Saturday, October 08, 2011

Nur Penyuluh Kegelapan

Alhamdulillah saya sekeluarga berpeluang mengikuti kuliah maghrib oleh Ust Zahazan Mohd di surau Ros-2 tadi. Tajuk kuliahnya ialah "Memasukkan Nur ke Dalam Rumah". Cahaya (Nur) Islam itu adalah singular, cahaya kebenaran, satu2nya akidah yang benar. Nur ini akan menerangi kegelapan2 (plural) di luar sana. Justru itu jangan kita kesampingkan ilmu Allah yang diberikan terutama sekali ilmu agama. Kita tak mau melahirkan anak2 yang pandai dalam bidang masing2 tapi tiada akidah. Kita mau melahirkan profesyenal yang pakar dalam profesyen mereka sekaligus tahu pula halal haram, dan dosa pahala.

Diceritakan Imam Bukhari tidak pernah mengumpat sepanjang hayatnya. Apabila di tanya oleh muridnya "Mengapa Tuan tidak pernah menyebut nama2 orang ketika mengajar?" beliau menjawab "Saya tak akan mengumpat mana2 manusia yang sudah berpuluh tahun masuk syurga dahulu daripada saya." Muridnya bertanya, "Semenjak bila Tuan tidak pernah mengumpat?" Beliau menjawab, "Semenjak saya tahu bahawa mengumpat itu haram." "Bilakah itu?" "Sejak saya di beritahu oleh ibu saya pada masa saya berumur 5 tahun".

Tidak akan terusik Islam ini melainkan akan ada orang yang mempertahankannya. Asuhlah anak2 untuk cintakan ilmu. Makin tinggi ilmu makin tawadduk. Bukan makin tinggi ilmu makin takabbur. Ustaz menceritakan pengalamannya 12 tahun mengajar di UIA, "Kebanyakan student yang cemerlang ini ialah kelompok late starter, yang dulunya dalam UPSR/PMR/SPM pencapaian sederhana saja, tetapi di peringkat universiti mereka cemerlang." Jadi jangan putus harap apabila mendapati anak kita tak dapat semua A dalam akademik. Yang penting pendidikan dan kesedaran untuk cintakan ilmu Allah yang luas ini.

Menuntut ilmu ini kena mujahadah. Jangan cakap banyak tapi amal tak banyak. Saya pencinta ilmu. Saya pejuang ilmu. Fikirkan sama permasalahan umat. Buat ibadah itu jangan tak fikir untuk orang lain sama. Kita semua punyai tanggungjawab untuk berdakwah dan menyebarkan ilmu dalam pelbagai bentuk media.

Kalau media arus perdana banyak memilih program2 yang bercorak hiburan semata untuk ditonjolkan kepada masyarakat. Maka kita jangan hanya berpeluk tubuh dan berserah kepada takdir semata. Banyak sudah kerosakan dalam masyarakat yang berlaku hari ini kerana syahwat yang di bela dan dibajai subur. Kita kena 'think positive' usahakan atas kemampuan yang ada untuk menyebar ilmu dan mendidik masyarakat melalui media2 alternatif dan sebagainya. Kita pilihlah untuk menjadi burung pipit yang berusaha menebarkan air menggunakan paruhnya untuk memadamkan api yang marak membakar Nabi Ibrahim.


Satu kajian di USA menyatakan mereka kini pening kerana kebanyakan para cendiakiawan di sana kini terdiri dari orang yang berhijrah atau berasal dari Soviet, Germany, Pakistan, India dan Egypt. Sedangkan rakyat USA terutamanya golongan anak muda mereka berebut-rebut untuk menjadi artis glemer Hollywood. Kita bicara ini perihal USA iaitu sebuah negara maju, maka kita di Malaysia ini yang begitu terkebelakang berbanding USA mestilah lebih2 lagi risau dalam mempromosikan masyarakat untuk mencintai ilmu agar tidak kepupusan cendiakiawan. Yang lebih penting lagi ialah usaha untuk melahirkan para bijakpandai yang cakna agama.

Majalah Solusi dan Gen-Q (generasi Qur'an) keluaran Telaga Biru adalah antara bahan cetak yang mengajak masyarakat untuk mendekati ilmu bermanfaat bagi mendidik hati2 yang leka dan kacau balik mencari Nur untuk menyuluh kegelapan. Majalah ini mengambil kira faktor Al-Qur'an dan Hadis, Fatwa, Kisah Ulama, Illustrasi, Tips dan petua, dan kisah2 professional muslim sebagai ramuan untuk tatapan pembaca.

Saya lihat Radio IKIM dan terbaru kehadiran TV Hijrah sedikit sebanyak memberi harapan baru dengan program2 Islamik. Kita sama2 berdoa semoga suatu hari nanti media2 aliran perdana akan berhijrah kepada dimensi baru untuk mendidik masyarakat kepada ilmu bermanfaat, insyaAllah.

Pencarian Nur penyuluh kegelapan akan berterusan. Terpulanglah kepada diri sendiri sebenarnya untuk nak jadi baik atau tidak?


@@@

5 comments:

zul permatang badak said...

penyertaan professional muslim dalam mengembangkan sinar dakwah amatlah dialu-alukan....

mereka sanggup turun padang,untuk memperbetulkan perkara2 lagho yg bertapak dan manjadi sebati pada masyarakat....

School Of Tots said...

TQ zul. Setiap kita punyai peranan masing2 untuk menyebar luas risalah Islam tidak kiralah siapa kita. Allah is watching.

Cikli said...

ustaz zahazan antara ilmuan malaysia yang saya kagumi.

Al-Manar said...

I am a first timer here. The posting on 'Nur'drew my attention.

I cannot agree more with you that good things begin at home, meaning what we as parents say and do. It has to be both what we advise and what we practise - never say what we fail to do ourselves. We are the first to blame when something goes wrong with our children. Our house has to be a house of light.

You believe 'life is too short to waste'. Do you truly believe so? I do, hence my Almanar, berkhidmat kerana Tuhan untuk kemanusiaan. Believe me it is hard work by very gratifying.

Coincidentally, I name the house I designed for my retirement 'Nuri'. Many just assume that word to be the bird. It is from the Arabic Nur. Surah Al NUR is one of my favourite, from which I learn a great deal. I have a tuition centre which I name "Almanar" , again from the root word 'Nur', giving a very special meaning to me.

School Of Tots said...

TQ sir Al-Manar for your interesting comment. And TQ Sir for all the good work at Al-Manar. Sometime I just wonder with all the 'duit zakat' around especially in Selangor & KL, why there are people still in a very sorry state, way below poverty level? For me honesty. Are we honest enough to reach out to the needy & deserving one? Again my heart goes with the journey of all the good works, whatever it is at Al-Manar.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...