CLICK n GO

Friday, October 28, 2011

Jangan Tanya - Buat Sudah

Ust Sidek Nor bilang tak beriman seseorang jika tidak ikut hukum Allah. Iman itu tapak bagi amal. Masuk Islam satu pintu sahaja iaitu pintu syahadah, tapi nak keluar Islam banyak pintunya. Contoh seseorang yang gemar mengomen, "Kalau dipotong tangan macamana dia nak kerja?" merujuk kepada hukum hudud bagi kesalahan mencuri. Ust pun jawab bodoh juga, "Masa ada tangan kenapa tidak mahu bekerja?"

Ada pula mamat ni berborak kat kedai kopi dengan Ah Seng, "Hang untung la, tak payah keluar zakat. Aku kena keluar zakat." Maknanya dia tidak ikhlas menunaikan perintah Allah. Bagaimana status imannya?

Allah SWT tidak mengutus risalah Islam itu melainkan untuk kebaikan manusia. Jangan berburuk sangka pada Allah. Iman duduknya di dalam hati, tapi kesannya nampak di luaran. "Aku tak mahu hudud kerana aku mencuri," itulah hakikatnya.

Iman ini ialah Yes, OK, Alright. No question ask. Tiada dolak dalik dalam menjalankan perintah Allah. Acap kali perintah dan hukum hakam Allah ini tidak tercapai oleh akal untuk memikirkannya. Maka just follow, "I follow."

Tujuan syariaat diturunkan ialah untuk menjaga agama, nyawa, akal, zuriat, maruah dan harta. Indahnya hidup mengikut syariaat Allah. Tak payah tanya, ikut sudah. Allah tidak perlu sebab untuk mengadakan sesuatu. Sebaliknya manusia ni selalu mencari sebab untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu. Bukan semua hukum Allah kita boleh fikir. Contohnya kentut di punggung terbatallah wudhuk, tapi kena pergi ambik wudhuk tak basuh punggung pun. Kentut di punggung, apasal kau pi basuh muka?

Akal kita terhad. Sampai satu had akal tak dapat nak fikir. Jangan tanya, buat sudah. Persoalan hukum hakam Allah, tanyalah pada ahlinya. Contoh kita nak buat kueh pau, tapi pi tanya mekanik motor, tak kenalah kan. Nak berbicara soal hukum hudud, pi tanya artis tu apa pasal? Ni la orang Kedah kata, "Dok diam nampak macam bodoh, tapi bila dah cakap memang confirm bodoh."

Sifat Yahudi ialah memilih-milih akan perintah Allah, tak ambik semua. Samalah nampaknya dengan orang Islam ni, surah Al-Baqarah ayat 183 pasal Puasa kita ambik, tapi surah Al-Baqarah ayat 178 pasal Qisas kita kata nanti dulu, tak sesuai. Surah Al-Maidah ayat 6 pasal Wudhuk kita OK, tapi surah Al-Maidah ayat 38 pasal Pencuri Kena Potong Tangan (Hudud) kita tolak. Surah yang sama, Al-Qur'an yang sama, daripada Tuhan yang sama, tapi kita tak sama terima semua. Kita pilih2 ikut logik akal dan nafsu.

Tahun ini sudah ada 33 kes simbah asid, tiada penyelesaian. Yang didapati bersalah akan dihukum penjara 5 tahun. Keluar penjara senyum. Tapi penyelesaian Islam dalam kes ini ialah simbah balik asid, biar adil. Hukum Allah bersifat mencegah. Itulah penyelesaiannya. Hukuman di khalayak ramai supaya ada kesan saikologi dan kegerunan pada yang kena hukum dan orang ramai. Tengok ada lagi tak orang nak simbah asid?

Sekarang ini pencuri yang pecah rumah cukup daring. Depa bukak lampu, kejutkan pemilik rumah, ambik tong gas kat dapur untuk pecahkan pintu bilek, dan depa tak pakai topeng muka pun. Pencuri tak takut pada undang2 manusia.

Masalah zina pun sama berleluasa. Akibatnya pembuangan bayi luar nikah yang sudah tidak terkira banyaknya. Tiada penyelesaian selagi tidak kembali kepada mematuhi segala perintah Allah dan menegakkan hukum Allah. Zina hukumnya sebat 100 kali di khalayak ramai. Cuba tengok ada lagi tak manusia yang akan berzina selepas menyaksikan penghukuman itu secara LIVE?


Releven ke tak releven, suka ke tak suke ke, wajib patuh perintah Allah, bukan perintah manusia. Bila datang perintah Allah, no question ask. Tak boleh berdolak-dalik dalam mentaati perintah Allah. Selagi tidak kembali kepada hukum Allah, selagi itulah tidak selesai masalah. Selagi tidak bersungguh2 selagi itulah kejayaan tidak akan tercapai. Kejayaan tidak akan datang bergolek, percayalah. Islam itu tertinggi, tiada yang tinggi lagi daripada Islam.


@@@


4 comments:

Anak Pendang Sekeluarga said...

mashaAllah...penulisan yg bagus..

Ziarah76 said...

kejayaan dalam agama,
taat perintah Allah,
ikut sunnah Nabi s.a.w

School Of Tots said...

TQ Anak Pendang Sekeluarga. Suatu apa pun tak boleh laksana kalau asyik bertnya dan berdolak-dalik. Orang munafik suka bertanya yg pelik2 sedangkan niat untuk laksana hukum Allah tidak ada pun.

School Of Tots said...

TQ Ziarah76. Ingatlah mati pada setiap soal hidup, supaya selamat nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...