Wednesday, May 30, 2012

Integriti Dalam Islam

Alhamdulillah pengisian ilmu di Ceramah Perdana oleh Ustaz Nushi Bin Mahfuz petang tadi rasanya padat dan mantap. Tajuk Integriti dalam Islam yang dibincangkan memang satu pilihan yang tepat.

Ustaz menyatakan bahwa pekej Islam yang dianuti oleh seorang muslim itulah yang dimaksudkan dengan integriti. Yang menjadi kayu ukurnya ialah pemahaman dan penghayatan pada pekej Islam itu. Islam itu sudah serba lengkap. Sebarang nilai tambah yang di adaptasi sebenarnya menjadikan pekej Islam tadi sudah tidak ori lagi.

Kita kena kenal diri. Siapa kita? Nabi Adam dijadikan bukan tanpa sebab. Dalam bidang kerja misalnya kita jadi keliru bila tiada skop kerja yang jelas. Justru kita kena kenal siapa kita? Kemana arah tuju kita? Yang jadi masalah ialah krisis keyakinan. Hingga kita gagal terjemahkan Islam dalam kehidupan. Percaya tapi tidak yakin.

Agama bukan untuk disimpan. Agama mesti ditegakkan. Manusia itu dicipta untuk menjadi khalifah dimuka bumi ini. Ketika Nabi Adam dicipta, malaikat bertanya mengapa makhluk yang akan bertelagah dan merusakkan dunia di ciptakan. Maka Allah telah memberikan ilmu pengetahuan perihal dunia kepada Nabi Adam sehinggakan malaikat mengakui ketinggian ilmu Nabi Adam yang mengundang hormat para malaikat. Pabila Allah perintahkan mereka sujud kepada Nabi Adam, semuanya patuh kecuali Iblis.

Solat adalah tiang agama. Allah memerintahkan manusia untuk mendirikan atau menegakkan solat supaya nampak zahirnya. Solat yang ditegakkan adalah lambang keutuhan Islam. Ibarat bangunan KLCC yang menjadi mercu tanda Kuala Lumpur, nampak gah dari jauh memberi persepsi keutuhan ekonomi, kestabilan kerajaan dan kekayaan negara. Isi dalam lain kira. Orang bukan Islam kadang tu lebih nampak ciri-ciri orang Islam. Selalu kita dengar ungkapan pujian pada sesuatu kebaikan oleh seorang Islam, "Ini olang semayang punye."

Objektif sebagai Khalifah Allah ialah dengan hidup agama dalam diri. Urus tadbir dunia dengan agama yang ada dalam dirinya. Pada pandangan malaikat manusia ini suka bergaduh dan mendatangkan kemusnahan, namun Allah buktikan manusia tidak begitu dengan Allah memberikan ilmu kepada Nabi Adam. Tapi hari ini sindrom the lost of Adam telah berleluasa. Sistem pelajaran yang hanya menjadi kilang mengeluarkan graduan robot yang ada paper qualification tetapi gagal pada nilai2 sebagai manusia. Graduan yang tiada kualiti untuk menjadi insan kamil.


Pabila Nabi Adam dapat menjawab soalan2 yang dikemukakan, sekaligus mengundang respek para malaikat. Malaikat sujud tanda hormat pada ilmu yang ada pada Nabi Adam. Tujuan utama pengajian ilmu pengetahuan ialah untuk membesarkan Allah.

Asas integriti ialah ilmu. Tahu apa yang nak dibuat dan tahu kemana arah tujunya. Nabi Adam dijadikan drp tanah dan ditiupkan ruh. Seterusnya manusia ini dijadikan dari setitik mani yang hina, lahir sebagai bayi yang lengkap namun tiada gigi. Bayi yang berhajat kepada susu ibu iaitu makanan paling berkhasiat. Bayi yang tiada gigi sebagai kemudahan untuk menghisap susu ibu hingga berumur dua tahun baru ditumbuhi gigi.


Elemen tanah berhajat kepada fizikal yang kuat. Proses penyusuan ibu ini sebenarnya sekaligus menjadi satu proses pemulihan rahim dan organ dalaman ibu yang mengandungkan bayi selama sembilan bulan itu. Anak mula berbakti kepada ibunya semenjak bayi. Begitu teliti dan sempurna ciptaan Allah. Islam itu pekej sempurna.

Peranan bapa meniupkan elemen spritual dengan tiupan ruh Islam pada seruan azan di telinga bayi. Proses yang simple tapi penuh makna. Kedapatan di akhir zaman bapa yang mendengarkan azan menggunakan iPod ke telinga bayi. Bila bapa nazak di akhir usia nanti jangan terkejut jika anak meletakkan headphone ke telinga bapa untuk tahlil dan talkin. What you give you get back.


