Tuesday, September 22, 2009

Baca & Faham


Anak Pak Abu membawa pulang borang pinjaman buku teks untuk di isi bapa tercinta.

"Pak, cikgu pesan kena isi betul2 dan lengkap, kalau tidak tak dapat pinjaman buku teks, tak pasal2 kena beli lak." Ok le sampuk Pak Abu "mai sini bapak tengok". Aik lain macam pulak "aku mana faham basa orang puteh ni...". Relax pak, saya faham sikit2 nanti saya bantu. Ok la kalau macam tu. Ok engkau baca nanti bapak isi.

NAME = o tu nama la pak. Ok la engkau tulis je lah, takkan tak nau nama bapak.

ADDRESS = alamat. Ok, No 10 jalan melukut tepi gantang, rawang.

SALARY = gaji. Taruk RM 2850 sebulan.

NO TEL = 019- 3834 321

SEX = ??


"sex" biar betul cikgu kau ni?"


"betul la Pak."


"itu pun nak tau ke?"
"betul la pak, cikgu pesan kalau borang tak lengkap kena rejek nanti."

"ish, ish...aku heran betul la cikgu2 zaman sekarang ni. Zaman aku dulu mana ada soalan2 macam ni...gile ke apa !!"


"macamana Pak? nak isi apa ni?"

"betul ke cikgu kau nak tau ni?" "betul la Pak, apa la Pak ni, benda simpel pun berkira..."

"ok ok lah, engkau taruk le 3 kali seminggu."

Moral of the story: Baca & Faham
.

Zaman para sahabat dulu, Rasulullah SAW mengimami solat teraweh dan membaca surah Al-Qur'an dengan memahami maksudnya. Di kala membacakan ayat2 azab Allah maka nada suara turut sebak dan airmata mengalir tanpa paksa. Di kala menceritakan balasan kebaikan dan nikmat akhirat maka terukir kemanisan dalam senyuman. Kerana apa? Baca & Faham.


Makmum di belakang pula yang terdiri dari para sahabat yang memang berbangsa arab sudah tentu dapat mendengar bacaan dari Rasulullah SAW sekaligus memahami serta menghayati setiap bait kalamullah yang keluar memenuhi ruang masjid.


Kita bagaimana?


Imam hafiz yang membaca lancar dengan bertajwid elok dan bertarannum pula memukau para jemaah untuk setia mendirikan solat teraweh di dewan masjid saban malam sepanjang Ramadhan. Bila di tanya ustaz faham bacaan tadi? Setengah menjawab dengan yakin "faham". Setengah pula memberi respon 'InsyAllah" dan ramai imam yang menjawab "tak faham".

Makmum bagaimana?
Maklumlah kita ni bahasa arab pun tak faham. Jadi secara logiknya majoriti dari jemaah kalau tak semua pun akan mengalami nasib yang sama. Kita tak faham apa yang di baca dan di dengar dari mulut imam yang keluar di corong2 speaker masjid itu. Maka di situ lah "missing link" antara kita jemaah zaman ini kalau dibandingkan dengan para jemaah di zaman rasulullah SAW. Baca & dengar tapi tak faham.

Sebab itu lah ustaz menerangkan mempelajari bahasa Al-Qur'an iaitu bahasa arab itu adalah wajib. Kerana tak faham apa yang di dengar atau apa yang dibaca boleh mengundang salah faham. Sepatutnya A jadi B. Orang kata C dia ingat D. Sebab tak faham.


Moral of the story: Baca, Dengar & Faham.


Jadi untuk memenuhi kekosongan ini, iaitu perbezaan umat islam di zaman mutakhir ini berbanding dengan di zaman keagongan Islam dulu maka kita perlukan sessi tazkirah iaitu peringatan demi peringatan, penerangan demi penerangan supaya isi Al-Qur'an yang dibaca atau didengar tadi dapat kita fahami melalui sessi tazkirah oleh SME (subject matter expert) dan para ustaz tadi.


Maka saya melihat siri tazkirah ramadhan yang diadakan setiap malam di bulan ramadhan yang baru berlalu ini sangatlah berkesan dan bermanafaat besar. Lebih2 lagi jumlah jemaah yang begitu ramai yang 90% nya terdiri dari muka2 baru. Mereka tepu penuh minat di karpet masjid dan lantai masjid sambil peka mendengar dan menghayati kata2 yang keluar dari para murabbi professional yang petah2 perkataan 'crystal clear' menusuk gegendang telinga dan sesekali mengetuk pintu hati dan dedinding minda.

