CLICK n GO

Sunday, May 05, 2013

Kerajaan Baru Pakatan Rakyat


Hari ini 5 Mei 2013 adalah hari untuk rakyat Malaysia membuat pilihan di peti undi dalam sistem domokrasi negara. Apakah kerajaan BN yang sudah memenangi 12 PRU sebelum ini secara berturut-turut akan berjaya di kalahkan?

Tepat jam 12 malam tadi berakhirlah tempoh kempen 15 hari yang telah ditetapkan oleh SPR. Saya berkesempatan menghadiri ceramah PR di Selayang Baru. Sambutan sangat hebat daripada rakyat berbilang kaum. Politik matang memecahkan sempadan perkauman. Melayu, cina, india terus sepakat menyokong politik baru. Jelas terpancar harapan mereka. Sedangkan BN masih tidak jemu memainkan politik perkauman. BN sangat ketinggalan dalam aspek ini. 

Saya ingatkan ceramah akhir ini akan di adakan di lokasi yang lebih besar dan selesa contohnya di Stadium Selayang dan mempersoalkan di dalam hati mengapa di adakan di satu lokasi iaitu tapak pasar Selayang Baru yang rasa saya bukan satu lokasi yang ideal untuk grand finale kempen PRU13. Kemudian tanggapan negatif saya itu hilang pabila melihat 10,000 rakyat berbilang kaum yang hadir di celah2 bangunan rumah kedai dan pasar itu. Tergambar harapan tinggi di raut wajah setiap rakyat di sini. 

Rupanya PR sangat ingin dekat dengan rakyat, bukan bermuka-muka atau tidak berpijak di bumi nyata sebagaimana kerajaan BN. Rupanya PR bercakap benar untuk memenuhi harapan rakyat. PR ingin duduk bersama rakyat di celah2 rumah kedai dan tempat2 kediaman rakyat di Selayang Baru ini untuk menghayati dan merasai denyut nadi kepayahan rakyat marhain. Mula jelas mesej ini di minda saya. Maka tepatlah grand finale penutup kempen 15 hari PRU13 ini diadakan di satu kejiranan penduduk setempat di tapak pasar Selayang Baru ini.

Penceramah pertama ialah Khalid Samad bercakap dengan penuh hemah memberi fakta dan senerio politik semasa dan menyeru rakyat membuat pilihan tepat. Pabila juruacara yang juga ketua pemuda PAS Gombak mengumumkan ketibaan TS Muhammad Taib, para odion bergemuruh meraikan beliau. TS Muhammad Taib menceritakan kenapa dia memilih PAS sebagai wadah untuk kembali ke pangkal jalan kerana perjuangan PAS yang berstruktur jelas untuk membawa negara kepada negara yang Allah redha. Beliau kagum dengan barisan kepimpinan yang ada dalam PR yang baginya lebih berwibawa kalau nak dibandingkan dengan kepimpinan dalam UMNO. 

Bagi saya TS Muhammad Taib punyai karisma dan kredibiliti dan berjaya menyentuh hati nulari rakyat terutamanya orang melayu termasuklah dari kelompok UMNO untuk muhasabah diri dan menilai kembali perjuangan untuk kembali ke pangkal jalan jika sudah jauh sesatnya di hujung jalan.

Seterusnya giliran calon N15 Taman Templer Hj Zaidiy Abdul Talib, seorang anak muda ahli fizik yang cerdik dan petah pidatonya berjaya menyampaikan mesej isu2 setempat seperti kejayaan PR menyelesaikan isu Bukit Botak dan menyampaikan dengan jelas falsafah perjuangan PAS yang professional, amanah dan sejahtera untuk membela nasib rakyat dan mewujudkan masyarakat yang harmoni dan berkebajikan. Ini pertama kali saya mendengar pidatonya dan saya teruja, penuh dengan poin dan lancar penyampaiannya. Inilah contoh standard dan mutu tinggi barisan calon2 yang diketengahkan oleh PR terutamanya PAS.

