Saturday, September 26, 2009

Open House Round One


Seperti di janjikan hari ni selamat berlangsung 'open house' untuk kawan2 anak kami Amir dan beberapa keluarga jiran dan kawan. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan tetamu kami mendapat layanan sewajarnya. Trademark 'open house' kami setiap tahun ialah segala hidangan adalah di masak oleh isteri saya. Tak pernah guna khidmat caterer. Segala resepi hidangan boleh di rujuk ke laman isteri saya iaitu FZ Menu.

Sekitar pukul 2 ptg tetamu pertama kami tiba iaitu jiran kami sebelah rumah Izam sekeluarga (6 orang). Saya pun mengambil kesempatan untuk join makan sekali. Maklumlah belum lunch lagi. Kemudian kawan anak kami tiba iaitu Nuuh bersama 4 orang rakannya. Seterusnya kawan saya Bakar dari Rawang bersama isteri dan tiga anaknya. En Din dari Jalan Semarak tiba bersama isterinya Kak Za dan empat anak lelaki mereka ( tiga anak perempuan tidak dapat ikut kerana tak muat kereta). Kemudian Hj Azman pengerusi persatuan penduduk di taman kami ini tiba dengan enam ahli keluarga mereka. Tidak lama kemudian Pn Midah dari Jalan Mawar bersama empat ahli keluarga tiba. Hj Mokhtar bersama isteri, anak dan menantunya, berserta tiga cucu mereka. Jadi rumah kami dah nampak agak 'crowded' tapi Alhamdulillah manageable. kami melayan mereka di ruang tamu sebelum mengajak mereka ke ruang makan.

Hidangan yang terletak di meja makan di ruang tengah dengan konsep 'self service' dan 'free seating' di nikmati para tetamu batch by batch. Saya menyediakan air sirap 'special' dan ais kosong di 'island' minuman. Anak2 sibuk menyediakan susunan pinggan, piring, gelas dan cawan secara 're-cycle', maksudnya kena basuh dan letak balik he he. Saya dan isteri pula bergilir-gilir melayan mereka samada di ruang 'living' atau di ruang belakang iaitu area dining. Untuk pengetahuan rumah kami ni 'open concept' di mana ruang belakang agak terbuka menghadap panorama bukit bukau. Para tetamu suka menikmati juadah di ruang belakang ini di belai angin sepoi2 bahasa.

Anak kami Amir tiba dari UIA bersama 15 orang kawannya dengan tiga biji kereta. Sebenarnya mereka ni berkawan semenjak zaman MRSM Kubang Pasu lagi dan ukhwah persahabatan itu masih kekal. Ada yang datang dari Putrajaya, Bangi, Keramat, Kelang, Sg Besar dan Puchong. Mereka sempat lepak2 main carrom dan sessi bergambar di sekitar taman perumahan hingga jam 6:30 petang. Anak saya Amir terpaksa kembali ke UIA menumpang mereka ini kerana terpaksa study untuk final exam yang masih ada dua paper iaitu isnin dan selasa ini.

Tetamu akhir kami pada hari ini ialah Azmi sekeluarga (5 orang). Alhamdulillah hidangan kami mencukupi. Saya dok risau jugak tadi bila melihat bilangan tetamu yang agak ramai takut terputus bekalan, rupanya isteri saya sudah estimate baik punye. Banyak lagi yang berlebihan dan boleh di simpan dalam peti ais. Menu hari ni ialah nasi minyak dengan lauk kerutuk ayam, daging hitam, gulai kunyit ikan aya, teresek, acar dan sambal lada. Ada nasi impit bersama kuah kacang siap dengan sambal. Isteri dan anak2 juga menyediakan kueh lopeh special dan agar2 merah. Dan tidak lupa juga FZ Homemade Cookies iaitu biskut raya Nestum Crispy, Oat Rings, Chip Sporties dan Kek Coklat. Iman pula menyediakan semangkuk besar gula2 kat ruang tamu.

Ok lah semua happy walaupun kepenatan. Cuma saya rasa nak demam pulak ni, mungkin sebab dok buat housekeeping clearkan semak2 kat belakang rumah dan buang almari buruk di kaki bukit di tengah panas terik. Ok lah need to go to bed now to recover back. Jumpa lagi di open house round two minggu depan. Layan kawan2 anak perempuan kami lak.

2 comments:

Cikli said...

salam...

nampak menyelerakan.
saya punya insyaAllah esok. jemputla ye.

sot said...

Thx Cikli atas jemputan. insyaAllah meriah tu.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...