CLICK n GO

Tuesday, May 29, 2012

Tayar Pancit

“Pa, cashier tu bagi kurang RM1,” jelas isteri kepada saya sambil memerhatikan resit bayaran yang berjumlah RM18.12 itu. “Takpa la, kita niat sedekah,” sampuk saya. “Ok niat sedekah je lah.”

Kemudian kami keluar dari pasaraya berkenaan dan singgah untuk ambil selipar yang di baiki oleh Pakcik tukang kasut di kaki lima depan pasar. “Berapa Pakcik?” tanya isteri saya. Pakcik tadi kata, “Sepatutnya RM8, tapi bagi RM7 sudah la.”

Teori sebalik sesuatu ada sesuatu menjadi nampaknya.

Semasa memandu pulang dari ofis semalam, sesampainya di Rawang ada mamat sebelah saya hon. Bila saya menoleh kepadanya, dia memberi isyarat bahawa tayar belakang sebelah kanan kereta saya pancit. Saya mengangguk, dan meneruskan memandu hingga ke stesen Petronas di depan sana. Tapi bila saya pam angin, tak berjaya masuk dan tayar itu kekal kempis (Rupanya ada butang khas untuk tayar pancit). Nak tak nak saya terpaksa memandu juga untuk sampai ke kedai tayar berhampiran. Perjalanan itu terasa jauh pula dan tayar bermasalah itu sudah mengeluarkan bunyi pancitnya bila terseret di jalan tar.

Sesampainya di kedai, saya lihat tayar itu sudah hancur berkecai…ish ish. Sudah sampai ajalnya. Nasib baik rim tidak rosak. Tayar ini sebenarnya memang sudah bocor tapi anginnya keluar secara slow motion. Setiap dua atau tiga hari saya terpaksa pam angin kat stesen petrol. Bacaannya 164 out of 220. Jadi kebetulan kejadian hari ini yang menyebabkannya terburai, maka saya pun terpaksalah ganti dengan tayar baru. “Dik, ada tayar second hand?” tanya saya. “Ada.” Maka saya pun ditunjukkan dengan beberapa biji tayar yang ada dalam stok untuk saya membuat pilihan. “Berapa satu?” “RM50”, jawabnya.

Pabila di renung dan di fikir, maka dapat dibuat kesimpulan bahawa Allah itu sangat prihatin kerana merencanakan kejadian ini semasa saya melalui jalan lama Rawang, kerana bagi saya ianya adalah satu keadaan yang terkawal. Sebaliknya jika kejadian ini berlaku semasa saya memecut 140km/j di lebuhraya PLUS sebagaimana yang saya lalui sepanjang minggu lepas sebagai laluan pilihan untuk cepat sampai ke rumah, maka adegan yang trajis mungkin berlaku. Tapi entah macam mana semalam iaitu hari pertama bekerja pada minggu ini, tergerak hati untuk balik melalui jalan lama, bukan melalui lebuhraya seperti biasa.

Ada perancangan Allah di si sebalik sesuatu kejadian.

Teringat saya tahun lepas, saya sekeluarga dalam perjalanan ke Cameron Highland pabila tayar depan pancit semasa di lebuhraya berdekatan Tapah. Nasib baik kereta lain tak banyak dan saya sempat memberhentikan kereta di lorong kecemasan dengan selamat. Saya yang dibantu oleh anak lelaki saya dengan cool dapat jack kereta dan menanggalkan rim bersama tayar yang meletup itu dan berjaya menggantikan dengan tayar spare.

Bila di fikir balik, Allah bisa saja memberi kejadian yang buruk tetapi Allah dengan sifat pengasih dan penyayang-Nya telah memberi peluang kepada saya dan keluarga untuk menghadapi musibah dan ujian itu dengan risiko yang paling minima, Alhamdulillah.

Ada hikmah atau sesuatu di sebalik sesuatu itu. Belajar bersyukur walaupun ditimpa kejadian yang buruk, kerana kejadian yang menimpa itu bisa saja lebih buruk atau trajis. Bersangka baik pada Allah. Bersyukur atas segala kejadian atau ujian yang berlaku.

@@@

4 comments:

Cikli said...

Tuhan Maha Mengetahui dan Pengasih

School Of Tots said...

TQ Cikli. Alhamdulillah kena syukur banyak2. Nikmat Allah tak terhitung banyaknya. Berlaku sesuatu atas Kudrat dan inayat Allah belako.

yushida03 said...

tq tuan.

School Of Tots said...

TQ yushida03. Selamat berjuang mencari ilmu, meningkatkan iman, dan istiqamah dalam amal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...