Tuesday, January 10, 2012

Popular Votes

Popular Votes - PRU12




Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan seluruh parti komponen Barisan Nasional (BN) supaya jangan sesekali memandang ringan soal persaingan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti susulan pakatan pembangkang begitu beria-ia 'cakap besar' mahu menumbangkan parti pemerintah itu.

Tegas Perdana Menteri, kerana itu BN mesti meningkatkan kesiapsiagaan dalam pelbagai aspek dan memberi tumpuan sepenuhnya soal itu supaya boleh memperoleh kemenangan besar seperti yang diharapkan.

******

Rasanya kalau tengok pada agihan undi popular pada PRU12 (refer carta di atas), cakap2 Pakatan Rakyat (PR) dapat mengambil alih Putrajaya dari BN, bukanlah 'cakap besar' atau 'cakap kosong'. Dalam PRU12, its already a 50-50 game. Pikir2 betul jugak, sebabnya 6 state jatuh ke tangan PR already iaitu Kelantan, Perak, Kedah, P.Pinang, Selangor dan WP. BN cuma dapat 8 negeri je iaitu Perlis, N9, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Sabah & Sarawak. Itulah realitinya. Score PR12 ialah BN menang 8-6.

Jadi pada PRU13 tidaklah mustahil sebenarnya, negeri2 seperti Terengganu, N9, Perak, dan Sabah untuk jatuh ke tangan PR. Kalau itu terjadi makanya score akan jadi PR menang 9-5. Tak mustahil tak mustahil. With the momentum against BN at the moment nationwide, nothing is impossible. Walaupun taburan jumlah kerusi parlimen di Malaysia tidak berdasarkan taburan undi popular, namun PR masih boleh menang dengan simple majority, insyaAllah.

Jadi cakap2 yg mengatakan DSAI akan jadi our next PM is not impossible after all, in fact it is quite close than we ever think. Padanlah BN menggelabah giler. What is politic without power right? Nada risau daripada DS Najib di atas memang ada asas yg kukuh.

*****

"Saya ingin mengajak saudara-saudari bersama rakyat Malaysia untuk melonjakkan perjuangan menuntut kebebasan rakyat; pemerintahan yang telus dan adil; ekonomi yang dipacu segar tetapi mempedulikan nasib rakyat serta menolak keangkuhan kuasa dan rasuah.Kami sekeluarga amat terharu dengan luahan simpati dan dukungan semua. Semoga usaha murni kita bersama direstui dan diberkati Allah SWT."
- Ikhlas dari ANWAR IBRAHIM (Catatan Dari Mumbai - 10/1/12).

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...