Jangan terkejut dikala jenazah bapa diupah kepada pihak masjid untuk diuruskan, sedangkan anak2 terus menonton AF atau Raja Lawak di rumah. Azan ke telinga bayi mesti disampaikan dengan suara hati. Anak ingat bapanya sampai ke mati. Setiap langkah anak ke masjid di iringi doa untuk kesejahtaeraan bapa di alam barzakh. Ibubapa mestilah berintegriti untuk melahirkan anak2 yang berintegriti. Tiada kefahaman agama bakal mengundang kekosongan dalam kehidupan.

Integriti itu merangkumi honesty, trustworthy dan istiqmah, ada semuanya dalam ibadah kita. Solat kena tertegak, terjelma dan nampak pada zahir. Al-Qur'an acap kali dianggap sebagai just another book, atau sekadar hiasan dan penyeri rak buku, atau sebagai barang hantaran perkahwinan, atau di baca dan di khatam tanpa faham maksudnya. Sepatutnya Al-Qur'an dibaca, difahami, dan diamalkan iaitu terjelma dalam kehidupan.

Ibarat sesuatu produk yang dibekalkan dengan user manual bertujuan untuk memberikan panduan penggunaan, maka manusia sebagai satu produk ciptaan Allah dibekalkan dengan user manual iaitu Al-Qur'an. Bukan itu saja Allah utuskan Rasulullah sebagai pelakon yang melakonkan teks2 dalam Al-Qur'an supaya kita dapat faham dan ikut. Manusia nampak serabut bila tidak dapat gambaran big picture berkenaan Islam dan tidak tahu menghubungkait segala komponen yang ada.

Dengan ilmu dan Islam manusia sepatutnya dapat gambaran lengkap asas2 kehidupan dunia dan akhirat. Pabila ini berlaku maka barulah hati akan jadi puas dan pemandangan menjadai indah dan cantek. Barulah ada integriti.

Al-Qur'an dijelmakan melalui akhlak dan peribadi Rasulullah. Betapa ramai orang musyrik yang tertarik kepada Islam hanya dengan melihat akhlak dan peribadi Rasulullah. Akhlak dan peribadi seorang muslim memberi gambaran tentang Islam itu sendiri dan orang akan memerhatikan ini. You are the book and they read.

Para sahabat semua membaca Rasulullah. Dialah buku. Para sahabat membacanya. Begitulah kita sebagai muslim. Kita ini buku. Non-muslim membacanya. Buruk kita maka buruklah pada pandangan non-muslim atau seorang muslim yang lain. Sebaliknya jika kita berjaya menjadi muslim yang baik maka orang akan memandang Islam dengan penuh hormat. We are the book. They read.

Sebagai analogi kita lihat masjid sebagai simbol agama Islam. Kita ambil Islam sikit2 dan tidak menyeluruh. Sebelah kaki masuk masjid dan sebelah kaki di luar masjid. Ini kerana krisis tak yakin. Kalau muslim sendiri tidak yakin kepada Islam, macamana non-muslim nak yakin? Bila masuk masjid sebelah kaki maka yang penuh ialah di pintu2 masjid. Macamana orang lain nak masuk masjid? Akibatnya tak nampak apa kat dalam masjid. Yang nampak luar masjid sahaja. Bak kata ulamak terkenal Syeikh Mohd Abduh, Islam Itu Akhirnya Terhijab.

Semua masih ingat cerita Harry Porter? Berapa ramai yang baca buku Harry Porter berbanding dengan yang menonton filemnya? Atau cerita popular Ombak Rindu. Agaknya mana yang lebih ramai yang menonton filemnya atau yang membaca novelnya?

Berapa ramai yang membaca Al-Qur'an? Apatah lagi memahami isi kandungannya. Sedangkan akhlak Rasulullah itu Al-Qur'an. Sunnah Rasulullah itu untuk kita semua ikut dan contohi. Watak yang mudah nampak ialah Rasulullah. Maka marilah kita semua menghayati watak Rasulullah SAW sebagai model kehidupan yang sempurna. Usah menjadikan watak2 lain sebagai idola atau pelakon terbaik.

Integriti bukan benda asing. Jelmaannya boleh dilihat pada ibadah solat. Kalau tiada ilmu, solat mungkin saja menjadi sekadar rutin senaman untuk kesihatan diri. Solat juga sudah terbukti kehebatannya melalui penemuan sains. Namun janganlah kita solat kerana sains. Islam tertegak melalui ilmu. Sebab itu ayat pertama yang diturunlan ialah Iqra' supaya manusia membaca, menuntut ilmu perihal alam ini, sains dan biologi. Dengan ilmu ini akan menjelaskan lagi kebesaran dan kehebatan ciptaan Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...