CLICK n GO

Thursday, October 01, 2009

Manhaj Tarbiyah


Pagi tadi saya dok bersembang dengan seorang teman iaitu Sdra Yusuf yang aktif dalam jemaah JIM terutamanya dalam aktiviti usrah mingguan yang merupakan salah satu aktiviti tetap kumpulannya di kawasan Keramat. Katanya manhaj tarbiyah atau sistem tarbiyah dan pendidikan untuk ahli adalah ‘in thing’ ataupun agenda penting yang perlu ada pada sesuatu jemaah.

Ciri-ciri gerakan yang baik tambahnya lagi ialah bersandarkan gerakan yang mengikut sunnah Rasulullah yang semestinya merangkumi aspek-aspek:
  • Syumul - iaitu merangkumi semua bidang
  • Alami - iaitu bersifat global atau universe
  • Ikhwan - yakni aspek persaudaraan Islam.
Sdra Yusof seterusnya menjelaskan perihal usrah itu sendiri yang meliputi 3 T iaitu:
  • Takruf – kenal mengenali secara dalaman bukan setakat luaran semata, setiap perjumpaan akan meningkatkan lagi level pengenalan diri masing-masing.
  • Takaful – iaitu tolong menolong dan saling bantu membantu samada dari aspek pemahaman ilmu, sosio ekonomi dan sebagainya.
  • Tafahum – yakni kefahaman on subject matter dalam topik perbincangan, silibus, dan pengajian ilmu.
Maka katanya seharusnya kita sebagai seorang muslim berada dalam jemaah supaya tidak menjadi seekor kambing di sebuah padang luas yang sangat mudah menjadi buruan harimau kumbang atau anjing serigala berbanding dengan kambing yang yang berkumpulan yang mampu membentuk sebuah benteng pertahanan dari ancaman luar. Atas dasar itu dia memilih JIM sebagai wadah. Banyak lagi jemaah di luar sana yang punyai kekuatan tersendiri seperti jemaah PAS, ABIM, Tabligh, Hizbi, Isma, Al-Arqam dan Halwan contohnya. Kita harus melihat dari sudut manhaj tarbiyah untuk membina kekuatan ahli dan silibus yang di guna pakai bagi mencapai hasrat itu jelas Sdra Yusof lagi.

Saya teringat dalam sebuah perbincangan yang lain tidak lama dulu, Hj Munir yang aktif dalam jemaah Tabigh pula pernah menjelaskan kepada saya program keluar berdakwah 3 hari, 40 hari atau 4 bulan yang mereka amalkan pula sebenarnya untuk memberi kekuatan dalaman dalam membina sahsiah diri bersandarkan akidah dan syariat. Setiap kali kita menyeru saudara kita kearah kebaikan seolah-olah kita menyepak bola ke dinding. Bola itu akan melantun balik setiap kali di sepak maka di situlah kekuatannya, setiap yang kita tarbiyahkan akan kembali menguatkan diri kita sendiri, Maka di situlah manhaj tarbiyah jemaah tabligh dan silibus bersandarkan kitab Fadhilat Amal salah satunya.


Sdra Yusof bersetuju bahawa setiap jemaah itu punyai kekuatan tersendiri dan perlu di beri sokongan untuk compliment each other. Yang penting kita kena menyertai jemaah, bukan duduk bersendiri menghitung hari. Perjuangan melalui jemaah lebih memberi kekuatan. Jemaah yang menghayati konsep syumul, alami dan ikhwan kerana titik pertemuan akan bertembung jua atas sandaran sebuah perjuangan ikhlas untuk menegakkan agama Allah, insyaAllah.


Saya teringat pula kisah yang diceritakan oleh isteri saya semalam yang disampaikan oleh Ustaz Amran tentang seorang retua (bukan remaja) anggaran umur dah 50an. Ustaz Amran pada masa itu sedang membaca khutbah Aidil Fitri di atas mimbar. Dari kejauhan di lihatnya pakcik ni baru sampai ke surau dan duduk di hujung sana. Selesai khutbah itu, maka Ustaz bersama jemaah yang lain pun bersalam-salaman dan beredar untuk menjamu selera di anjung surau. Dengan slow and steady Pakcik tadi menghampiri Ustaz Amran dan bertanya secara one-to-one, "Ustaz, kita tak solat raya ke?". Adus, Ustaz pun naik error kejap. "Pakcik ni tak pernah solat raya ke?", tanya Ustaz Amran kepada Pakcik tadi. "Tak Ustaz, ni first time.", jawabnya selamba badak. "OO gitu, begini Pakcik, untuk solat raya, kita solat sebelum khutbah", jelas Ustaz Amran. Moral of the story kat sini, ialah tahap ilmu itu tidak boleh kita ukur mengikut tahap umur. Kadang tu budak2 pun boleh miliki tahap ilmu yang lebih tinggi dari warga tua. Allah mengangkat orang yang berilmu beberapa darjat dalam masyarakat. Pencarian ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim.

