CLICK n GO

Thursday, March 20, 2014

Fitnah Dajjal

Hari ini sudah masuk hari ke-13 kehilangan pesawat MH370. Pada program berita di radio yang saya dengar dalam pemanduan kereta ke ofis tadi, di nyatakan tiada petunjuk baru dijumpai dan pencarian di teruskan dalam tiga zon utama yang akan disertai 26 buah negara yang sudah memberi persetujuan lisan. Sesungguhnya penantian suatu siksa yang tidak tertanggung oleh kita semua bak lirik lagu klasik nyanyian kumpulan Harmoni ini:

Penantian suatu siksa
Yang tidak tertanggung
Oleh tubuhku yang kering dan layu
Kepastian suatu penawar
Dalam suka dan duka
Yang meniti hidupku

Pada dunia akhir zaman ini fitnah Dajjal akan berlaku, satu makhluk yang Allah cipta untuk menipu daya manusia kepada kesesatan dan menguji tubi manusia beriman. Itulah fitnah Dajjal. 

Pada kuliah maghrib malam tadi Ustaz ada menceritakan perihal kedatangan Dajjal yang akan di dahului oleh makhluk Yakjud Makjud yang akan menyerap semua makanan dan minumun manusia. Dajjal nantinya akan muncul bersama timbunan makanan dan minuman setinggi gunung ganang dan sumber air segar di tangan kirinya dan api di tangan kanannya untuk memberi pilihan dan ujiannya kepada manusia. Wallahu'alam.

Saya memetik posting daripada sebuah blog yang menyatakan fitnah yang dilakukan Dajjal adalah banyak sekali di antaranya ialah:
  1. Bersamanya ada syurganya dan nerakanya . Daripada Hudzaifah RA, Rasulullah SAW bersabda: " Dajjal cacat matanya yang kiri, keriting rambutnya, bersamanya syurga dan nerakanya. Nerakanya adalah syurga dan syurganya adalah neraka . " (HR Muslim no.2934)
  2. Membunuh satu jiwa kemudian menghidupkannya kembali .Rasulullah SAW bersabda: " Keluarlah pada hari itu seorang yang terbaik atau di antara orang terbaik. Dia berkata: ' Aku bersaksi engkau adalah Dajjal yang telah disampaikan kepada kami oleh Rasulullah SAW. ' Dajjal berkata ( kepada pengikutnya ): 'Apa pendapat kalian jika aku bunuh dia dan aku hidupkan kembali apakah kalian masih ragu kepadaku? ' Mereka berkata : ' Tidak. ' Maka Dajjal membunuhnya dan menghidupkannya kembali .... " (HR Muslim no.2938)
  3. Menggergaji seseorang kemudian membangkitkannya kembali . (HR Muslim no.2938/113)
  4. Memerintahkan langit untuk menurunkan hujan lalu turunlah hujan. Dari An - Nawwas bin Sam'an RA: Rasulullah SAW bersabda: " ... Dia datang kepada satu kaum mendakwahi mereka. Mereka pun beriman kepadanya  menerima dakwahnya. Maka Dajjal memerintahkan langit untuk hujan dan memerintahkan bumi untuk menumbuhkan tanaman, maka turunlah hujan dan tumbuhlah tanaman .... " (HR Muslim no.2937). Adapun kaum yang tidak beriman dan tidak menerima dakwah Dajjal, tidak ada sedikit harta pun tersisa pada mereka .
  5. Akan diikuti perbendaharaan harta. Dalam hadis An-Nawwas bin Sam'an ra disebutkan , Rasulullah SAW bersabda: " ... Dia mendatangi reruntuhan dan berkata : ' Keluarkanlah perbendaharaanmu . ' Maka keluarlah perbendaharaannya mengikuti Dajjal seperti sekelompok lebah . " (HR Muslim no.2937)
  6. Bersamanya air , sungai , dan gunung roti , api , dan air .Rasulullah SAW bersabda: " ... Sesungguhnya bersama dia ada syurga dan nerakanya, sungai dan air, serta gunung roti. Sesungguhnya surganya Dajjal adalah neraka dan nerakanya Dajjal adalah syurga . " ( HR Ahmad Asy - Syaikh Al - Albani rahimahullahu berkata: Lihat Qishshatu Masihid Dajjal )

Daripada ' Uqbah bin ' Amr RA, dia berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang Dajjal: " Sungguh Dajjal akan keluar dan bersamanya ada air dan api . Apa yang dilihat manusia air sebenarnya adalah api yang membakar. Apa yang dilihat manusia api sesungguhnya adalah air minum sejuk yang segar. Barangsiapa di antara kalian yang  mendapatinya hendaknya memilih yang dilihatnya api, kerana itu adalah air segar yang baik . " (HR Muslim no.2935 )

Jika seorang mukmin telah mengetahui dan beriman akan keluarnya Dajjal dengan membawa fitnah yang demikian dahsyat, hendaknya dia mengamalkan beberapa sebab untuk menjaga dirinya dari Dajjal dan fitnahnya. 

Antara yang Ustaz anjurkan mengikut wasiat para ulama' ialah dengan mengamalkan membaca surah Al-Kahfi setiap hari. Jika tidak mampu menghabiskan surah yang agak panjang ini maka amalkan sekurang-kurangnya membaca 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir. Amalan ini inshaAllah akan membantu diri untuk membuat pilihan yang tepat dan tidak tertipu oleh muslihat tipu daya Dajjal nanti.

@@@

2 comments:

rizky Ferdiansyah said...

Tas Selempang memang harus dan wajib perbanyak amal . .

School Of Tots said...

TQ rizky Ferdiansyah. Cari ilmu, amalkan ilmu dan sebar2kan.

Kehilangan MH370 mengundang misteri yg belum terungkai, mungkin terpahat dlm sejarah tenggelam bersama segala jasad dan khazanahnya 7 km di dasar Lautan Hindi ibarat kapal Titanic.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...