CLICK n GO

Wednesday, May 15, 2013

Barang Naik

Semalam saya dapat satu eMail, "Hari ini Pihak Pengurusan Pasaraya GIANT telah mengeluarkan notis kepada semua rakyat yang melanggan di semua Pasarayanya bahawa mulai hari ini setiap pembelian akan dikenakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6%." Biar betul? Apakah sindrom Barang Naik (BN) sudah melanda.

Pada hari sabtu lalu saya ke pasar bersama isteri. Masa nak beli ayam tu saya tengok kat label harga ayam di dinding kedai, "RM 7.50 se KG." Hmmm...last week saya ingat lagi harganya RM7.00 se KG. Apakah sindrom BN sudah melanda negara?

Malam tadi selepas pulang dari masjid saya singgah sebentar di sebuah pasar mini untuk beli sekotak air minuman Seamaster. Isteri saya terkejut sebab harga dah naik jadi RM7.00 sekotak. Biasanya RM6.50. Naik 50 sen. Agak banyak tu. Bila isteri saya tanya, Apek towkey kedai jawab, "Itu supplier naik harga 50 sen, jadi saya pun naiklah 50 sen. Itu la you undi lagi itu BN, sekarang semua barang naik harga sapa susah?" Ada makcik sebeleh tu masam mencuka (penyokong tegar BN kot).

Ada pula rumors perihal saman AES akan dikuatkuasakan dan di agresifkan untuk kutip dana nak tampung dana pilihanraya yang hangus tempoh hari. Harap jangan lah rakyat menanggung sengsara.

Teringat kuliah maghrib semalam. Setiap orang yang memperjuangkan agama Allah, maka dia menang di dunia dan di akhirat walaupun di istihar kalah di dunia ini. Jika dia tidak memperjuangkan agama Allah, maka dia kalah di dunia dan di akhirat walaupun dia diistihar menang di dunia.

Apakah hukum menipu? Haram. Apakah hukum orang yang menipu dalam pilihanraya? Haram. Apakah hukum orang yang menyokong pemimpin yang menipu? Haram. Pemimpin yang menipu tadi, gajinya haram. Setiap daging yang tumbuh hasil duit yang haram? Haram. Orang yang menyokong wakil rakyat yang menipu? Haram. 

Setiap pemimpin yang dilantik kemudian dia menipu rakyat maka dia duduk dalam api neraka. Maka pabila mati dalam keadaan belum sempat bertaubat, masih dalam keadaan menipu maka haram syurga untuknya. Nak syurga? Maka kena jauhkan daripada perkara2 yang mendekatkan kepada neraka. Kenapa penipu masih menang? Sebagai istidraj untuk dia hanyut dalam kelalaian dan kemurkaan Allah. Juga kerana pejuang Islam tadi masih belum sedia untuk menang.

Apa hukum orang atas pagar? Di akhirat tiada istilah atas pagar. Hanya ada syurga atau neraka. Jika bertindak itu kerana tidak faham dan dalam keadaan tidak tolak Islam maka dimaafkan. Tapi sekiranya berniat untuk tolak Islam maka berdosa. Mesti sokong Islam. Jika keliru atau dikelirukan dan jika takut undi orang jahat maka lebih baik dan dibolehkan untuk tidak menyokong mana2. 

Hukum mengundi ini ada tiga iaitu wajib, harus dan haram. Katalah ada kes sebidang tanah dicadangkan untuk bina masjid atau tempat maksiat maka wajib mengundi untuk memastikan terbina masjid bukan tempat maksiat. Jika cadangan nak cat masjid dan kena undi nak pilih cat warna apa, maka di sini hukum mengundi itu harus, tak undi pun tidak apa, yang penting masjid itu akan di cat baru tak kisah warna apa. Hukum haram mengundi jika jelas pemimpin yang hendak dipilih itu menyokong maksiat dan menentang hukum dan syariat Islam.

Pencerahan ustaz dalam suasana pasca PRU13 yang masih hangat mungkin agak relevan dan dapat dihubungkait sebagai pengajaran dan peringatan. Semoga kita dapat sama2 membina kekuatan dalam perjuangan menegakkan agama Allah dan mengajak manusia taat kepada Allah dengan pengukuhan saf jemaah dan banyakkan doa sebagai senjata utama umat ini untuk terus yakin bergantung harap kepada Allah dan bukan pada makhluk. Sekiranya Allah nak memberi kemenangan maka tiada kuasa yang dapat menghalang. Semoga mati kita dalam menyokong Islam bukan menyokong kemungkaran walau dalam apa bentuk pun.

@@@

2 comments:

Cikli said...

Orang atas pagar ni humpty-dumpty, waiting for a great fall.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Orang atas pagar selalu bergantung ke pagar tapi kalu harapkan pagar, pagar makan padi macam mana pulak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...