Untuk menjelaskan lagi persoalan manhaj tarbiyah dan pencarian atau kepentingan ilmu itu, elok kita selidik daripada dua sudut iaitu dari pandangan agama dan pandangan masyarakat. Dari perpektif kepentingan ilmu, saya ambil petikan dari laman web http://imaduiam.wordpress.com/2008/05/03/87/ seperti di bawah:

Dalam Islam,terdapat beberapa hadis dan ayat al-Quran yang menjelaskan tentang kepentingan kita menuntut ilmu. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
  • Setiap muslim diwajibkan menuntut ilmu
  • Mempelajari satu bab daripada ilmu adalah lebih baik daripada sembahyang (sunat) 100 rakaat
  • Sesungguhnya malaikat merendahkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana meredhai apa yang dilakukan olehnya
  • Sesiapa yang menginginkan dunia(kebahagian dunia),maka hendaklah ia berilmu dan siapa yang menginginkan akhirat (kebahagian akhirat) maka hendaklah ia belajar dan berilmu,Dan siapa yang mengkehendaki kedua-duanya,maka ia pun harus berilmu
  • Belajarlah,kerana dengan belajar itu,kamu akan menjadi elok bila kamu tidak mempunyai rupa yang elok dan kamu akan punya kekayaan.Ilmu itu adalah hiasan bagi orang yang tidak mempunyai perhiasan dan harta bagi yang tidak mempunyai harta
  • Dua perkara yang tidak memuaskan iaitu menuntut ilmu dan menuntut dunia
  • Sebaik-baik sedekah ialah mempelajari seseorang Islam itu Ilmu ,kemudian mengajarkan ilmunya itu kepada saudara Islamnya.
Seorang ulama yang bernama Ibni Abdul Bari membincangkan tentang ilmu dan kepentingannya terhadap seseorang manusia.Beliau menggambarkan tentang peri pentingnya seseorang insan itu menuntut ilmu dengan meluahkan pandangannya melalui kata-kata hikmat berikut: Pelajarilah ilmu,kerana:
  • mempelajarinya kita akan takut kepada Allah
  • menuntutnya adalah ibadat
  • membincangkannya adalah bertasbih
  • mencarinya adalah berjihad
  • mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahui adalah sedekah
  • memberikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan dirinya kepada Allah.
Kerana ilmulah:
  • petunjuk kepada Allah antara yang halal dan haram
  • menara kepada penghuni syurga
  • teman di saat kesunyian
  • rakan dimasa keseorangan
  • teman berbicara di waktu khulwa
  • petunjuk kepada yang membawa bahagia dan membawa kecelakaan
  • senjata dalam menghadapi musuh
  • perhiasan di saat bersama teman-teman.
Dengan menguasai ilmu:
  • Allah mengangkat tinggi kedudukan banyak kaum
  • Allah jadikan mereka pemimpin yang tegak
  • Jejak langkah mereka diikuti
  • Perbuatan mereka dicontohi dan
  • Pendapat mereka dijadikan pemutus.
Para Malaikat:
  • Terlalu kepingin bertemankan mereka
  • Sentiasa mengusapkan mereka dengan sayapnya
  • Setiap benda lembap dan kering,ikan,binatang buas di darat dan binatang jinak kesemuanya memohon agar mereka diampunkan.
Kerana ilmu:
  • Menghidupkan hati dari kejahilan
  • Lampu bagi penglihatan di saat kelam.
Dengan ilmu, hamba dapat mencapai kedudukan orang-orang terpilih yang mempunyai darjat yang tinggi di dunia dan akhirat. Bagi seseorang muslim ,soal menuntut ilmu pengetahuan mesti menjadi agenda utama dalam kehidupannya kerana agama Islam begitu menitikberatkan ilmu.

