Monday, May 21, 2012

Ijtimak Sri Petaling 2012

Alhamdulillah hari ini berakhir Ijtimak Sri Petaling yg belangsung dengan jayanya selama 3 hari iaitu 19-21 Mei 2012 yg disertai kurang lebih 20 ribu peserta daripada pelbagai bangsa termasuklah melayu, cina, india, myanmar, pakistan dan bangladesh.

Saya perhatikan ahli jamaah yang pelbagai termasuklah professional, alim ulama, para ustaz, pelajar madrasah, pelajar ipta/ipts/sekolah, warga asing, dan oku. Semua istiqamah dan memberi tumpuan kepada segala program ijtimain yg diadakan termasuklah bayan subuh/zohor/asar/maghrib, majlis taklim, taskil demi taskil, halqah tajwid, muzakarah, dan halqah khususan.

Mujahadah dan pengorbanan yang ibarat suasana berada di khemah2 dan masjid di tanah suci semasa ibadah haji. Sunnah Rasulullah dihidupkan. Jamaah duduk rapat2 hingga berlaga bahu ke bahu, lutut ke lutut. Walaupun lenguh walaupun berpeluh, namun setiap mata tertumpu pada ulama (elders) yang datang khas dari luar negara dan penterjemah yang begitu mantap memberi ulasan terjemahan secara live tanpa erti penat.

Penekanan pada hakikat kalimah Toyyiba, berpegang teguh bahawa segalanya milik Allah tiada satu pun milik makhluk dan pergantungan kita hanya pada Allah dengan amalan mengikut cara Rasulullah SAW. Kita sebagai umat terbaik penyambung tugas Nabi dan para sahabat untuk membuat usha dakwah ke seluruh alam.

Kerja dakwah ini kerja Nabi dan ini adalah maksud hidup kita. Yang kita dok sibukkan selama ini adalah keperluan semata bukan maksud hidup. Maka kita mohon ampun pada Allah atas kelalain ini. Pabila kita faham kerja Nabi itu merupakan kerja kita maka orang itu akan berjaya, insyaAllah.

Tidak kira siapa kita pun. jika buat kerja agama insyaAllah Allah akan bagi berkat. Hubungan dengan Allah adalah hubungan yang sangat tinggi. Kita ikut sunnah Rasulullah dan tauladan para sahabat, bermati-matian dalam usha agama dan buat usha agama sampai mati.

Pelbagai makhluk yang Allah cipta, 1/4 di daratan dan 3/4 di lautan. Kita bukan haiwan yang menjadi pemilik keinginan mereka. Kita bukan pemilik keinginan kita. Kita hamba Allah dan bukan haiwan. Segala perlakuan kita akan di ambilkira dan mendpat balasannya. Manusia makhluk paling mulia. Tidak dihantar sia-sia di muka bumi ini. Kita bukan sekadar menghabis sisa usia. Kejayaan kita hanya dengan agama Allah, tidak pada kebendaan dunia.

Kehidupan dunia bukan matlamat kita. Kehidupan hakiki kita ialah akhirat. Siapa yang mati tanpa iman akan binasa. Agama itu 24 jam sehari semalam. Kalau amal sunnah Nabi maka kita akan dapat hidayah Allah dan berjaya dengan kejayaan yang agung. Usha dakwah adalah maksud hidup iaitu mengajak manusia kepada Agama yang sempurna. Usha dakwah kita supaya agama Allah dapat dicapai di seluruh alam. Supaya dalam seluruh kehidupan ada agama Allah.

Ijtimak Sri Petaling untuk zon KL & Selangor di adakan serentak di seluruh negara dengan 12 zon yang lain iaitu Perak, P.Pinang, Perlis & Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Melaka & N9, Johor & Singapura, Sarawak(Kuching-Sibu), Sarawak(Bintulu-Miri) & Brunei, Sabah pantai barat, & Sabah pantai timur.

Ijtimak Sri Petaling kali ini telah berjaya membentuk 50 jamaah keluar 40 hari ke jalan Allah bertaburan ke serata alam. Sungguh teruja melihat barisan pejuang agama melintasi sof depan di majlis Mussofa di akhir bayan hidayah tadi. Semua para peserta yang lain pulang dengan azam yang kukuh untuk membela agama Allah dan meneruskan gerak kerja program usha dakwah ini, insyaAllah.

@@@

6 comments:

kinakona said...

AllahuAkbar!!

School Of Tots said...

TQ ank-ayah. Rejab sudah tiba. Jom tingkatkan amal kita.

Norsha said...

moga2 dgn pengorbanan mereka menjadi asbab utk hidayah tersebar ke seluruh alam...

School Of Tots said...

TQ Norsha. Semoga istiqamah di jalan Allah.

Anonymous said...

benar2 saya maksudkan,

bangga n gembira rasanya saya bila tahu tuan sudah menghayati usaha agama :)

semoga dibagi faham lebih lagi kpd tuan, mengenai usaha agama yg mulia ini..

School Of Tots said...

TQ Ibnu Hatari kerana bangga n gembira Tuan. Tiada daya upaya melainkan dgn pertolongan Allah. Usah harap pada makhluk.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...