Beliau berkongsi pengalaman bahawa kerja pertamanya pada tahun 1997 sebagai pensyarah di L&G Twin College mendapat gaji RM1,800 sebulan dan ada kawan2nya yang mendapat antara RM1,500-RM1,700 sebulan. Kini setelah 16 tahun berlalu keadaan tidaklah menjadi lebih baik malah mungkin lebih teruk pabila adik2 kita lepasan Universiti tidak mendapat pekerjaan setimpal dan terpaksa bekerja di McDonald, Tesco dan sebagainya. Gaji pokok juga masih kekal di tahap lama sekitar RM1,500-RM1,800 itu. Sedangkan harga barang terus naik dan naik tak pernah turun, maka ini menjadi beban kepada rakyat. Calon parlimen Selayang dan DUN Batu Caves juga menyusul meberikan ucapan yang penuh semangat dan harapan.

Ketibaan sdra Rafizi Ramli sejurus selepas itu mendapat tepukan bergemuruh penuh semangat dari para hadirin sekelian. Katanya momentum kebangkitan rakyat menyokong PR kali ini sudah tidak dapat dibendung lagi oleh Umno BN. InsyaAllah setakat malam tadi 120 kerusi Parlimen sudah menjadi milik PR.  

Kekayaan negara akan di urus dengan baik untuk manfaat rakyat. Harga minyak akan kita turunkan tepat 10 pagi pada 6 Mei nanti. Kita akan mansuhkan bayaran Tol dari Perlis hinggalah ke Johor. Dengan penurunan kos pengangkutan insyaAllah akan membantu penurunan harga barang. Kerajaan BN (Barang Naik) akan sama2 kita kuburkan.

Cukai kereta juga akan dikurangkan secara berperingkat selama 5 tahun dan ini akan merealisasikan hasrat penurunan harga kereta. Sdra Rafizi juga menjelaskan kepentingan hak mendapatkan pendidikan percuma bagi rakyat sekelian. Sebagai contoh dirinya yang berasal dari keluarga miskin sudah tentu tidak berpeluang melanjutkan pelajaran dengan belanja RM100,000 jika tidak mendapat bantuan kerajaan. Mungkin dirinya kini akan bekerja sebagai nelayan di Besut jika tidak mendapat peluang itu. 

Maka sangatlah penting untuk tidak meniagakan sistem pendidikan di negara ini kerana nantinya hanya orang berkemampuan sahaja yang layak mendapat pendidikan bermutu tinggi. Justru insyaAllah bila PR berjaya mengambilalih Putrajaya segala hutang PTPTN yang di tanggung oleh anak muda sekelian akan dipupuskan. Pendidikan percuma bermula dari peringkat tadika hingga ke peringkat Universiti untuk rakyat akan jadi kenyataan.

Sebagai konklusi rakyat menaruh harapan tinggi kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk mentalkinkan kerajaan Umno BN pada tengah malam hari ini. Manifesto PR jelas original dan berwawasan jauh untuk menjaga ekonomi rakyat, persaudaraan rakyat dan kesejahteraan rakyat. Ini Kali Lah untuk UBAH. Pangkahlah calon PR di peti undi hari ini untuk merealisasikan harapan rakyat banyak untuk melihat negara yang maju dan berdaya saing yang punyai ruh bukan kosong, sakit dan kotor. 

Saya dan anda adalah penyumbang kepada sejarah. Sejarah tertubuhnya kerajaan baru PAKATAN RAKYAT. InsyaAllah.

@@@

1 comment:

School Of Tots said...

Diriwayatkan dari Al-Hasan: ‘ Ubaidillah bin Ziyad pernah menjenguk Ma’qil bin Yasar Al-Muzanni pada waktu sakit menjelang wafatnya. Lalu Ma’qil berkata, “Aku akan menceritakan sebuah hadis yang aku dengar dari Rasulullah saw. Kalau aku tahu bahawa aku masih akan hidup, tentu aku tidak mau menceritakannya kepada mu. Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Seseorang yang diberi amanat oleh Allah untuk memimpin rakyat, lalu mati ketika sedang MENIPU rakyatnya, maka Allah mengharamkan baginya syurga.”

(6:9 Shahih Muslim)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...