Bagi saya itulah objektif utama sebuah majlis ilmu. Kita doakan ada antara hati2 ini yang bakal menerima hidayah Allah untuk berhijrah menjadi muslim sejati yang dapat mencapai darjat Taqwa.


Moral of the story: Cintailah majlis Tazkirah.


Hari Raya ini kita raikan kemenangan melawan hawa nafsu dan segala kekufuran. Ramadhan lalu mengajar dan melatih kita menjana manusia berjiwa besar yang tahu mana yang haq mana yang bathil. Seorang muslim yang faham tuntutan agama, menjauhi segala larangan Allah dan mematuhi suruhan-Nya. Teruskan membaca Al-Qur'an, manual lengkap kehidupan dari Sang Pencipta buat hamba-Nya. Fahamkan dan amalkan dalam kehidupan. Qur'an itu adalah Way Of Life menuju destinasi hakiki ke Syurga abadi.


Biasalah kan Hari Raya sentiasa disambut meriah di negara kita. Budaya balik kampung sudah jadi sebuah ritual. Cuma kekadang tu akibat dari budaya balik kampung ini kita abaikan pula tumpuan ibadah untuk hari2 terakhir ramadhan. Maka rugilah kita. Tidak cukup dengan meninggalkan rutin ibadah tetap sepanjang ramadhan, kita cemari pula dengan kemaksiatan dan hiburan sebagai hadiah selamat tinggal ramadhan dan selamat datang syawal. Program2 TV direkacipta dengan padat untuk mencuri tumpuan masa berharga. Malah lebih teruk syawal yang sepatutnya menjadi bulan kesyukuran dan kasih sayang itu bertukar menjadi bulan kemaksiatan pula. Hingga boleh mengundang laknat Allah.

Wan Aminudin dan ahli keluarganya kelihatan begitu sibuk di Taman Perumahan Rahman Putra sedang packing beg dan barangan ke dalam sebuah MPV. Anak2 mereka yang tiga serangkai sangat gumbira untuk pulang beraya 'balik kampung' di Bukit Selambau. Sejak awal pagi lagi mereka bersiap sedia. Siap menyanyi lagu 'balik kampung' nyanyian arwah Sudirman. "Kenapa mama lambat sangat ni, bersiap mengalah ratu kebaya", jerit Wan Rohayu anak sulong mereka dari dalam kereta.


Mereka berlepas sekitar 8 pagi menuju lebuhraya PLUS ke utara. Laju Toyota Innova maroon itu di pandu membelah udara pagi yang agak redup itu. Mungkin kejap lagi hujan akan turun. Anak2 mereka sangat teruja dan galak bergurau-senda. Siti Komariah isteri Wan Aminuddin tersenyum penuh bahagia. Wan Aminuddin pula menjeling cermin depan melihat gelagat anak2 mereka dan mengukir senyuman ke arah isterinya. Perjalanan balik kampung sejauh 367km ini baru saja di permulaan. Jika di pacu sekitar 120km sejam maka insyaAllah memakan masa sekitar 4 jam bisik Wan Aminuddin melayan imaginasinya. Tapi jika berlaku kesesakan jalanraya maka segalanya hanya jadi impian. Sebaliknya mungkin mengambil masa yang berganda. Sebab itulah mereka bertolak agak awal pagi ini kerana mengagakkan jumlah kenderaan di lebuhraya belum banyak.


"Bang slow sikit bang, takyah laju2", bisik Wan Komariah kepada suami tercinta. Wan Aminuddin senyap je. Zuuuus, Innova 2 litre ini memotong sebuah van liteace puteh. Anak2 yang tadi bergelak ketawa, kini agak senyap mungkin sudah terlelap. Isterinya pun mula berdengkur. Wan Aminuddin pun dah agak mengantuk. Maklumlah semalam selepas balik teraweh, sibuk berkemas pulak. Pukul 1 pagi baru masuk tidur dan pukul 4 pagi sudah bangkit untuk bersiap dan bersahur. Kereta di jalanan juga mula sesak.

Wan Aminuddin memotong sebuah treler balak dengan kelajuan tika memotong tadi meningkat kepada 130km sejam. Track record Wan dalam pemanduan sangat baik kerana pengalaman memandu sejak menuntut di USA dulu dan dia merupakan pemandu yang berekeyakinan dengan skil pemanduan yang tinggi.
"Bang relax bang, takyah motong lori balak tu", tiba-tiba terdengar co-pilot nya memberi arahan. Terkejut Wan. Ingatkan isterinya masih diulit mimpi. "Alah relak le yang, abang ok je". Zuuupp....selamat di potongnya lori berkepala merah darah ikan tu, siap hon lagi.

