabnya boleh, maka anda bukan orang susah. Nak tahu siapa orang susah? Ada orang tak boleh makan walaupun duit banyak. Ada orang naik kerusi roda walaupun kat rumah ada 5 biji kereta. Ada orang tak boleh bangun, tak boleh berjalan, tak boleh duduk.

Kat hospital kita tengok ramai orang susah walaupun berpangkat Tan Sri atau berpangkat Datuk. Walaupun seorang bilionare atau seorang millionare. Kadang tu orang suap makan kot wayar. Sepatutnya dia orang senang sebab kaya raya. Rumah macam istana, isteri lawa, keluarga hebat-hebat, kereta mewah berderet, saham kat bursa KL melambak. Tapi yang peliknya hidup susah dia. Tak boleh makan nasi. Tak boleh minum air.

Berbeza pula dengan pakgad hospital. Orang nampak dia ni orang susah. Gaji pun tak seberapa. Tapi bila makan, dua pinggan rumun tak pernak tolak. Badan sihat walafiat. Saya rasa dia orang senang, bukan orang susah.

Ramai orang duit banyak tapi tak cukup-cukup. Ada orang duit sikit tapi Alhamdulillah cukup. Ada orang harta mewah tapi hati gundah. Ada orang harta tak seberapa tapi hidup selesa. Ada orang hidup susah walaupun wang berjuta. Dan ada pula orang senang walaupun hidup sederhana. Maka berkat sangat memainkan peranan. Ia kurniaan Allah buat semua orang yang hidup senang tadi, insyaAllah.

***

Ustaz Aqil Hayy pernah bergurindam seperti berikut pada suatu masa dulu. Saya paparkan di sini untuk manfaat semua..


Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT. Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat. Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat. Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.


Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat. Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.


Tetapi awas, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat. Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, ketika itu manusia mula mengubah tabiat.


Apabila manusia telah mengubah tabiat, ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat. Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat. Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.


Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat. Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat. Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jer la minyak gamat.


Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat. Semua nak tunjuk kuat. Bila berjudi, percaya unsur kurafat. Tapi hidup pula yang melarat. Tali kasut dah tak berikat. Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat. Suka pakai baju ketat. Suka sangat menunjukkan pusat. Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat. Pakai pulak yang singkat-singkat. Kadang-kadang ternampak benda bulat. Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat. Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat. Duduk jauh berkirim surat.

Bila berjumpa, tangan berjabat Kemudian pakat lawan peluk siapa erat. Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat. Usah peduli agama dan adat. Usah takut Allah dan malaikat. Yang penting apa kita nak buat? Kita 'bukti' lah kita buat. Akhirnya perut kempis dah jadi bulat. Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat. Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.


Maknanya ketika itu Iblis mula melompat. Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat. Habis manusia telah tersesat. Inilah dia fenomena masyarakat.

Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat, Marilah kita pakat mengingat , Bahawa dunia hari ini makin singkat, Esok atau lusa mungkin kiamat, Sampai masa kita semua akan berangkat! Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat. Masa tu, sindri mau ingat. Umur mu banyak mana mu buat ibadat...? Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...? Harta benda anta, dari mana anta dapat...? Ilmu anta, adakah anta manafaat...? Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

@@@

4 comments:

Cikli said...

akil hayy, azhar idrus, sharir long. best & tak ceroi.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Ya betul, mereka ini antara pendakwah yg hebat. Berkat ni antara perkara ghaib yg kita kena mohon drp Allah SWT.

Bijen M. said...

Ada agama, semua selamat!

School Of Tots said...

TQ Bijen M. Ada Allah Dalam Dada InsyaAllah Selamat Akhirat Selamat Dunia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...