Tuesday, September 08, 2009

Maghfirah 10 Kedua


Alhamdulillah kita masih diberi ruang oleh Pencipta kita untuk masih berupaya menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan ini. Pejam celik pejam celik sudah hari ke 18 rupanya. Di Masjid As Salam BS nampaknya jumlah jemaah solat malam masih bertahan. Kiraan kasar saya dalam 15 sof x 40 iaitu sekitar 600 jemaah.

Tazkirah selepas 4 rakaat teraweh juga masih berjaya menarik tumpuan jemaah sekelian. Semalam nazir masjid menyampaikan tazkirah 30 minit mengingati tentang hikmah ibadah puasa yang mendambakan penghayatan first class kita pada amalan2 fardhu dan sunat, makan minum kita dengan waraq yakni dgn berhati-hati iaitu bersederhana dan tidak berlebih-lebihan, menahan diri dari segala larangan Allah, dan sabar dalam ketiga-tiga proses tersebut. Dan beliau juga mengingatkan jemaah tentang Nuzul Qur'an dan mukjizat Al Qur'an serta pentingnya bersedekah dan bagaimana Rasulullah SAW sangat memuliakan fakir miskin. Tazkirah di akhiri dengan beberapa kisah sahabat untuk dijadikan contoh tauladan.

Hadis Rasulullah s.a.w. menyebut bahawa terdapat tiga bentuk ganjaran diberikan Allah kepada hamba-hambaNya sepanjang bulan Ramadan, iaitu rahmah (rahmat), maghfirah (keampunan) dan `itq min al-nar (bebas daripada api neraka). Rahmah terdapat di dalam sepuluh hari pertama bulan Ramadan, maghfirah terdapat di dalam sepuluh hari keduanya dan `itq min al-nar terdapat di dalam sepuluh hari terakhirnya.

Begitu mudah kita membilangnya, tetapi tidak semudah itu untuk kita mendapatkannya. Ia terikat dengan beberapa pra syarat yang ketat, tanpanya kita hanya akan mengalami lapar dan dahaga sahaja semasa kita berpuasa. Pra syarat tersebut adalah memahami erti puasa rukun dan syaratnya, melaksanakan adab dan etika berpuasa. Dengan kesempurnaan perkara-perkara tersebut, kita mengharapkan akan mendapat tawaran Allah, iaitu rahmah, maghfirah dan itq min al-nar.

Semalam kita cuti Nuzul Qur'an di Selangor dan beberapa negeri lain. Ramai yang pi shopping hingga jem teruk KL.

Peristiwa nuzulnya al-Quran terjadi pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke-41 daripada keputeraan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW.
  1. Perkataan “nuzul” bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah daripada tempat yang terletak di sebelah atas ke tempat di sebelah bawah. Ia juga boleh dikiaskan sebagai berpindah daripada tempat yang mulia kepada tempat yang kurang mulia. Ia adalah permulaan kepada sebuah proses yang mengambil masa 22 tahun 2 bulan 22 hari.
  2. Perkataan “Al-Quran” pula bererti bacaan atau himpunan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu adalah untuk dibaca oleh manusia. Manakala ia dikatakan sebagai himpunan kerana di dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muammalat dan sebagainya.
Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail Alaihi Salam ialah lima ayat pertama daripada surah Al-Alaq, yang bermaksud:
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmulah Yang Maha mulia yang mengajarkan (manusia) dengan perantaraan qalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”
(S. al-Alaq: 1-5).

Al-Quran di samping membawa maksud kitab bacaan, ia juga dikenali sebagai al-Nur, al-Furqan, al-Zikr dan lain-lain lagi yang secara tidak langsung menunjukkan peranannya yang sangat istimewa. Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Nuzul al-Quran adalah peristiwa penting yang harus diingati dan direnungi oleh setiap umat Islam. Bermula dengan peristiwa itu, zaman jahiliah yang dipenuhi kegelapan disinari cahaya, daripada kesesatan kepada kebenaran; hidup bertuhankan hawa nafsu kepada hidup bertuhankan Allah SWT. Dengan perkataan lain, peristiwa Nuzul al-Quran mengubah dan membina peradaban umat. Ini kerana al-Qur'an adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan al-Quran itu adalah perkara benar dan tidak perlu diragui oleh manusia.

Maka janganlah kita sekadar meraikan Nuzul Qur'an itu dengan bershopping sakan di Jalan TAR tapi lebih dari itu marilah kita membaca Al-Qur'an, memperbetulkan bacaan, dan memahami isi kandungannya, dan yang lebih utama ialah mengamalkan segala ajaran yang terkandung di dalamnya.

Maka 10 kedua terakhir Ramadhan ini ialah peringkat keampunan Allah. Di atas segala kekuatan amalan soleh kita di 18 hari pertama dan berkat Al Qur'an yang kita baca, marilah kita bertaubat di atas segala kesilapan dan dosa kita, menyesali dan berazam tidak mengulangi lagi dengan sungguh2 hingga menitis airmata supaya di sana ada ehsan Allah untuk menerima taubat kita dan memberi maghfirah yang dijanjikan-Nya itu. Supaya kita start fresh suci bersih ibarat kain puteh untuk melangkah ke 10 terakhir Ramadhan yang menjanjikan pembebasan kita dari api neraka Allah.
Alangkah hebatnya incentive demi incentive yang Allah berikan kepada kita maka sangat bodoh dan dungunya kita untuk hanya membiarkan ia berlalu begitu saja seperti tahun2 yang lepas. Apalagi objektif hidup kalau bukan bebas dari azab neraka Allah?

Ayuh, just do it !! Jangan tangguh lagi. Tawaran hebat Ramadhan hanya berbaki 12 hari lagi.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...