Wednesday, May 02, 2012

The Red Warriors ke Final Piala FA 2012



Alhamdulillah pasukan TRW Kelantan berjaya melangkah ke Final Piala FA 2012. Semoga TRW dapat meningkatkatkan prestasi di Final nanti bertemu pasukan Sime Darby, sebuah pasukan club yang berbisa. Sime Darby bukan calang2 club kerana berjaya menyingkirkan pasukan pilihan T-Team. TRW mesti berwaspada selalu dan merangka strategi game yang bijak.

Petikan yang saya ambil dari
Kosmo Online menceritakan perihal game semifinal kedua malam tadi...


Kelantan melangkah bergaya selepas mencatat keputusan 2-2 dengan Kedah pada aksi di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam tadi sekali gus mara dengan kelebihan jaringan di tempat lawan.

Pada aksi pertama minggu lalu, kedua-dua pasukan turut mencatat keputusan seri 1-1.

Meskipun terikat dengan agregat 3-3 tetapi Kelantan mara dengan kelebihan jaringan di tempat lawan.
Kedah pernah beraksi di final Piala FA pada tahun 1996, 2007 dan 2008 dengan meraih gelaran sebagai juara, namun pada tahun 2010 mereka dihampakan Negeri Sembilan yang pada masa itu dibimbing Wan Jamak Wan Hassan.

Nasib ternyata tidak menyebelahi anak-anak buah pengendali yang berasal dari Johor itu berdasarkan perkiraan gol ditempat lawan menerusi agregat 3-3.


Kelebihan dua jaringan pada babak pertama menerusi jaringan penyerang licik, Mohd. Khyril Muhymeen Mohd. Zambri yang mampu memberi kelebihan kepada Kedah gagal dipertahankan sehingga wisel penamat.

Sebaliknya Kelantan bangkit menyamakan kedudukan menerusi pemain pertahanan, Obinna Nwaneri dan penyerang, Mahmoud Ghadar.

Kedua-dua pasukan yang mahu mencari jaringan awal sebagai gol semangat saling mengasak sebaik wisel dibunyikan pengadil perlawanan, M. Yusof Mat Karim.


Pasukan tuan rumah berpeluang mendahului menerusi Gerc pada minit ke-29, namun diselamatkan penjaga gol pelawat, Khairul Fahmi Che Mat.

Usaha skuad Kenari akhirnya berhasil menerusi sepakan percuma Ketua Pasukan, Baddrol Bakhtir yang dikuis cantik Mohd. Khyril Muhymeen pada minit ke-31.


Mohd. Khyril Muhymeen sekali lagi menceriakan lebih 30,000 penyokong skuad Hijau Kuning apabila menjaringkan gol kedua pada minit ke-42.

Pemain berjersi 18 itu menolak masuk hantaran Mohd. Fazliata Taib yang menerima hantaran Mohd. Khairul Helmi Johari daripada kawasan tengah padang untuk meletakkan pasukan tuan rumah selesa mendahului dua jaringan.

Skuad Kijang memulakan babak kedua dengan langkah kanan apabila berjaya merapatkan kedudukan menerusi pemain import, Obinna Nwaneri yang menanduk masuk bola hantaran sepakan sudut Indra Putra Mahayuddin pada minit ke-47.

Mohd. Khyril Muhymeen yang berjaya melepasi pertahanan pasukan pelawat sekali lagi berpeluang melebarkan jaringan dua minit kemudian, namun sepakannya diselamatkan Khairul Fahmi.

Pasukan pelawat selepas itu menggandakan asakan dan akhirnya berjaya memperoleh gol penyamaan menerusi Mahmoud Ghadar pada minit-61.

******

Persoalan Hari Ini?

Bilakah pasukan TRW akan memakai seluar yang menutup aurat? Seluar yang dapat cover kepala lutut. Seluar sebegini memang banyak di pasaran masakini dan memang menjadi kegemaran anak muda.

Menutup aurat merupakan suatu kewajipan kita sebagaimana yang difardhukan yang sudah pun diketahui umum oleh semua umat Islam sama ada LELAKI mahu pun WANITA. Tuntutan menutup aurat itu sabit berdasarkan nas dan dalil-dalil daripada Al-Qur'an, Hadits dan kesepakatan para ulama (Ijma'). Aurat bagi lelaki ialah antara pusat hingga ke lutut, manakala aurat wanita ialah seluruh tubuh badan kecuali kedua-dua tapak tangan dan muka.

Aurat seorang lelaki Muslim ialah antara pusat dan lututnya. Saya yakin seluar sukan yang panjangnya melebihi paras bawah lutut itu sangat trendy dan bergaya, dan sedikit pun tidak akan menjejas prestasi tinggi pemain, insyaAllah.

Saya berdoa agar TRW mendapat hidayah daripada Allah SWT dan bakal menjadi penggerak kepada perubahan dan menjadi contoh terbaik untuk membawa evolusi baru dalam dunia sukan terutamanya sukan bolasepak di negara kita khasnya dan diserata dunia amnya. Amiiiin.

Setiap perjalanan yang jauh bermula dengan langkah tapak yang pertama. Kalau gagal menapak pada langkah pertama itu, jangan harap sebuah impian di hujung perjalanan jauh itu akan tercapai. Think about it !!

Jadilah the change agent to get Redha Allah in whatever little things you do in life.

@@@

2 comments:

Cikli said...

Bojan Petric T-Team pun pakai tight.
Dulu tahun 90 dulu, tutup aurat sekejap, lepas tu hilang.

School Of Tots said...

TQ Cikli. Itu yg saya pelik tu...awal 90an time baru2 TGNA takeover Kelantan, memang saya ingat lagi, tutup aurat sat, lepas tu seasat balik...ish ish. Semoga dapat hidayah. Sama2 kita suggest dan push idea ni kpd KAFA.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...