Sunday, October 04, 2009

Open House Round Two

Seramai 105 orang tetamu mengunjungi open house round kedua semalam. Kami sekeluarga begitu teruja dan bersyukur dengan segala juadah yang disediakan mencukupi dan 'just nice'. Tetamu yang pertama sampai di muka pintu ialah kawan2 anak ketiga kami Iman Asilah seramai 15 orang, diikuti oleh keluarga Hj Sharudin seramai 3 orang dan Hj Pak Nor dan Kak Mah. Hj Munir menyusuli dengan anak bongsunya tidak lama kemudian.


Juadah istimewa hari ini yang disediakan isteri saya ialah nasi dagang berlauk gulai ikan aya, gulai udang, telur dan sambal nasi dagang. Rata2 memuji kesedapannya. Nasi dagang Kelantan ni agak lain sikit dari nasi dagang Terengganu yang menggunakan beras pulut puteh. Nasi dagang Kelantan yang isteri saya sediakan sebayak 5 kg ini menggunakan beras nasi dagang yang asli dan ada sambalnya. Saya sendiri pun pekena tiga round semalam he he..


Hidangan lain termasuklah nasi impit dengan kuah nasi impit dan sambal, agar2 merah, kek coklat, muffin, dan kueh lopes. Dan yang paling special dan menjadi rebutan kawan2 anak-anak kami ialah 'cocktail delight'. Kawan2 anak kami Nur Farihin yang datang berjumlah 27 orang manakala kawan2 anak sulong kami Amir Asyraf seramai 17 orang kesemuanya. Sungguh terasa kemeriahannya.


Kawan2 Amir bersantai hingga ke malam. Mereka ini merupakan kelompok pelajar dan bekas pelajar Sekolah Agama Menengah Tinggi KKB yang mana Amir juga merupakan bekas pelajar. Tiga orang kini sedang menuntut di KUIS, seorang di Politeknik, dan dua orang di UIA termasuk Amir. Ada 13 orang yang datang itu akan menduduki peperikasaan STAM dalam masa dua minggu lagi dengan 20 subjek dan 10 paper yang akan di ambil. Keputusan Mumtaz dan Jayyid Jidan dalam peperiksaan itu akan membuka ruang luas untuk mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti di Mesir atau Jordan. Merekalah harapan kita dengan wadah kukuh ilmu agama bukan sekadar buih umat akhir zaman.


Kami mendirikan solat Maghrib berjemaah di ruang tamu. Azan di laungkan oleh Fahmi (pelajar KUIS) dengan penuh syahdu. Makmum seramai 23 orang berimamkan Arsyad, pelajar STAM dari Tg Malim. Bacaan surah Luqman begitu cantek. Zikrullah dan doa panjang selepas solat melengkapkan keberkatan open house kami insyaAllah. Masing2 akan membawa haluan sendiri selepas ini namun diharapkan ukhwah persaudaraan yang ada dapat di kekalkan. "Bila ada kelapangan jemputlah ke rumah", pesan saya.

@@@

6 comments:

amir acap said...

meriah gle r smlm... ramai2 mmbe2 abg, kakak n silah dtg..hee..
tq mama masak..
tq papa mlyan diorg sume..hee..

School Of Tots said...

Alhamdulillah, semoga ada keberkatannya.

al-lavendari said...

meriah. semoga rumah terbuka tuan di berkati Allah. luas rumah tuan, boleh sembahyang sampai 23 orang.

School Of Tots said...

TQ al-lavendari, Alhamdulillah persinggahan sementara hamba-Nya.

Unknown said...

..selamat raya kali kedua, sot..

School Of Tots said...

TQ Pak Mat.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...