Friday, November 18, 2011

Harimau Muda

Aku agak puas hati dan berbangga dengan persembahan pemain muda negara menentang pasukan Indonesia malam tadi. Permainan mereka boleh dikatakan agak tersusun dengan hantaran2 dan pergerakan berpasukan yang menjadi. Namun lone striker Izzaq Faris Ramlan harus lebih tajam di depan pintu gol mengintai peluang kerana aku tengok banyak kali beliau terlepas peluang menyudahkan umpanan2 cantek dari midfielder dan juga dari bahagian sayap. Sekurang-kurangnya dua peluang keemasan terlepas.

Apapun aku tabek spring kepada depa semua kerana berjaya menyerap 'kepanasan' suasana di stadium lawan. Mereka berjaya memberi tumpuan tidak berbelah bagi kepada perlawanan penting ini. Maruah Malaysia terbela manakala ego Indonesia tercalar.

Jurulatih Negara Kim Swee yang dipetik berkata, dia gembira dengan karaktor yang ditunjukkan skuad muda negara pada perlawanan tersebut. “Mereka bukan sahaja berdepan dengan pemain Indonesia tetapi juga ribuan penyokong fanatik tuan rumah. Kemenangan ini tidak bermakna jika kita gagal mempertahankan pingat emas yang dimenangi pada Sukan SEA 2009 di Laos,” katanya.



Teruskan perjuangan anak muda. Pertemuan separuh akhir dengan naib juara Kumpulan B iaitu Myanmar memang dinantikan. Manakala Indonesia akibat kekalahan ini terpaksa menempuh laluan sukar untuk bertemu juara kumpulan B iaitu Vietnam yang juga merupakan naib juara di sukan SEA Laos dua tahun lalu. Indonesia mungkin terpaksa kempunan untuk bertemu Malaysia di Final nanti. Indonesia mungkin tersilap percaturan apabila merehatkan beberapa orang pemain utama mereka semasa bertemu Malaysia malam tadi, seperti penggempur berbisa Patrich Wanggai dan Octovianus Maniani.

Ong Kim Swee sebaliknya menurunkan kesebelasan terbaik dengan Mahali Jasuli, Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Asraruddin Putra Omar terus diberi kepercayaan berada di benteng pertahanan, manakala Khairul Fahmi Che Mat kekal menjaga gawang Harimau Muda.

Bahagian tengah pula dijana kapten Baddrol Bakhtiar sambil dibantu empat pemain – Mohd. Irfan Fazail, Mohd. Fandi Othman, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria, Muhd. Nazmi Faiz Mansor sementara Izzaq Faris Ramlan bergerak solo di jentera serangan.

Apa pun moving forward, Malaysia mesti terus fokus dalam peringkat separuh akhir menentang Myanmar pukul 5:00ptg esok. Sama-samalah kita menyaksikan siaran langsung Malaysia vs Myanmar sebelum kita menonton Chelsea vs Liverpool malam berikutnya.

All the best. You never walk alone. We love Champion. Show us the CHAMPION in you !!


@@@

YES - Malaysia tru to the FINAL !!



Malaysia 1 - Myanmar 0

And Indonesia is our opponent in the FINAL.

Indonesia 2 - Vietnam 0


Enjoy the game on Monday 8:00pm




It's Gonna Be An Explosive & Grand FINAL


3 comments:

Cikli said...

semoga malaysia kekalkan emas nanti.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Esok cuti kot !!

School Of Tots said...

TQ Cikli. Esok cuti kot !!

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...