"Tak payah laju2 bang. Biar lambat asal sampai", sambung isterinya resah.
Jeng jeng...kini dua buah kereta dipotongnya sekali gus. Timingnya untuk sampai ke kampung sekitar jangkamasa 5 jam akan tercapai jua, bisik hatinya. Pagi tadi dia ada menelefon maknya di kampung memberitahu mereka akan sempat berbuka di kampung hari ini.

"Bang bang, sabar bang. Tak payah memotong saya kata, kenapa abang ni?"
Namun Wan Aminuddin masih percaya skil yang ada padanya memberi keyakinan diri untuk bertindak. Dua buah lori dan sebuah kereta waja biru di depannya itu akan di potongnya sekaligus di jalan lurus itu. Jerit isterinya di sebelah seolah-olah masuk telinga kiri dan keluar kot lubang hidung je. Zappppp....dia menekan padel minyak RON97 nya. Berdesit Innova nya yang 'pick-up' nya memang berprestasi tinggi, kualiti Toyota la katakan. Elok di potongnya lori yang sarat muatan itu...selamat. Kini ada lori askar yang akan dipotongnya. Jalan lurus jadi tak ada masalah...line clear.

Tiba giliran waja biru itu pulak. Wan menekan pedal minyak rapat ke lantai kereta. Mungkin kelajuan mencecah 140km sejam. Saat inilah bala menimpa bila tiba2 muncul sebuah treler minyak petronas dari arah bertentangan. Wan cuba mencelah masuk ke kiri tapi tak mungkin kerana dipenuhi deretan tiga kenderaan yang di potong tadi tanpa ada ruang kosong. Treler minyak itu makin dekat. Pertembungan bakal berlaku. Wan terpaksa bertindak mengelak ke kiri jalan. Malangnya ada gaung sedalam 5 meter. Innova nya terbabas ke dalam gaung dan menghentam sebatang pokok. Habis remuk MPV baru itu. Bagi Wan Aminuddin segalanya gelap.


Apabila sedar dia membuka matanya dan memerhati sekeliling. Dia nampak emaknya ada di sisi. Kepalanya terasa berat dan matanya agak pedih. "Mak, saya kat mana?", dia cuba bertanya. "Mana isteri dan anak2 saya?", sambungnya lagi. "Mak, tolonglah jangan buat saya macam ni", rayu Wan Aminuddin. "Mana isteri dan anak2 saya mak?", suaranya mula hiba.


"Anak2 konon. Isteri pun tak dak, jangan nak mengada. Hang tu kawin pun belum", jerit maknya bagai nak rak.
"Itulah asyik tido je keja", marah maknya. "Orang beramal ibadat di bulan puasa ni, engkau tak, tido tido tido, tak ada yang tido melainkan tido je...hey rimas aku". Emaknya terus belah. Wan Aminuddin terpinga-pinga macam anak lembu tengah jalan.

Moral of the story:

1. Pandu berhemah di jalanraya (walaupun dalam mimpi)

2. Gantikan amalan tidur siang hari dengan amalan2 lain yang lebih bermanafaat.


Baiklah semoga perkongsian ini dapat memberi manafaat. Saya sampai-sampaikan dari sessi tazkirah malam terakhir (29 ramadhan) yang lalu di Masjid As Salam oleh Ustaz Salahuddin Abd Aziz. Yang penting ialah Al-Qur'an istiqamah kita baca. Kemudian kita fahami terjemahannya. Seterusnya kita belajar tafsir dan berguru untuk menghayati apa yang sebenarnya maksud ayat2 Al-Qur'an yang kita baca itu. Dan akhirnya kita kena amalkan dalam kehidupan ini.

Apa yang kita belajar dan fahami tadi, kita sampai2kan pula kepada yang lain insyaAllah. Semoga ilmu akan terus berkembang. Teruskan mengunjungi masjid2 dan surau2 dan ikuti majlis2 tazkirah dan kuliah2 ilmu bagi pemantapan input dan proses. Kita doakan semoga dengan input yang berkualiti dan proses yang mantap, maka ia akan menghasilkan output yang first class yang bisa menjana ketaqwaan dalam diri, insyaAllah.


input --> proses --> output


@@@

1 comment:

amir acap said...

hahaha..so kesimpulan nye, jgn lah byk tdo time pose eyh..hehehe...

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...