Thursday, October 29, 2009

Haji & Qurban

Semalam di adakan ceramah perdana di syarikat saya yang bertajuk Haji dan Qurban bersama penceramah Ust. Sharullah Bin Saidon, Pengetua Maahad Taafiz Akademi Iqra’ Al-Quran Ampang Indah. Ibadah Haji yang merupakan rukun Islam yang kelima merupakan sebuah ibadah yang memerlukan pengorbanan yang hebat bukan saja dari segi material dan fisikal malah spritual dan ruhani. Pengertian Haji itu sendiri ialah pergi ke suatu tempat melakukan ibadah dalam perkara2 tertentu dengan syarat2 tertentu. Manakala umrah pula ialah ziarah ke Baitullah bukan dalam waktu Haji dalam keadaan yang mengizinkan. Ijmak ulamak bersetuju iaitu ibadah Haji ini diwajibkan sekali saja seumur hidup bagi yang berkemampuan. Begitu juga dengan ibadah umrah hanya sekali seumur hidup. Namun mengikut sunnah Rasulullah, baginda menjalani ibadah Haji sekali seumur hidup manakala ibadah umrah sebanyak empat kali sepanjang hayatnya. Maka itulah yang terbaik.

"Sesungguhnya rumah beribadah yang mula-mula dibangun untuk manusia ialah Baitullah yang (terletak) di Bakkah (Mekkah), yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata (diantaranya) maqam Ibrahim. Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu), menjadi amanlah dia. Mengerjakan Haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu bagi orang yang sanggup melakukan perjalanan ke Baitullah. Barang siapa mengingkari (kewajiban berhaji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam." (QS. Ali Imran III: 96-97).

Mengikut ustaz yang lebih afdal bagi mereka yang berkemampuan dan sudah melakukan ibadah haji ialah membiayai atau sponsor saudara mara terdekat yang tidak mampu dari segi kewangan untuk mengerjakan Haji. Begitu juga untuk ibadah umrah, bagi yang sudah melakukan empat kali ibadah umrah, maka yang lebih afdal ialah menggunakan dana yang ada untuk ibadah umrah bagi tujuan sedekah untuk membantu golongan yang memerlukan. Ijmak ulamak juga membenarkan mereka yang mampu tadi untuk melewat-lewatkan ibadah Haji dan umrah kerana ianya adalah tuntutan sekali seumur hidup tapi mestilah menaruh keazaman untuk mengerjakan ibadah berkenaan. Namun bagi yang sudah berkemampuan tapi tidak menanam keazaman pun untuk pergi maka itu sudah salah dan berdosa.
Mampu ini juga bukan sekadar kewangan tapi juga fisikal dan mental. Justru kita lihat masih ramai orang kaya-raya tapi masih gagal mengerjakan ibadah Haji kerana mungkin ruhani atau ilmu nya tidak bersedia. Dan ramai pula orang2 tua dan orang2 kampung yang kadang tu hanya bekerja sebagai penoreh getah masih mampu untuk ke Tanah Suci mengerjakan ibadah Haji dan umrah. Seruan Haji ini adalah seruan Allah menjadi tetamunya. Tidak semua akan mendapat kelebihan itu. Maka yang sudah mendapat panggilan Haji maka Alahamdulillah, segala pujian di panjatkan kepada Allah dan bersujudlah penuh kesyukuran. Pada tahun ini kerajaan Saudi memperuntukkan quota 26,000 orang iaitu 1% dari jumlah populasi penduduk kita bagi ibadah Haji. Maka beruntunglah sesiapa yang termasuk ke dalam kelompok 26,000 ini.

Ibadah Qurban pula mempunyai sejarah sejak zaman Nabi Adam lagi iaitu apabila anak nabi Adam iaitu Qabil yang tidak bersetuju untuk dijodohkan dengan saudara kembar Habil iaitu Lamuna kerana pada pandangannya tidak begitu cantek. Dia ingin berkahwin dengan saudara kembarnya sendiri iaitu Iklima. Sedangkan arahan Nabi Adam itu adalah perintah Allah. Maka ibadah Qurban dijadikan medan penentuan siapakah yang diterima Qurban mereka di sisi Allah SWT. Qabil atas sifat buruk hatinya telah mempersembahkan hasil2 tanaman yang tidak begitu baik sebagai qurbannya manakala Habil pula menyediakan binatang ternakan yang sihat dan gemuk sebagai qurbannya. Dan qurban Habil yang di pilih Allah. Pada zaman Nabi Ibrahim pula perintah Allah kepada Nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya Ismail sebagai qurban telah dipatuhi oleh kedua mereka tanpa ragu dan Allah telah menggantikan Ismail dengan binatang sembelihan. Maka mengikut ustaz dua elemen penting dalam ibadah qurban ialah keikhlasan dengan persembahan yang terbaik iaitu binatang ternakan yang sihat dan tiada kecacatan. Elemen kedua ialah tidak membangkang perintah Allah makanya kita mestilah mematuhi perintah Allah tanpa soal lagi. Semoga keikhlasan dan kepatuhan kita pada perintah Allah tadi akan memberikan nilaian di sisi Allah SWT atas ibadah kita itu.

@@@

1 comment:

sot said...

Selamat berangkat ke tanah suci buat Abg Roslee & Kak Wa, W.Fathi dan isteri, dan Mus dan isteri. Semoga diberkati Allah dan mendapat haji yg mabrur. Doakan kami dimurahkan rezki dan diberi kesihatan dan kemampuan untuk satu hari menjadi tetamu Allah mengerjakan ibadah haji. Amiiin.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...