Imam Al-Ghazali membuat suatu penganalisaan yang amat bijak tentang kehebatan manusia menyatakan:


“Jika manusia itu merasa hebat(besar) sebenarnya besar lagi seekor gajah.Jika manusia merasa kuat makan,sebenarnya besar lagi perut lembu.Jika manusia merasa bangga dengan keberaniannya sebenarnya berani lagi binatang buas (seperti singa atau harimau).Jika manusia merasa bangga dengan tahan lasaknya ,sebenarnya tahan lasak lagi unta.Jika manusia merasa bangga dengan kecantikanya ,sebenarnya cantik lagi burung merak. Tetapi hebatnya manusia adalah kerana ilmunya”


Apa yang digambarkan oleh Imam al-Ghazali itu jelas menunjukkan kepada kita bahawa kegagahan atau kehebatan manusia kerana ilmu pengetahuannya bukan semata-mata saiz tubuh badan seseorang itu ,kecantikan paras rupa manusia itu dan pelbagai lagi.


Saya juga berpeluang berbual ala-ala tazkirah pagi dengan Sdra Muis seorang pengurus akaun di syarikat tempat saya bekerja. “Apa fitrah kita?” tanya saya. “Fitrah?” tanya Muis kembali. “Ya Fitrah ,asal semulajadi kita.” Terang saya. “Hmmm aku asal kampong kat Taiping”, katanya. Masih terkenang kampong halaman yang baru diziarahi di hari raya.


“Kita asal dari mana?” tanya saya lagi.


“Asal kita dari Nabi Adam dan isterinya Hawa”, menjawab sendiri pertanyaan yang tidak berjawab tadi.


Nabi Adam dan Hawa di jadikan Allah untuk hidup kekal abadi di Syurga Allah. Maknanya fitrah manusia itu ialah Syurga Allah. Bukan dunia ini. Maka kita kena kembali ke fitrah kita iaitu Syurga Allah. Bagaimana? Dengan mendapat redha Allah. Bagaimana? Kita kena tanya Pencipta kita. Dia lebih tahu. Pencipta kita sudah memberi sebuah manual lengkap untuk kita jadikan panduan iaitu Al-Qur’an. Maka di situlah segala rujukan perlu dibuat, segala panduan yang perlu dicari.

Al-Qur’an diturunkan bukan sekadar untuk di simpan dalam almari antik tetapi untuk di baca, di fahami terjemahannya, di mengertikan tafsirnya, di hayati segala maknanya, diamalkan dalam kehidupan, dan di tabligh kan kepada saudara-saudara yang lain. Di Akhirat besok tiada lagi amal ibadat. Yang ada cuma perhitungan dan pengiraan. Segala prilaku kita di dunia akan dibedah siasat. Jika berat amal baik kita dengan redha Allah dapatlah kita kembali ke fitrah kita iaitu Syurga Allah.

Mati tidak mengenal tua atau muda jelas saya pada Sdra Muis. Bila expired kita akan mati dan berpindahlah dari alam dunia ke alam kubur. Sedar atau tidak hidup di alam kubur itu sebenarnya adalah lagi lama dari hidup kita di alam dunia ini. Contohnya orang tertua di dunia masakini katalah 120 tahun umurnya, tapi hidup di alam kubur itu bermula semenjak tarikh kematian kita hinggalah malaikat israfil meniup sangkakala menandakan hari kiamat nanti. Mungkin 200 tahun, mungkin 300 tahun lagi.

Justru untuk keselesaan hidup di alam kubur itu, kita jugak kenalah punyai bekalan yang cukup. Bekalannya bukan harta benda dan kemewahan dunia, tapi amal ibadat kita. Baik amal kita maka alam kubur itu bertukar menjadi taman-taman syurga dengan segala keharuman dan keselesaan namun jika sebaliknya akan terpalit lah siksa neraka dengan azab siksa dan kepayahan semasa kita di alam kubur lagi, nau’zubillah.

Kita hanya membawa sehelai kain puteh yang akan reput dalam masa seminggu. Segala harta fisikal kita yang lain yang selama ini kita duduk menyibukkan diri itu akan semuanya kita tinggalkan. Cuma doa anak yang soleh, ilmu yang bermanafaat & amal jariah yang dapat membantu. Maka cerdiklah sesiapa yang memahami dan bertindak mengikut hakikat ini. Kita perlu kembali ke fitrah kita dengan mencari redha Allah pada setiap perlakuan kita. Kita mestilah menggali dan melengkapkan diri dengan kekuatan ilmu, amal dan iman. @@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...