CLICK n GO

Friday, May 25, 2012

Ada Tapi Tak Nampak

Tidak semua yang ada atau wujud itu dapat di lihat? Pabila di pasang kipas syiling, terasa deruan angin mengenai kulit tubuh. Nampak tak angin yang mengenai tubuh itu? Tidak. Angin itu ada tak? Ada. Dapat di lihat tak? Tidak.

Pak Abu berjumpa doktor pakar. Kata doktor itu, waris Pak Abu yang berada di wad ICU itu sudah nyawa-nyawa ikan. Pak Abu bertanya, "Di mana nyawanya?" Doktor itu tersenyum dalam kebingungan. "Dia masih bernyawakan?" tanya Pak Abu. Ya. "Di mana nyawanya?" ulang Pak Abu.

Ustaz Halim kata, macam karan letrik. Ianya ada tapi tak nampak. Kat mana dia? Kat dalam wayar letrik. Bila ON nyala lampu asbab aliran letrik tadi. Maknanya arus letrik itu ada. Kalau pegang wayar letrik yang togel, mungkin akan terasa kejutan letrik. Silap-silap haribulan boleh gol terus. Itu pun kalau sudah sampai ajalnya. Ajal itu di tangan Allah.

Peristiwa israk mikraj Rasululullah yang berlaku di bulan Rejab, telah di sangsikan dan didustakan oleh orang kafir yang tidak beriman yang diketuai oleh si pelahap Abu Lahab. Namun Abu Bakar RA terus meyakini apa yang diceritakan dan digambarkan oleh Rasulullah SAW, tanpa sekumit ragu. Itulah iman. Beriman pada perkara ghaib. Pada yang ada tapi tak nampak. Israk mikraj adalah isu akidah. Tiada golok gantinya. Sebarang keraguan bisa menggelincirkan iman daripada landasannya.

Para malaikat yang begitu banyak tidak terhitung oleh akal. Apatah lagi dari dulu hingga kini para malaikat ini tidak mati. Malaikat ini ada tak? Ada. Cuma Allah tidak zahirkan nampaknya ke mata kita. Takdir Allah nampakkan kepada kita, haru gamaknya akan sesaknya dunia dan seluruh alam dengan mereka.

Alam jin pun satu hal lagi. Ianya ada. Kita tidak ada upaya untuk nampak. Syaitan dan iblis pun begitu juga. Maka pabila kita faham hakikat iman ini, yakni meyakini adanya perkara ghaib. Dosa dan pahala adalah perkara yang tak nampak, perkara ghaib. Ada tapi tak nampak.

Syurga dan Neraka itu wujud sebagai benda ghaib. Hanya iman yang kukuh dapat mengakui hakikat ini. Siksa kubur itu ada. Alam barzakh itu ada. Alam akhirat itu ada. Padang Mahsyar itu tebentang luas. Titian sirat itu ada. Hari kiamat, hari hisab dan pembalasan itu ada. Maka percayalah. Sebagai orang beriman kita kena yakin dan percaya. Iman dan takwa menjadi penentu. Tepuk dada tanya iman.

Justru kerana tidak semua yang ada itu kita nampak maka kita kena percaya dan beriman. Setiap perlakuan di dunia bakal di ambil kira dan di beri pembalasan setimpal oleh Allah SWT. Maka usah angkuh dan bangga, jika diri masih menjadi hamba dunia dan tidak tunduk pada Allah SWT. Kerana tiada siapa yang rugi dan binasa nanti melainkan diri sendiri empunya badan. Jangan kata tiada siapa yang memberi amaran dan peringatan ini pada anda.

Bulan Rejab ialah bulan perubahan. Ayuh bangun dari tidur dan mula berubah menjadi insan2 yang takwa dan patuh pada Allah SWT dan Rasulullah SAW.

@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...